سرانجام نخستین محموله واکسن روسی کرونا به نام «اسپوتنیک وی» پنج‌شنبه ۴ فوریه / ۱۶ بهمن با یک پرواز هواپیمای شرکت ماهان به مقصد تهران ارسال شد.

کاظم جلالی، سفیر ایران در روسیه گفت:

«پرواز هواپیمای ماهان برای حمل این محموله از مبداء روسیه، حدود چهار ساعت به طول انجامید و تمهیدات لازم برای لجستیک این واکسن‌ها اندیشیده شده و فراهم است.»

خبرگزاری تسنیم روز پنج‌شنبه از «اخبار ضد و نقیض از زمان ورود اولین محموله واکسن خارجی کرونا» نوشت:

«[ابتدا] ورود محموله واکسن طی امروز منتفی اعلام شد. دیشب گفته شد که به جای واکسن، کیت تشخیص ویروس کرونا وارد کشور می‌شود. این در حالی است که امروز مجدداً اعلام شد که اولین محموله واکسن روسی کرونا ساعت ۱۵:۵۰ وارد کشور می‌شود.»

تسنیم از مخالفت «یکی از سازمان‌های ذیربط دولتی» در پوشش خبری ورود اولین محموله واکسن کرونا خبر داد و افزود:

«احتمالاً اولین محموله واکسن کرونا امروز وارد کشور می‌شود، اما پوشش خبری آن با محدودیت‌هایی مواجه خواهد شد.»

محمد حسن ذبیخش، سخنگوی سازمان هواپیمایی کشور پیش از این اعلام کرده بود که قرار است واکسن‌های کرونا با سه پرواز وارد کشور شود که نخستین آن پنج‌شنبه ۱۶ بهمن انجام می‌شود. خبرگزاری فارس نوشته است در این مرحله ۵۰۰ هزار دوز واکسن کرونا از روسیه تحویل ایران می‌شود.

کیانوش جهانپور، رئیس مرکز اطلاع‌رسانی و روابط عمومی وزارت بهداشت نیز اعلام کرد که نخستین محموله واکسن «اسپوتنیک وی» جهت نمونه‌برداری و انجام بررسی‌های نهایی پس از رسیدن به ایران مستقیماً و تحت مراقبت ویژه به محل نگهداری منتقل خواهد شد.

جهانپور همچنین در مورد نحوه توزیع این محموله و محموله‌های بعدی و شروع واکسیناسیون گفت بعداً اطلاع‌رسانی خواهد شد.

به‌گفته سفیر ایران در روسیه، واکسن روسی «اسپوتنیک وی» در بیش از ۱۶ کشور ثبت شده و جمهوری اسلامی ایران شانزدهمین کشوری بود که این واکسن را به ثبت رسانده است.

ایران، روسیه، بلاروس، آرژانتین، تونس، بولیوی، صربستان، الجزایر، فلسطین، ونزوئلا، پاراگوئه، ترکمنستان، قزاقستان، مجارستان، گینه و امارات متحده عربی این واکسن را ثبت کرده‌اند.

کاظم جلالی افزود:

«محموله دوم تا آخر بهمن‌ماه جاری و محموله سوم تا ۱۰ اسفند راهی تهران می‌شود و این روند هر دو هفته و یک ماه یک بار ادامه خواهد یافت.»

محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران در سفر اخیر خود به مسکو برای خرید واکسن «اسپوتنیک وی» با سرگئی لاوروف همتای روسی خود مذاکره کرد و ۲۹ ژانویه / ۱۰ بهمن قرارداد آن بین روسیه و ایران امضا شد.

کاظم جلالی همچنین گفت:

«بر اساس توافق انجام‌شده با شرکت سرمایه‌گذاری مستقیم روسیه (RDIF)؛ مقرر شد تولید مشترک این واکسن در داخل ایران نیز انجام شود و بر همین اساس قرار است در روزهای آینده هیأتی از وزارت بهداشت و درمان ایران در مسکو حضور یافته و در این مورد مذاکرات نهایی را انجام دهند.»

روز سه‌شنبه ۲ فوریه / ۱۴ بهمن نشریه علمی لنست در گزارشی نتایج مرحله آخر آزمایش انسانی واکسن «اسپوتنیک وی» روسیه بر روی ۲۰ هزار نفر را منتشر کرد. این گزارش نشان می‌داد که واکسن روسی خطر و عارضه‌ای ندارد و اثربخشی آن ۹۱,۶ درصد است.

پیش از این گفته می‌شد که داده‌های مربوط به واکسن روسی منتشر نشده است و اطمینانی بر اثرگذاری آن نیست. واکسن «اسپوتنیک وی» از واکسن آسترازنکا / آکسفورد گران‌تر و از واکسن‌های فایزر، مدرنا و واکسن سینواک چین ارزان‌تر است.

سعید نمکی، وزیر بهداشت جمهوری اسلامی چهارشنبه ۱۵ بهمن خبر داد که ۴ میلیون و ۲۰۰ هزار دوز  واکسن مشترک شرکت دارویی بریتانیایی-سوئدی آسترازِنِکا و دانشگاه آکسفورد بریتانیا بهمن‌ماه وارد ایران می‌شود. این در حالی است که علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی بی‌توجه به هشدار انجمن ایمونولوژی و آلرژی ایران که گفته بود هرگونه تأخیر در خرید واکسن کرونا «خسارت‌های جبران‌ناپذیر» به کشور وارد می‌کند، ۱۹ دی ماه سال جاری در اظهاراتی کم‌سابقه خرید واکسن‌های آمریکایی و بریتانیایی را ممنوع کرده بود.

ایران قصد دارد از چین نیز واکسن سینوفارم بخرد و با کوبا نیز واکسن مشترک تولید کند. روز گذشته (چهارشنبه) علیرضا بیگلری، رئیس انستیتو پاستور ایران گفت:

«پیش‌‌بینی می‌‌‌کنیم از خردادماه سال آینده عرضه واکسن ایرانی – کوبایی کرونا آغاز ‌‌‌شود و امیدواریم بتوانیم ماهانه دو میلیون دوز واکسن توزیع کنیم.»