نام خانه اتحادیه با سریال معروف «دایی جان ناپلئون» گره خورده و از معدود بناهای به جا مانده از دوران قاجار در خیابان لاله‌زار تهران است. این خانه و باغ به امین السلطان، صدراعظم دوره ناصرالدین شاه، مظفرالدین شاه و محمد علی شاه قاجار تعلق داشت.

 پس از کشته شدن او حاج رحیم اتحادیه این عمارت را خرید و با تفکیک آن به ۳۰ سهم، آن را میان فرزندان خود تقسیم کرد. بعدها خانه اتحادیه به عنوان لوکیشن برای ساخت سریال «دایی جان ناپلئون» ساخته ناصر تقوایی، انتخاب شد و با نام این سریال سر زبان‌ها افتاد. 

این مکان در سال ۱۳۸۴ با شماره‌ی ثبت ۱۲۰۵۷ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسید. اما پس از چندی «به حکم دیوان عدالت اداری ایران، از ثبت خارج شد.» سرانجام این خانه در مهر ماه ۱۳۹۴ ، از سوی سازمان زیباسازی شهر تهران به قیمت ۲۸ میلیارد تومان خریداری و جزو دارایی‌های شهرداری تهران شد.

در تیر ماه ۱۳۹۳ شهرداری تهران با لودر بخش قاجاری خانه باغ اتحادیه (ضلع جنوب غربی عمارت) را تخریب کرد. عمارت اتحادیه اکنون به میزان بیش از ۸۰ درصد تخریب شده است.

بخش‌هایی از این عمارت به عنوان موزه مشاهیر مورد استفاده قرار گرفته که در آن تندیس‌های شخصیت‌های هنری چون عباس کیارستمی، عزت‌الله‌ انتظامی، جمشید مشایخی، جمیله شیخی، داوود رشیدی، اکبر عبدی و… شخصیت‌های ادبی چون: جلال آل احمد و سیمین دانشور دیده می‌شود.