به گزارش خبرگزاری رویترز، رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی چهارشنبه ۲۲ بهمن در گزارشی به کشورهای عضو آژانس اطلاع داد که جمهوری اسلامی ایران با هدف تأمین سوخت رآکتور هسته‌ای تهران تولید اورانیوم فلزی در تاسیسات هسته‌ای‌اش را آغاز کرده است.

 وال‌استریت ژورنال اعلام کرد که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گزارش یاد شده اعلام کرده است که ایران با نصب تجهیزات تازه‌ای در تأسیسات هسته‌ای اصفهان تولید اورانیوم فلزی را از ۸ فوریه/ ۲۰ بهمن آغاز کرده است. بر اساس این گزارش ایران تاکنون ۳.۶۰ گرم اورانیوم فلزی تولید کرده است.  

ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا بامداد ۱۱ فوریه، ۲۳ بهمن گفت:

«نمی‌خواهم درباره گزارش آژانس یا گزارشی که گمان می‌کنم ما هنوز ندیده‌ایم، صحبت کنم. اساس نکرانی ما دور شدن ایران از برجام است.»

جمهوری اسلامی ایران ادعا می‌کند که برای اهداف تحقیقاتی به فلز طبیعی اورانیوم نیاز دارد. اورانیوم فلزی اما در ساخت بمب اتم هم کاربرد دارد.

محمود علوی، وزیر اطلاعات شامگاه سه‌شنبه در یک برنامه تلویزیونی گفته بود:

«اگر گربه‌ای را گوشه‌ای گیر بیندازند ممکن است رفتاری کند که گربه‌ای که آزاد است آن رفتار را نمی‌کند. اگر ایران را به آن سمت‌ها (تولید سلاح هسته‌ای) هل دهند تقصیر ایران نیست تقصیر کسانی است که ایران را به آن سمت هل دادند.»

خبرگزاری تسنیم نزدیک به سپاه پاسداران، وزیر اطلاعات رابه عدم رعایت اصول امنینی متهم کرده بود.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در ادامه نشست خبری خود گفت:

 «می‌توانم بگویم که در تاریخ‌های بیست‌ویکم یا بیست‌ودوم فوریه، پیشنهاد ما هنوز روی میز خواهد بود، اینکه اگر ایران پایبندی کامل به برجام را از سر بگیرد، ایالات متحده هم آماده طی کردن مسیر دیپلماتیک و بازگشت به برجام خواهد بود.»

اورانیوم فلزی، یک محصول میانی؟

تاسیسات هسته‌ای اصفهان

سه قدرت اروپایی پیش از این با انتشار بیانیه‌ای به ایران هشدار داده بودند که تولید اورانیوم فلزی کاربرد نظامی دارد و به معنای نقض جدی توافق هسته‌ای است:

«ما قویاً به ایران توصیه می‌کنیم این فعالیت را متوقف کند و اگر در حفظ برجام جدیت دارد، بدون هیچ تاخیری به تعهدات کامل خود بر اساس برنامه جامع اقدام مشترک برگردد.»

سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران روز ۳۰ دی در واکنش بیانیه مشترک تروئیکای اروپایی گفته بود بر اساس قانون«اقدام راهبردی برای رفع تحریم‌ها» که در مجلس شورای اسلامی به تصویب رسیده، بهره‌برداری از کارخانه تولید اورانیوم فلزی در اصفهان آغاز شده و با تولید سوخت سیلیساید مورد نیاز رآکتور تحقیقاتی تهران تفاوت دارد. سعید خطیب‌زاده در ادامه افزوده بود:

«آنچه آژانس مبادرت به گزارش‌دهی در مورد آن کرده است، ناظر بر آغاز فعالیت تحقیق و توسعه برای طراحی سوخت پیشرفته‌تری برای راکتور تحقیقاتی تهران تحت عنوان سوخت سیلیساید است که ایران دو سال پیش برنامه آن را به اطلاع آژانس رسانیده و اخیرا نیز اطلاعات طراحی مربوطه را ارائه کرده است.»

به گفته خطیب‌زاده اورانیوم فلزی یک «محصول میانی» در فرآیند تولید سوخت سیلیساید است:

«اورانیوم فلزی کاربردهای صلح آمیز نیز دارد و هم اکنون برخی کشورها از سوخت مبتنی بر اورانیوم فلزی برای راکتورهای خود استفاده می‌کنند و این موضوع، منافاتی نیز با معاهده عدم اشاعه و تعهدات پادمانی کشورها ندارد.»

چند ساعت قبل از انتشار بیانیه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در پیامی به مناسبت سالکرد پیروزی انقلاب خطاب به دولت جدید آمریکا گفته بود پنجره کنونی [برای بازگشت به توافق هسته‌ای] به سرعت در حال بسته شدن است. ظریف همچنین اعلام کرد در پاسخ به عدم پایبندی آمریکا و اروپا به تعهداتشان در برجام، جمهوری اسلامی ایران به زودی «اقدام جبرانی جدیدی» را اتخاذ خواهد کرد. به کفته ظریف این اقدام شامل توسعه برنامه هسته‌ای و کاهش همکاری جمهوری اسلامی با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی می‌شود.

بیشتر بخوانید:

https://www.radiozamaneh.com/578205