کاظم جلالی، سفیر ایران در روسیه جمعه ۲۴ بهمن اعلام کرد که دومین محموله واکسن روسی «اسپوتنیک وی» با یک پرواز اختصاصی به تهران روز جمعه ارسال شد.

به‌گفته جلالی محموله سوم واکسن «اسپوتنیک وی» نیز ۳۰ اسفند ارسال می‌شود و محموله‌های بعدی به همین روال هر دو هفته یک‌بار تا رسیدن به دو میلیون دوز کامل ادامه خواهد یافت.

محموله‌ دوم همچنان برای کادر درمان کرونای بیمارستان‌ها استفاده خواهد شد و سپس  سالمندان و جانبازان مقیم آسایشگاه واکسینه خواهند شد.

روز جمعه کیانوش جهانپور، سخنگوی سازمان غذا و دارو با اشاره به عوارض تزریق واکسن کرونا‌ی «اسپوتنیک وی» در مدت دو روز گذشته گفت:

«عوارضی که پیش‌بینی می‌شد، عوارض خفیف و جانبی در بعضی افراد بود مثل سایر واکسن‌ها که چنین عوارض خفیفی به‌خصوص در تزریق واکسن‌های مشابه دیده شده است.»

او رقمی از شمار کسانی که واکسن به آن‌ها تزریق شده ارائه نکرد اما گفت:

«این چند هزار نفری که در دو روز اخیر تزریق داشتند، بعضاً دچار تب خفیف یا بی‌اشتهایی خفیف، سردرد یا کوفتگی و علائم شبه سرماخوردگی شدند که علائم خفیفی است و علائم دیگری نداشتند.»

به‌گفته جهانپور این عوارض بین صدها هزار نفر تزریق‌کننده در کشورهای دیگر «تفاوت چندانی نداشته است و این روند تزریق ادامه خواهد داشت».

واکسن «اسپوتنیک وی»، نخستین واکسن روسیه برای مقابله با کرونا است که تابستان امسال از آن رونمایی شد. وزارت بهداشت ایران ۹ بهمن‌ماه جاری این واکسن را تأیید کرد و نخستین محموله آن حاوی ۵۰۰ هزار دوز پنج‌شنبه ۱۶ بهمن با یک پرواز هواپیمای شرکت ماهان به مقصد تهران ارسال شد.

پیش از این گفته می‌شد که داده‌های مربوط به واکسن روسی منتشر نشده است و اطمینانی بر اثرگذاری آن نیست. نشریه علمی لنست ۱۴ بهمن / ۲ فوریه در گزارشی نتایج مرحله آخر آزمایش انسانی واکسن «اسپوتنیک وی» روسیه بر روی ۲۰ هزار نفر را منتشر کرد. این گزارش نشان می‌داد که واکسن روسی خطر و عارضه‌ای ندارد و اثربخشی آن ۹۱,۶ درصد است. با این حال سازمان جهانی بهداشت هنوز این واکسن را تأیید نکرده‌ است.

کیانوش جهانپور گفت:

«افرادی که واکسن دریافت می‌کنند، بعد از ۲۱ روز باید دوره دوم واکسن را دریافت کنند که بعد از آن کارت و گواهی واکسیناسیون دیجیتال علیه کرونا برای آن‌ها صادر خواهد شد.»

جهانپور همچنین از بررسی واردات واکسن هندی و چینی خبر داد و گفت:

«علاوه بر واردات واکسن اسپوتنیک وی و تولید مشترک آن در کشور تا پایان سال، دو واکسن دیگر خارجی کرونا وارد می‌شود و واردات دو واکسن بهارات بیوتک هند و سینوفارم چین در این مسیر در دست بررسی است.»

هیچ‌کدام از این دو واکسن هنوز از سازمان غذا و داروی ایران مجوز دریافت نکرده‌اند.

جهانپور پیش‌بینی کرد که تا پیش از نوروز دست‌کم یک یا دو واکسن خارجی دیگر بتوانند مجوز مصرف در ایران را بگیرند.

وزارت بهداشت اعلام کرده تا پایان سال جاری یک میلیون و ۳۰۰ هزار نفر در ایران واکسن کرونا دریافت می‌کنند.

کمیته بهداشتی و درمانی ستاد ملی مقابله با کرونا روز گذشته، پنج‌شنبه ۲۳ بهمن در گزارشی اعلام کرد حدود ۴۵۰۰ مرکز درمانی و حدود ۶۰۰ بیمارستان که از قبل جانمایی شده‌اند، آماده انجام واکسیناسیون هستند.

این کمیته در گزارش خود گفت فاز یک واکسیناسیون شامل واکسینه کردن حدود ۶۴۰ هزار کادر بهداشت و درمان و حدود ۷۰۰ هزار نفر افراد سالمند آسیب‌پذیر یا دارای بیماری زمینه‌ای است.