سازمان حقوق بشر ایران، مستقر در نروژ، با انتشار گزارشی از وضعیت حامد قره اوغلانی، زندانی سیاسی محبوس در زندان مرکزی ارومیه، به‌نقل از خانواده او اعلام کرده قره اوغلانی در حال حاضر بدون رعایت اصل تفکیک جرایم و محروم از رسیدگی پزشکی، در شرایط بسیار نامناسبی در بند ۳ زندان مرکزی ارومیه به‌سر می‌برد.

حکم ۱۳ سال و سه ماه حبس حامد قره اوغلانی، به‌تازگی در شعبه ۴۱ دیوان عالی کشور تایید شده است.

هانیه قره اوغلانی، خواهر این زندانی سیاسی درباره تأیید حکم حبس برادرش و وضعیت نامناسب او در زندان گفته حکم حبس طولانی مدت حامد، در یک روند دادرسی به شدت ناعادلانه و در حالی که دسترسی به وکیل تعیینی نداشته و «با عجله» در شعبه ۴۱ دیوان عالی کشور عینا تأیید شده است.

او درباره عملکرد وکیل تسخیری که دادگاه به قره اوغلانی معرفی کرده، گفته: 

«وکیلی تسخیری از ما رشوه خواست ولی چون ما نپذیرفتیم، او در دادگاه به هیچ عنوان از حامد دفاع نکرد. وکیل تنها یک بار به ملاقات حامد رفته بود. جلسه دادگاه ۱۰ دقیقه به طول انجامید و حامد نتوانست از خودش دفاع کند.»

به‌گفته او، جلسه دادگاه حامد، از حداقل استانداردها هم برخوردار نبود. با این وجود حامد اصرار داشت که اتهامات بر اساس «اعترافات اجباری» به او منتسب شده است.

حامد قره اوغلانی در اوایل تیرماه امسال توسط نیروهای وزارت اطلاعات بازداشت شد و از آن زمان تاکنون در بازداشت و زندان به‌سر می‌برد. او بارها در جلسات دادگاه اعلام کرده در طی دو هفته‌ای که در بازداشتگاه اداره اطلاعات ارومیه بوده، زیر شدیدترین شکنجه‌های فیزیکی و روانی، مجبور به اعتراف علیه خود شده است.

دادگاه انفلاب ارومیه اما با استناد به همین اعترافات اجباری، قره اوغلانی را بابت اتهامات «شرکت در دوره‌های نظامی و حمله به پایگاه‌های بسیج»، «تبلیغ علیه نظام»، «توهین به مقدسات»، «توهین به رهبری» و «محاربه از طریق عضویت در سازمان مجاهدین خلق» به اعدام و حبس‌های طولانی مدت محکوم کرد.

با پیگیری‌های خانواده و نزدیکان این زندانی سیاسی، حکم اعدام او لغو شده است.

هانیه قره اوغلانی در این زمینه گفته:

«در حکمی که ۱۰ آذرماه امسال به حامد ابلاغ شد، او در بخش نخست پرونده خود توسط شعبه دو دادگاه انقلاب ارومیه به ریاست علی شیخلو به اعدام محکوم شده بود و در بخش دیگر پرونده توسط مستشاران این قاضی دادگاه، به ۱۳ سال و سه ماه حبس محکوم شده بود.»

به‌ گزارش منابع حقوق بشری، حامد قره اوغلانی با غالب شدن رأی دو قاضی که حکم حبس صادر کرده بودند به رای قاضی سوم که حکم بر اعدام او داده بود، توانست از مجازات اعدام رهایی یابد. به‌دلیل ممانعت مراجع قضایی ارومیه از انتشار جزییات دقیق چگونگی تایید حکم حبس و نحوه ابطال مجازات اعدام برای او، ابهامات بسیاری درباره پرونده او وجود دارد.

خواهر این زندانی سیاسی اما «امنیتی بودن پرونده برادرش» و عدم دسترسی به این پرونده را از دلایل اصلی بروز این ابهامات قلمداد کرده و در همین زمینه گفته: 

«اینکه ما از مسائل و ابهامات خبر نداریم به دلیل امنیتی بودن پرونده حامد است و حتی اجازه نداده بودند که خودش به طور دقیق حکم صادره را مطالعه کند و فقط مجبور شده بود که دادنامه را امضا کند. به دلیل عدم همراهی وکیل تسخیری و خیانت او، ما از جزییات دقیق حکم مطلع نیستیم.»

بر پایه اعلام خانواده قره اوغلانی، او در حال حاضر در بند سه از زندان مرکزی ارومیه در کنار زندانیان با جرایم خطرناک نگه‌داری می‌شود. این زندانی سیاسی همچنین به بیماری «صرع گراند مال» (تشنج بزرگ) مبتلا است و به‌نحوی که خانواده او اعلام کرده‌اند با کارشکنی مسئولان زندان و نهادهای امنیتی، او از دسترسی به داروهای مورد نیازش و همچنین رسیدگی پزشکی محروم مانده است.

حامد قره اوغلانی شهروند ۳۴ ساله و دانش آموخته رشته معماری، تا پیش از بازداشت در زمینه نصب دوربین‌های مداربسته اشتغال داشت. او در سال ۹۵ به دلایل مالی از کارشناسی ارشد رشته معماری کامپیوتر دانشگاه شهید بهشتی انصراف داد و امسال سعی داشت که در آزمون کارشناسی ارشد مجددا شرکت کند.

در همین زمینه:

https://www.radiozamaneh.com/558379