اعضای مجلس خبرگان رهبری در پایان هشتمین اجلاسیه خود که دوشنبه چهارم اسفند در تهران برگزار شد با صدور بیانیه‌ای «مذاکره با آمریکا بر سر مسائل توافق شده» را «خط قرمز نظام»  و مسائل مربوط به حوزه دفاعی و موشکی را «غیرقابل مذاکره» خواندند.

در این بیانیه همه سران قوا به «همدلی» و تمامی مسئولان به «تبعیت از رهنمود‌های رهبر» و«دفاعِ یکدل و یکصدا از عزت و استقلال کشور» فراخوانده شده‌اند.

اعضای خبرگان رهبری در بخش دیگری از این بیانیه به مانند علی خامنه‌ای بازگشت آمریکا به توافق هسته‌ای را بدون لغو تحریم‌ها بدون فایده و مضر به حال کشور دانسته‌اند.

بیانیه مجلس خبرگان رهبری که اعضای آن پس از پایان نشست امروز با علی خامنه‌ای دیدار می‌کنند چند ساعت پس از شکایت نمایندگان مجلس از حسن روحانی به دلیل نقض قانون اقدامات راهبردی برای رفع تحریم‌ها منتشر شد. نمایندگان مجلس بیانیه مشترک ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که به دنبال سفر رافائل گروسی به تهران انتشار یافت را تخلف دانسته‌اند.

بر اساس این بیانیه ایران از صبح فردا – پنجم فروردین- اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی را متوقف می‌کند اما به همکاری‌های پادمانی خود با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ادامه می‌دهد. جریان‌های تندرو در ایران همزمان با سفر گروسی خواستار اخراج کلیه بازرسان انرژی اتمی از ایران شده بودند.

سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت خارجه ایران در واکنش به شکایت نمایندگان مجلس از دولت توافق با آژانس انرژی اتمی را در چارچوب قانون مجلس دانست و گفت:

«توافق بین ایران و آژانس در چارچوب مصوبه مجلس است؛ موضوع فنى است و آنچه به دست آمده دستاورد فنی بزرگ براى ایران و آژانس است.»

او افزود:

«در سه ماه آینده دوربین‌هایى که فراپادمانى روشن هستند همچنان روشن مى‎مانند، اما آژانس اجازه دسترسى به آن را ندارد. اجراى داوطلبانه پروتکل الحاقى متوقف شده است.»

محمود واعظی، رئیس دفتر حسن روحانی هم در پیوند با همین موضوع سفر مدیرکل آژانس انرژی اتمی را «بسیار موفق» توصیف کرد که به گفته او به توافقی انجامید همراه بود که «هم قانون مجلس شورای اسلامی محترم شمرده شود و اجرا، از طرف دیگر نظارت‌های آژانس نه بر اساس پروتکل الحاقی بلکه بر اساس پادمان و روابط ایران و آژانس برقرار باشد.»

توقف اجرا داوطلبانه پروتکل الحاقی بخشی از قانون اقدامات راهبردی برای لغو تحریم‌ها است که آذر امسال در مجلس شورای اسلامی به تصویب رسید. بر اساس این قانون دولت موظف است غلظت و حجم غنی‌سازی را افزایش دهد، مراکز هسته‌ای متوقف شده را فعال کند و دسترسی بازرسان انرژی اتمی را محدودتر کند.

وزیر خارجه ایران یک روز قبل- سوم اسفند- تمامی این اقدامات را قابل برگشت دانسته بود. واعظی نیز گفت ایران هنگامی به تعهدات قبلی باز می‌گردد که تمامی تحریم‌هایی که دونالد ترامپ وضع کرد و کل تحریم‌هایی که به برجام مربوط است، برداشته شود.