شبکه رسانه‌ای کی‌بی‌اس کره جنوبی به‌نقل از یک مقام وزارت امور خارجه این کشور از «موافقت اصولی» آمریکا با آزادسازی دارایی‌های مسدودشده ایران در کره جنوبی خبر داد.

این مقام ارشد وزارت خارجه کره جنوبی گفته است انتقال دارایی‌های ایران هنوز نهایی نشده زیرا درباره روش انتقال دارایی‌ها گفت‌وگوها ادامه دارد.

شبکه کی‌بی‌اس افزوده است، این دارایی‌ها می‌تواند از سوئیس از طریق «قرار تجاری بشردوستانه» (SHTA) این کشور بازگردانده شود.

این کانال مالی و تجاری برای فروش مواد غذایی و دارو به ایران، در بهمن‌‌ماه ۱۳۹۸ به‌صورت آزمایشی و با تأیید آمریکا راه‌اندازی شد. در آن زمان اعلام شد که هدف این سازوکار تجاری فروش کالاهایی است که دولت آمریکا می‌گوید مشمول تحریم‌های ایران نیست. مردادماه سال جاری دولت سوئیس از نخستین مبادله تجاری برای فروش دارو به ایران با استفاده از این کانال مالی خبر داد.

سوئیس، حافظ منافع ایالات متحده در ایران است.

۷ میلیارد دلار از درآمدهای نفتی ایران به‌دلیل تحریم‌های آمریکا در کره جنوبی مسدود شده است. در کره جنوبی، در هر مبادله بانکی خارجی باید «وون»، واحد پولی این کشور، به دلار تبدیل شود، به همین دلیل تمام مبادلات بانکی خارجی آن‌ها در نظام بانکی آمریکا، قابل رصد است. به همین دلیل کره‌ در این مدت از هرگونه تحریم آمریکا بیم داشت.

در ادامه این وضعیت، ۱۵ دی‌ماه گذشته سپاه پاسداران با صدور اطلاعیه‌ای از توقیف یک فروند نفتکش کره جنوبی با نام تجاری «هانکوک چیمی» خبر داد. سپاه گفت این نفتکش را به‌دلیل «آلودگی نفتی و مخاطرات زیست‌محیطی» در نزدیکی تنگه هرمز توقیف کرده اما کره جنوبی این موضوع را رد کرد. آمریکا توقیف این نفتکش را به ادامه توقیف دارایی‌های ایران در کره جنوبی مربوط دانسته بود.

دو هیأت دیپلماتیک کره جنوبی که برای آزادسازی نفتکش توقیف شده و خدمه آن و همچنین برای گفت‌‌وگو درباره منابع ارزی مسدود شده ایران در بانک‌های کره جنوبی ۱۳ ژانویه / ۲۴ دی به تهران سفر کرده بودند، بدون دستیابی به نتیجه‌ای تهران را به مقصد سئول ترک کردند.

با روی کار آمدن دولت جو بایدن در آمریکا این امکان فراهم شد تا سئول و واشنگتن درباره آزادسازی دارایی‌های ایران گفت‌وگو کنند.

کره جنوبی سه‌شنبه اعلام کرد که در این‌باره در حال مذاکره با آمریکاست. علی ربیعی، سخنگوی دولت ایران نیز در همان روز گفت عبدالناصر همتی، رئیس کل بانک مرکزی با سفیر کره جنوبی در تهران به توافق اولیه رسیده که در ابتدا یک میلیارد دلار از منابع مسدود شده آزاد شود.

همتی روز گذشته، چهارشنبه ۶ اسفند، این موضوع را تأیید کرد و درباره این‌که منابع مالی به‌شکل نقدی به ایران مسترد می‌شود یا در قالب کالا، گفت: «فقط پول به حساب بانک‌های ما می‌آید».