شبکه خبری سی‌ان‌ان در گزارشی به نقل از مقام‌های آگاه دفتر اطلاعات ملی آمریکا اعلام کرد که گزارش اولیه این نهاد تغییر پیدا کرده و نام سه نفر از کسانی که در قتل جمال خاشقجی دست داشتند، از آن حذف شده است.

سخنگوی اطلاعات ملی آمریکا در این‌باره گفت:

«ما یک سند اصلاح‌شده را در وب‌سایت قرار دادیم، زیرا سند اصلی به اشتباه شامل سه نام بود که نباید در آن گنجانده می‌شد.»

دفتر اطلاعات ملی آمریکا از توضیح این‌كه چرا این اسامی ابتدا در لیست قرار داشته و سپس حذف شده‌اند، خودداری كرد.

ایوریل هینز، اداره‌کننده اطلاعات ملی آمریکا، نهاد امنیتی زیرنظر ریاست جمهوری جمعه ۲۶ فوریه / ۸ اسفند، با خارج کردن گزارش نحوه قتل جمال خاشقچی از طبقه‌بندی محرمانه، آن را در اختیار رسانه‌ها قرار داد.

در این گزارش آمده بود:

«ارزیابی ما این است که محمد بن سلمان، (ولیعهد سعودی) نقشه عملیاتی برای بازداشت یا به قتل رساندن جمال خاشقجی روزنامه‌نگار سعودی در استانبول ترکیه را تأیید کرده است.»

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا نیز پس از انتشار این گزارش اعلام کرد دولت این کشور ۷۶ شهروند عربستان سعودی را در فهرست محدودیت صدور روادید قرار داده است.

گزارش اولیه دفتر مدیریت امنیت ملی آمریکا شامل اسامی ۲۱ نفر از عاملان قتل خاشقچی بود که اکنون این اسامی به ۱۸ نفر کاهش یافته است.

کمیته اطلاعاتی مجلس نمایندگان آمریکا از دفتر اطلاعات ملی آمریکا در این‌باره توضیح خواسته است.

به‌گزارش سی‌ان‌ان، عبدالله محمد الحورینی که گفته می‌شود برادر ژنرال عبدالعزیز بن محمد الحورینی، مسئول دفتر امنیت ملی، نهاد ناظر بر آژانس اطلاعاتی و ضدتروریستی خارج از عربستان سعودی است، یکی از سه نفری است که نام‌شان از این فهرست خارج شده است. در گزارش دفتر مدیریت امنیت ملی آمریکا الحورینی به‌عنوان دستیار رئیس امنیت کشور عربستان سعودی در مبارزه با تروریسم معرفی شده است.

یاسر خلد السالم و ابراهیم السالم دو نفر دیگری هستند که در نسخه جدید گزارش نام‌ آن‌ها حذف شده‌ است اما از هویت و سمت آن‌ها اطلاعی در دست نیست.

وزارت خارجه عربستان سعودی شنبه ۲۷ فوریه / ۹ اسفند در بیانیه‌ای ادعا کرد که اطلاعات منتشرشده دفتر اطلاعات ملی آمریکا نادرست است. در این بیانیه گفته شد:

«این وزارتخانه قاطعانه آن‌چه را که در گزارش اطلاعاتی [یک نهاد امنیتی آمریکایی] در مورد رهبری این پادشاهی آمده به‌طور کامل رد می‌کند و خاطرنشان می‌کند که این گزارش حاوی اطلاعات و نتیجه‌گیری‌های نادرست و تفسیرهای اهانت‌آمیز علیه رهبری عربستان سعودی است.»

جمال خاشقچی، روزنامه‌نگار سرشناس منتقد حکومت پادشاهی عربستان سعودی در مهر ماه ۱۳۹۷ / اکتبر ۲۰۱۸ پس از مراجعه به کنسولگری عربستان سعودی در استانبول ناپدید شد.

با وجود بالا گرفتن گمانه‌زنی‌ها درباره احتمال به قتل رسیدن این روزنامه‌نگار دولت سعودی پاسخ روشنی درباره سرنوشت او نداد. دو سال بعد یعنی در اوایل مهر ماه ۱۳۹۸/ اواخر سپتامبر ۲۰۱۹، محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان در گفت‌وگو با شبکه آمریکایی «پی‌بی‌اس» گفت:

«از آنجا که قتل جمال خاشقچی توسط مجموعه زیر نظر او انجام شده، مسئولیت آن را بر عهده می‌گیرد.»

او همچنین ادعا کرده بود این قتل «بدون اطلاع قبلی» او انجام شده است.