سیاست فشار بر زنان برای به‌خانه راندن آن‌ها و محدود کردن حضورشان در فضاهای عمومی این‌بار گریبان‌گیر زنان صخره‌نورد شهر درچه اصفهان را گرفت و حق آن‌ها از تمرین در کوه را در روندی که بارها تکرارشده و دست کم برای زنان شناخته‌شده است،‌ از آن‌ها سلب کرد: حمله یک فرد تندرو به محل تمرین، دفاع امام‌جمعه شهر از این حمله و در نهایت صدور بخشنامه ممنوعیت صخره‌نوردی زنان در کوه.

هفته گذشته تصاویری از حمله یک مرد لباس‌شخصی به گروهی از صخره‌نوردان در کوه سفید و ممانعت او از ادامه فعالیت مردان و زنان صخره‌نورد منتشر شد.  کوه‌سفید در جنوب شرقی شهر درچه از توابع شهرستان خمینی شهر در ۱۰ کیلومتری غرب اصفهان قرار دارد و این گروه در کوه در حال تمرین و آموزش دره‌نوردی بودند.

پس از انتشار این تصاویر مهدی نصر اصفهانی، رئیس هیات کوهنوردی و صعودهای ورزشی استان اصفهان چهارشنبه در بیانیه‌ای وعده شناسایی «مرد مزاحم» را داد و گفت برای احقاق حق کوهنوردان تلاش خواهد کرد. حقی که با توجه به اطلاعیه جدید این هیأت تنها به مردان کوهنورد بازگردانده شده است.

مهدی نصر اصفهانی ضمن اشاره به وجود ۶۵ باشگاه کوهنوردی در استان اصفهان که در محل کوه‌سفید نیز برنامه آموزشی دارند، گفته بود : «جلساتی برای حل این مشکل تشکیل داده و کمیته بازرسی در حال پیگیری است تا به جمع بندی نهایی برسیم. او بیان داشت که آنچه در فیلم مشخص است با توجه به رفتار و ابزاری که در دست دارند به هیچ عنوان مامور نیستند، البته فرد مهاجم شناسایی شده و در حال پیگری موضوع هستیم.»

رئیس هیات کوهنوردی اصفهان اما امروز سه‌شنبه اعلام کرد صخره‌نوری زنان در کوه سفید ممنوع است و زنان سنگنورد به‌دلیل «حساسیت های موجود» تنها می‌توانند در سالن‌های شهر تمرین کنند.

براساس گزارش‌ها هیات استان اصفهان در جدیدترین اعلامیه خود به باشگاه‌های این استان اطلاع داده که به علت «حساسیت به وجود آمده» در خصوص کوه سفید درچه، تا اطلاع ثانوی کلیه خانم‌های سنگنورد جهت انجام تمرین خود به سالن‌های معین شده مراجعه کنند.

رئیس هیات کوه‌نوردی استان اصفهان در مصاحبه با خبرگزاری ایمنا تلویحاً صخره‌نوردی زنان را در مقابل ارزش‌های مذهبی مردم منطقه قرار داد و به نوعی آن‌را توجیه‌شده دانست. او گفت: «با توجه به این که سایت درچه در کنار پایگاه فرهنگی و مزار شهدای گمنام قرار دارد و به یک پایگاه زیارتی برای مردم محل تبدیل شده است، تعصبات منطقه‌ای و محلی روی ممنوعیت استفاده بانوان بی تأثیر نیست و باعث ایجاد حساسیت روی این موضوع شده است».

او وعده داد در بهترین حالت مسیر دیگری برای صخره‌نوردی زنان ایجاد شود و گفت: « ما دنبال این هستیم که با فرماندار خمینی شهر، امام جمعه درچه و متولیان این موضوع جلساتی برگزار کنیم تا بتوانیم با کمک شهرداری درچه مسیر و فضای جدید و متفاوت از مسیر اصلی بسازیم تا در آینده‌ای نزدیک زنان بتوانند از آن استفاده کنند.»

پیش از اعلام ممنوعیت سنگنوردی زنان در کوه سفید، محمدعلی موسوی، امام جمعه درچه درواکنش به حمله مرد لباس‌شخصی به صخره‌نوردان به نوعی از آن دفاع کرده و گفته بود:

«۱۰ تا دختر و ۵تا پسر با ماشین‌های سواری رفته‌اند صخره‌نوردی. حالا حساب کنید در ماشین سواری این‌همه آدم، چجوری می‌شود. خیلی کثافتکاری است. بعد هم صخره‌نوردی با کوهنوردی فرق می‌کند؛ با طناب می‌روند بالا و می‌آیند پایین.معلوم شده تشکیلات ورزشی اصفهان، از این کثافتکاری‌ها زیاد دارد. ما به مسئولان اخطار می‌دهیم».

تبعیض جنسیتی ریشه‌ای در قوانین جمهوری اسلامی به‌ویژه حجاب اجباری، فعالیت ورزشی معمول زنان را در ایران به یک تقلا تبدیل کرده است. افزون بر آن حتی در مواردی که منع قانونی وجود ندارد مانند ورود زنان به ورزشگاه‌ها یا دوچرخه‌سواری زنان، مقام‌های مذهبی قانون خود را اعمال می‌کنند.

دفتر علی خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی در پاسخ به پرسشی درباره دوچرخه‌سواری زنان در خیابان، آن را حرام دانسته است. ابوالحسن مهدوی، نماینده اصفهان در مجلس خبرگان رهبری نیز با حملات لفظی به زنان دوچرخه سوار، اقدام آنان را «توهین به خدا» دانسته و گفته در مقابله با این موضوع «جانش به لب رسیده است». رحمت‌الله فیروزی، نماینده نطنز در مجلس شورای اسلامی هم به زنان توصیه کرده «اگر به دوچرخه‌سواری علاقه‌مند هستند، می‌توانند این فعالیت را در جایی انجام بدهند که در معرض دید مردان نباشند».