به گزارش شبکه الجزیره یحیی سریع، سخنگوی شورشیان حوثی با انتشار پیامی در توییتر اعلام کرد که  انصارالله یمن بامداد پنجشنبه ۴ مارس/۱۴ اسفند به یکی از تاسیسات نفتی شرکت آرامکو با موشک قدس دو حمله کردند. سریع گفت این حمله در پاسخ به حملات هوایی ائتلاف نظامی به رهبری عربستان در شش سال گذشته انجام شده است.

سریع تصویری هوایی از تأسیساتی که ظاهرا هدف حمله موشکی قرار گرفته نیز منتشر کرد. الجزیره می‌نویسد این تصویر با تأسیسات نفتی عربستان در شمال جده مطابقت دارد.

انصارالله یمن نوامبر سال گذشته نیز به تأسیسات نفتی شمال جده در ساحل دریای سرخ حمله کرده بود. در آن زمان مقامات سعودی گفته بودند در حمله حوثی‌ها به آرامکو بخشی از این تأسیسات آتش گرفته بود.

این تأسسیات شامل مخرن‌هایی برای نگهداری نفت، بنزین، دیزل و سایر  فرآورده‌های پالایشگاهی است.

حمله حوثی‌ها به تأسیسات نفتی عربستان در شرایطی انجام شد که مقامات آمریکایی برای اولین بار با رهبران شورشیان حوثی یمن دیدار کرده‌اند. دو مقام آمریکایی به خبرگزاری رویترز گفته‌اند تیموتی لیندرکینگ، نماینده ویژه دولت آمریکا در امور یمن و محمد عبدالسلام، مذاکره کننده ارشد حوثی‌ها در مسقط با یکدیگر دیدار و گفت‌وگو کرده‌اند.

دولت آمریکا ماه گذشته اعلام کرد که حمایت نظامی و اطلاعاتی از عملیات عربستان سعودی در یمن را متوقف می‌کند و شورشیان حوثی را که در آخرین روزهای ریاست‌جمهوری دونالد ترامپ در فهرست گروه‌های تروریستی قرار گرفتند از این فهرست خارج کرد. جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا اما در همان حال تمامیت ارضی و جان شهروندان سعودی را تضمین کرد. در این فاصله، شورشیان حوثی به پیشروی در استان مارب ادامه می‌دهند.

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا دوشنبه هفته گذشته از شورشیان حوثی خواست عملیات نظامی در مارب را متوقف کنند و همزمان با عربستان سعودی و دولت یمن وارد گفت‌وگو شوند:

«ما بحران انسانی در یمن را فقط هنگامی می‌توانیم متوقف کنیم که جنگ خاتمه یافته باشد. ایالات متحده آمریکا به تلاش‌های دیپلماتیک خود برای خاتمه این بحران ادامه می‌دهد.»

در سال ۲۰۱۴ حوثی‌های یمن که تحت حمایت جمهوری اسلامی ایران قرار دارند صنعا را فتح و حکومت دست‌نشانده عربستان سعودی را ساقط کردند. عربستان و متحدانش ائتلاف نظامی تشکیل دادند و در حمایت از رئیس جمهوری یمن مواضع حوثی‌ها را بمباران کردند. از آن پس یمن به صحنه‌ای برای جنگ نیابتی ایران و عربستان در منطقه تبدیل شد.

بیشتر بخوانید: