علی شریعتی، عضو هیئت نمایندگی اتاق بازرگانی ایران گفت قسمت اعظم مطالبات ایران از عراق به دینار است. دو روز قبل از این سخنان، حمید حسینی، دبیر مشترک اتاق ایران و عراق هم در ادامه خبرها مدعی شد بخشی از منابع مالی بانک تجارت در عراق آزاد شده و «منابع مطلع» به او گفته‌اند که چند تراکنش بانکی هم در این ارتباط انجام شده است.

حسینی درباره میزان منابع مالی «آزادشده»، توضیحی نداد و تنها به این بسنده کرد که بخشی از این منابع برای تأمین کالا‌های اساسی مورد نیاز کشور استفاده خواهد شد تا نیاز‌های داخلی با تأمین آن‌ها برطرف شود و کمبود کالا ایجاد نشود.

در همین رابطه علی شریعتی، عضو هیئت نمایندگی اتاق بازرگانی ایران یکشنبه ۱۷ اسفند به خبرگزاری دولتی کار ایران (ایلنا)، گفت: آزاد شدن منابع مالی در عراق «از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است بنابراین باید در صحت و سقم آن دقت شود.»

او در باره اینکه آیا واقعا عراق بخشی از منابع مالی جمهوری اسلامی را آزاد کرده است، توضیحی نداد اما «جنس مطالبات» از عراق را با دارایی‌های مسدود شده در سایر کشورها متفاوت دانست و افزود:

شاید در مورد کشورهای دیگر مانند کره و چین ما به دنبال فشار بین المللی باشیم اما در مورد عراق داستان متفاوت است و باید در پی گسترش روابط باشیم. چون علاوه بر اقتصاد در مباحث دیگر مانند امنیت با یکدیگر همکاری داریم.

فرهاد دژپسند وزیر اقتصاد هم یک روز قبل، شنبه ۱۶ اسفند،  گفت ایران به حق خود در عراق می‌رسد. او اطلاع‌رسانی دقیق در باره منابع مالی آزاد شده را به رئیس کل بانک مرکزی واگذار کرد.

پیش از این مقام‌های دولتی در ایران گفته بودند نگرانی بابت منابع مسدود شده در عراق ندارند و بناست که از منبع بدهی‌های عراق به ایران واکسن کرونا خریداری شود و پول آن قرار است به حساب شرکت‌های داروسازی در اروپا واریز شود.

شریف نظام مافی، رئیس اتاق مشترک ایران و سوئیس اما یکشنبه گفت:

هنوز خبری از پول‌های واریزی به کانال سوییس نیست چراکه طرفین اعلام نکرده‌اند که این واریزی صورت گرفته است. رسانه‌های سوییسی نیز هنوز خبری منتشر نکرده‌اند.

خبرگزاری‌های دولتی ایران هفته قبل گزارش کرده بودند یک میلیارد دلار از منابع مالی مسدود شده ایران در کره جنوبی آزاد است. خبرگزاری جمهوری اسلامی به نقل از منابع آگاه نوشت: «دو طرف در مورد جزئیات انتقال بخش بزرگتری از وجوه بلوکه شده از طریق کانالی به نام «توافق نامه تجارت بشردوستانه سوئیس» نیز توافق کرده‌اند.»

عبدالناصر همتی، رئیس کل بانک مرکزی ایران نهم اسفند گفته بود دستور آزادسازی حداقل یک میلیارد از منابع مالی در کره‌جنوبی صادر شده است. ارزش دارایی‌های مسدود شده ایران در کره جنوبی حدود هفت میلیارد دلار اعلام شده است. در باره میزان دارایی‌های مسدود شده ایران در عراق اما رقم دقیقی در دست نیست.