پس از حمله روز یکشنبه ۷ مارس، ۱۷ اسفند انصار‌الله یمن (حوثی‌ها) به تاسیسات نفتی عربستان، قیمت نفت وارد کانال ۷۰ دلار شد. این بالاترین قیمت نفت از ژانویه ۲۰۲۰ است.

حمله روز ۷ مارس/۱۷ اسفند نیروهای حوثی با پهپاد و شلیک موشک انجام شد. قلب صنعت نفت عربستان سعودی از جمله تأسیسات آرامکو در منطقه «راس تنوره» هدف اصلی این حملات بود. این تاسیسات برای صادرات نفت حیاتی است. ریاض اقدام دیروز انصارالله را «حمله نافرجام به امنیت انرژی جهانی» نامیده است.

حوثی‌ها که از شش سال پیش با ائتلاف تحت رهبری سعودی درگیر جنگ هستند، ضمن پذیرش مسئولیت این حملات گفتند که آنها به اهداف نظامی در شهرهای دمام، عسیر و جیزان حمله کرده‌اند.

وزارت انرژی عربستان سعودی اعلام کرد محوطه ذخیره نفت در راس تانوره، محل پالایشگاه نفت و بزرگترین تأسیسات بارگیری نفت در دریا، با پهپادی که از دریا می آمد مورد حمله قرار گرفت. وزارت دفاع این کشور گفت که پهپاد مسلح قبل از رسیدن به هدف، رهگیری و منهدم شد.

این وزارتخانه گفت، تركش‌های ناشی از انفجار یک موشك بالستيك در نزديكي محوطه مسكونی در ظهران سقوط کرده وهيچ يك از حملات منجر به تلفات و خسارات مالي نشده است.

با این حال گزارش‌های دیگری از وقوع انفجار در راس‌تنوره وجود دارد که سبب شد قیمت نفت برنت را به بالای ۷۰ دلار در هر بشکه برساند. حمله روز گذشته به تاسیسات نفتی، عربستان سعودی را مجبور کرد بیش از نیمی از تولید نفت خام خود را به طور موقت متوقف کند. به گزارش رویترز این رویداد سبب جهش شدید قیمت شد.

سخنگوی وزارت انرژی عربستان با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد: «چنین اقدامات خرابکارانه‌ای نه تنها پادشاهی عربستان سعودی بلکه امنیت و ثبات منابع انرژی و در نتیجه اقتصاد جهانی را هدف قرار می دهد.»

ائتلاف تحت رهبری عربستان سعودی پیش از این گفته بود که دو موشک بالستیک شلیک شده به سمت جیزان و ۱۲ هواپیمای بدون سرنشین مسلح را که در صدد حمله به «اهداف غیرنظامی» بودند، رهگیری کرده است.

در مقابل «یحیی سریع»، سخنگوی نظامی انصارالله، گفت که حمله به تاسیسات نفتی عربستان با استفاده از ۱۴ پهپاد و ۸ موشک بالستیک انجام شده است.

انصارالله پنجشنبه گذشته نیز از حمله به  یک تاسیسات نفتی در شهر جده خبر داده بود.

حملات ادامه می‌یابد

نقاطی که روز یکشنبه مورد حمله قرار گرفتند در سواحل خلیج فارس در شمال شرق عربستان واقع شده است که بیشترین تأسیسات تولید و صادراتی آرامکو را در خود جای داده است. در سال ۲۰۱۹ نیز حمله مشابهی به به تاسیسات نفتی آرامکو در همین منطقه انجام شد. ریاض هم در حملات سال ۲۰۱۹ و هم رویدادهای روز گذشته، انگشت اتهام را به سمت ایران نشانه رفت؛ اتهامی که تهران آن را رد می‌کند.

با توقف مذاکرات آتش‌بس میان عربستان و انصارالله یمن، در هفته‌های گذشته حملات به عربستان سعودی شدت یافته است. ایالات متحده و سازمان ملل متحد در تلاشند تا نذاکرات سیاسی میان دو طرف را احیا کنند.

ائتلاف نظامی تحت رهبری عربستان در مارس ۲۰۱۵ به یمن حمله کرد تا جلوی پیشروی حوثی‌های مورد حمایت ایران و تسلط کامل آن‌ها بر این کشور را بگیرد. این درگیری نظامی که وارد ششمین سال خود شده است به عنوان جنگ نیابتی بین عربستان سعودی و ایران تفسیر می‌شود.

حوثی‌ها گفته‌اند که حمله به زیرساخت‌های عربستان را تا زمان توقف تجاوز نظامی ائتلاف تحت رهبری عربستان ادامه خواهند داد.

در همین زمینه: