یکی از مهمترین محاکمه‌های پلیس در تاریخ آمریکا از روز دوشنبه ۸ مارس برگزار می‌شود.

متهم افسر سابق پلیس آمریکا است که به اتهام قتل جورج فلوید در برابر هیات منصفه محاکمه خواهد شد. 

قتلی که ۸ دقیقه و ۴۶ ثانیه طول کشید

روز ۲۵ ماه مه سال گذشته بود که چند افسر پلیس مینیاپولیس جورج فلوید را بازداشت کردند. دقایقی پیش از بازداشت  کارمند یک مغازه به پلیس زنگ زده و گزارش داده بود که فلوید از مغازه سیگار خریده اما یک اسکناس ۲۰ دلاری تقلبی به جای پول داده است. ۱۷ دقیقه پس از آنکه اولین گروه پلیس به صحنه رسید، پیکر بی‌جان فلوید در کنار پیاده رو در حالی که سه افسر پلیس او را به زمین دوخته بودند قرار داشت. 

رهگذران و دوربین‌‌های امنیتی از زوایای مختلفی صحنه جان باختن فلوید را ثبت کردند و تصویر مرگ این مردی ۴۶ ساله سیاه‌پوست و غیر مسلح را مردم  سراسر جهان دیدند. افسر پلیس – درک شاوین- زانویش را نزدیک به ۹ دقیقه بر روی گردن جورج فلوید گذاشت و فشار داد و نهایتا فلوید جان باخت.

هشدار: این ویدئو حاوی تصاویر خشن است

اعتراضات و اخراج افسران پلیس

به دنبال مرگ فلوید، مینیاپولیس و شهر مجاورش سنت پال صحنه تظاهرات مردم خشمگین بود، میلیون‌ها نفر پس از دیدن ویدیوی مرگ فلوید، دراین اعتراضات که چندین روز ادامه داشت شرکت کردند و خواهان اجرای عدالت  و همچنین اصلاحات در نظام پلیس آمریکا شدند.

تظاهرات در اعتراض به خشونت پلیس پس از مرگ جورج فلوید در مینیاپولیس – مه ۲۰۲۰ (عکس از شاتراستاک)

اکنون محاکمه متهم ردیف اول که از پلیس اخراج شده به اتهام قتل غیرعمد برگزار می‌شود. سه افسر پلیس دیگر که در این ماجرا درگیر بودند نیز برکنار شده‌اند و محاکمه آنها ماه‌‌ اوت بر گزار می‌شود.

درک شاوین، افسر پلیس سفید و متهم ردیف اول تا کنون با وثیقه آزاد بوده اما در خفا زندگی می‌کرد. اتهام سه افسر پلیس اخراجی دیگر کمک و شراکت در جرم است.

جورج فلوید، اولین و تنها قربانی خشونت پلیس نیست. طی ۲۰ سال گذشته در مینیاپولیس دست کم ۲۰۰ مورد مرگ در حوادثی که پلیس در آنها دخالت داشته رخ داده است. در حالی‌که تنها ۷ درصد جمعیت مینیاپولیس را سیاهان تشکیل می‌دهند، در  ۲۶ درصد موارد قربانیان سیاه بوده‌اند.

محاکمه و هیات منصفه

محاکمه شاوین با انتخاب هیات منصفه آغاز می‌شود. در روندی نسبتا نامعمول و طولانی ۳ هفته برای انتخاب هیات منصفه تعیین شده است.

اما هیات منصفه چگونه انتخاب می شوند؟ دادگاه تعدادی از شهروندان آمریکایی محلی را برای حضور در جلسه فرا‌می‌خواند و قلضی از میان آنها ۱۲ عضو اصلی و ۴ عضو علی البدل را انتخاب خواهد کرد.

این افراد قبلا یک مجموعه ۱۶ صفحه‌ای از سوالات را دریافت کرده‌اند که  در آن از میزان اطلاع آنها در مورد این پرونده، عادات و خلق و خوی آنها و سوابق برخورد شان با نیروهای انتظامی سوال شده است. برخی از سوالات بسیار مستقیم هستند مثلا این که چند بار ویدیوی مرگ جورج فلوید را دیده‌اند  و یا این‌که آیا در تظاهرات ها شرکت داشته و آیا اموالشان در جریان شورش های اعتراضات تخریب شده است یا نه.

از روز دوشنبه، صبح و عصر در دو نوبت ۴ ژوری احتمالی به صورت جداگانه به سوالات دادگاه پاسخ می‌دهند تا در مورد صلاحیت‌شان برای حضور در هیات منصفه تصمیم‌گیری شود. دادستان(مدعی العموم) و تیم دفاعی شاوین در صورت پی بردن به هر گونه گرایشی که عدالت ژوری را را زیر سوال ببرد، می‌توانند خواهان مرخص کردن عضو احتمالی هیات منصفه شوند.

با توجه به ابعاد انتشار خبر و نحوه مرگ فلوید و اعتراضات گسترده پس از آن بسیار نامحتمل است که بتوان هیات منصفه‌ای را یافت که از مرگ جورج اطلاع قبلی نداشته باشد. با این وجود هنگام انتخاب ژوری سعی می‌شود تا حد امکان افرادی را که از قبل تصمیم خود را گرفته‌اند انتخاب نشود تا امکان برگزاری دادگاه عادلانه و بی‌طرفانه‌ای فراهم شود.

دادگاه محاکمه متهم به قتل فلوید را بسیاری به عنوان آزمونی برای نظام قضایی آمریکا می‌بینند.

شهر ملتهب 

مرکز دو شهر مینیاپولیس و سنت پال در آستانه برگزاری این دادگاه تاریخی تحت تدابیر امنیتی شدید قرار گرفته و راه‌های رسیدن به ساختمان‌های دولتی با موانع و نرده و سیم خاردار مسدود شده‌اند.

چندین هزار افسر از سازمان های مختلف و ۲۰۰۰ نفر از اعضای گارد ملی به این دو شهر آمده و آماده  ناآرامی‌های احتمالی هستند. 

تظاهرات در آستانه برگزاری دادگاه قتل جورج فلوید- ۷ مارس ۲۰۲۱- مینیاپولیس (عکس از خبرگزاری فرانسه)

میراث فلوید

برگزاری محاکمه برای افسران پلیس هر چند از اهمیت بالایی برخوردار است اما  تنها خواسته فعالان مدنی در آمریکا نیست نیست. اصلاح در قوانین پلیس و پایان دادن به خشونت و نژادپرستی در نیروهای انتظامی خواسته اصلی معترضان است.

بدنبال مرگ جورج فلوید چندین شهر آمریکا صحنه تظاهرات و شورش‌بود. یوجین- اورگان مه ۲۰۲۰-(عکس از شاتراستاک)

مجلس نمایندگان آمریکا، هفته پیش «لایحه عدالت در حفظ نظم جورج فلوید» را تصویب کرد. این لایحه برای اصلاح قوانین پلیس آمریکا تنظیم شده و بر اساس آن چوک‌هولد (روشی که با استفاده از فشار برگردن راه تنفس مسدود می‌شود) ممنوع خواهد شد و مصونیت نیروهای انتظامی در موارد مشخص از جمله شکایت‌های حقوقی برداشته می‌شود. این لایحه همچنین مجوز ورود به منازل بدون در زدن را ممنوع می‌کند و جمع آوری داده‌ها هنگام درگیری‌های پلیس را اجباری می‌کند، بر این اساس همچنین هدف قرار دادن و مظنون شده به افراد بر اساس نژاد و مذهب‌ آنها ممنوع می‌شود. بودجه پلیس نیز به برنامه‌‌های پاسبانی و نظارت مستقر در محلات تخصیص داده خواهد شد.

این دومین باری است که مجلس نمایندگان آمریکا چنین لایحه‌ای را تصویب می‌کند. سال گذشته نیز مجلس لایحه‌ای مشابه را تصویب کرد، اما لایحه در سنای آمریکا که تحت کنترل جمهوری‌خواهان بود شکست خورد.

لایحه مجلس نمایندگان یکی از بلندپروازانه توین لوایحی است که در زمینه اصلاح پلیس در مجلس تصویب شده ، با این وجود برای تصویب در سنای آمریکا راه دشواری را در پیش دارد. این بار و بر خلاف گذشته دموکرات‌ها حمایت کاخ سفد و اکثریت سنا را در دست دارند، اما برای تصویب آن در سنا باید دست‌کم ۱۰ سناتور جمهوری‌خواه را قانع کنند، امری که چندان محتمل به نظر نمی‌رسد.