گروسی که ماه گذشته به تهران سفر کرد تا با جمهوری اسلامی بر سر همکاری دو طرفه پس از توقف اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی به تفاهم برسد، جمعه ۱۲ مارس/۲۲ اسفند در گفت‌وگو با روزنامه «آسیا نیککی»، وضعیت به وجود آمده را «شرایط خارق‌العاده» توصیف کرد و گفت:

واضح است که اگر می‌خواهید اطمینان یابید انحراف نظامی وجود ندارد، نیاز به بازرسی بسیار قوی‌تر است.

او که امیدوار است بتواند با تهران برای ادامه بازرسی‌ها به تفاهم برسد، افزود:

 ایران کمی کمتر از ۲۰ کیلوگرم اورانیوم غنی‌شده با غلظت ۲۰ درصد در اختیار دارد، اما آنها ۳۰۰۰ کیلوگرم اورانیوم که قبلا در سطح پائین‌تری غنی شده در اختیار دارند.

رافائل گروسی گفت که ایران با استفاده از  تجهیزات بیشتر در حال افزایش توانایی غنی‌سازی است.

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در بخش دیگری از این گفت‌وگو از آغاز رایزنی‌های فنی با تهران در ماه آینده میلادی خبر داد و گفت که در این رایزنی‌ها تمرکز بر وجود ذرات اورانیوم در تاسیساتی است است که به گفته او به آژانس اعلام نشده است. او پاسخ‌های جمهوری اسلامی در رابطه با این مسئله را از نظر فنی «نامعتبر» خواند.

گروسی پیشتر در یکم اسفند از پیدا شدن ذرات اتمی در تاسیسات هسته‌ای و برخی مراکز اعلام نشده به آژانس انرژی اتمی خبر داده و گفته بود:

ایران با گذشت ۱۸ ماه، توضیحات لازم، کامل و معتبر از نظر فنی را درباره وجود این ذرات ارائه نداده است. آژانس به خاطر عدم ارائه شدن توضیحات معتبر فنی از سوی ایران، درباره مواد هسته‌ای اعلام نشده‌ای که ممکن بوده است در این محل اعلام نشده وجود داشته باشد و این که این نوع مواد هسته‌ای هنوز تحت توافق پادمانی ایران گزارش نشده است، عمیقا نگران است.

جمهوری اسلامی در آغاز اسفند بر اساس قانون «اقدامات راهبردی برای لغو تحریم‌ها» اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی را متوقف کرد. بر اساس آنچه که در رسانه‌های ایران منتشر شده نظارت‌های فراپادمانی به صورت موقت متوقف شده اما دوربین‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی همچنان در اماکن هسته‌ای مستقرند. ایران تا سه ماه تمامی فیلم‌های ضبط شده توسط این دوربین‌های نظارتی را حفظ می‌کند اما تا زمانی که تحریم‌ها لغو نشود اجازه دسترسی به آنها را نمی‌دهد.

با این حال گروسی اظهار امیدواری کرد توافق موقت سه ماه ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بتواند یک چارچوب زمانی برای مشورت‌ها و مذاکره دیپلماتیک در خصوص توافق هسته ای ۲۰۱۵ با ایران را فراهم ‌کند.

جمهوری اسلامی ایران بازگشت به تعهدات برجامی را به لغو تمامی تحریم‌هایی که پس از توافق هسته‌ای تصویب و اجرا شده‌اند، منوط کرده است. محسن رضایی، دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام روز یکشنبه ۲۴ اسفند گفت: «باید غنی‌سازی اورانیوم را به ۶۰ درصد برسانیم چون این مساله به برداشته شدن تحریم‌ها از سوی آمریکا می‌انجامد».