غلامحسین اسماعیلی، سخنگوی قوه قضائیه صبح امروز سه‌شنبه ۲۶ اسفند در نشست خبری هفتگی اعلام کرد که دیوان عالی کشور حکم ۳۱ سال حبس اکبر طبری را تایید کرده است.

اکبر طبری، معاون اجرایی دفتر صادق لاریجانی در دوران ریاست قوه قضاییه بود. سازمان اطلاعات سپاه او را در خرداد ماه سال ۱۳۹۸ و در زمانی که مهمان خانه صادق لاریجانی بود، دستگیر کرد.

او به اتهام اخذ رشوه، پولشویی و جعل اسناد در دادگاه انقلاب محاکمه و در مجموع به ۵۸ سال زندان محکوم شد که ۳۱ سال آن قابل اجرا است. او همچنین علاوه بر ضیط اموال نامشروع، به انفصال دائم از خدمات دولتی و جزای نقدی ۱۲۰ میلیارد تومانی محکوم شده است.

یکی از جنجالی‌ترین بخش‌های اتهامات اکبر طبری به نقش او در ساخت‌وسازهای غیرقانونی شهرک کلاک لواسان مربوط بود.

در روزهای گذشته یک فایل صوتی از اکبر طبری منتشر شد که او در آن اعلام می‌کرد که ساخت‌وسازها در کلاک با امضای غلامحسین اسماعیلی، رئیس‌کل وقت دادگستری استان تهران و سخنگوی کنونی دستگاه قضا انجام شده است. او همچنین اعلام کرد که علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی هم در جریان امر بوده و با آن موافقت کرده است.

حال خبر نهایی شدن محکومیت اکبر طبری را کسی اعلام کرده است که خود از سوی معاون اجرایی دفتر رئیس سابق قوه قضائیه به اعمال نفوذ و صدور دستور برای همین ساخت‌وساز‌های غیرقانونی متهم شده است.

دعوای بزرگ بر سر عبای رهبر

پس از دستگیری اکبر طبری در تیرماه سال ۱۳۹۸ و انتشار اتهامات متعدد در مورد فساد مالی صادق لاریجانی، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در مردادماه سال ۱۳۹۸ با انتشار نامه‌ای خطاب به محمد یزدی، نوشت که سپاه و صداوسیما در همدستی با یکدیگر در صدد تخریب او هستند تا به اهداف «پروژه‌ای بزرگ‌تر» دست یابند. اشاره تلویحی لاریجانی به رقابت‌ها بر سر جانشینی علی خامنه‌ای و انتخاب رهبر آینده بود.

نامه صادق لاریجانی واکنشی بود به اظهارات محمد یزدی، رئیس اسبق قوه قضائیه که او را به دلیل درخواستش از علی خامنه‌ای برای صدور اجازه هجرت به نجف، شماتت کرده بود: « «فلانی می‌گوید اگه این کار را نکنید نجف می‌روم! خوب بروید، آیا با رفتن شما قم به‌هم می‌خورد؟ شما در قم بودنتان هم خیلی موثر نبود؛ چه رسد که نجف بروید. رئیس دفتری که ده سال، جای مهمی را اداره کرده دستگیر می‌شود، بعد اعتراض می‌کند که چرا گرفتید؟ به اسم مدرسه علمیه، کاخ ساختند! از کجا آوردی ساختی؟»

بعدتر و با دلجویی علی خامنه‌ای از صادق لاریجانی، اعلام نام رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام به عنوان متهم به فساد اقتصادی در رسانه‌های نزدیک به سپاه پاسداران فروکش کرد هرچند هنوز کاربران وابسته به این طیف در فضای مجازی از او به عنوان چهره اصلی و منتفع کلیدی از مفاسد اکبر طبری یاد می‌کنند.

صادق لاریجانی که زمانی از گزینه‌های رهبری جمهوری اسلامی پس از مرگ علی خامنه‌ای بود در یک سال گذشته در مورد روند دادگاه اکبر طبری و محکومیت او سکوت کرده است. دفتر او در مجمع تشخیص مصلحت نظام پیش‌تر و در زمان دستگیری اکبر طبری با انتشار یک اطلاعیه رسمی اعلام کرده بود که اتهامات وارده به اکبر طبری نادرست است و این موارد پیش‌تر به آن رسیدگی شده و بی‌گناهی او اثبات شده است.