انتشار یک فایل صوتی از شاهزاده رضا پهلوی در فضای مجازی پربازتاب شده است. سخنان منعکس شده در این فایل ظاهرا در روز ۸ مارس امسال یا اندکی پیش از آن ایراد شده چون در آن مشخصا به روز زن اشاره می‌شود. شاهزاده در این سخنان، که هنوز مشخص نیست در حضور چه کسانی بوده، از طرفدارانش می‌خواهد ایفای نقش معینی را به او تحمیل نکنند، چون همین تحمیل نقش به یک خانواده نقض حقوق انسانی آن خانواده است.

شاهزاده همچنین می‌گوید گرایش به سیستمی دارد که در آن فرد محور نباشد. او بر نهادسازی تکیه می‌کند.

سلطنت‌طلبان در دوره اخیر مدام شعاری را که گویا در زمانی در تظاهراتی در داخل ایران طرح شده تکرار کرده‌اند: «کشور که شاه نداره – حساب کتاب نداره».

شاهزاده رضا پهلوی در سخنان اخیر خود در برابر چنین دیدی موضع گرفته و گفته است: «آیا ما می‌خواهیم به دنیا بگوییم که ما هنوز یک مملکتی هستیم که ما یک کسی را می خواهیم اقا بالاسر خودشون و آن نقش هم تازه به او تحمیل می کنیم و بعد هم اسمش را می گذاریم فرهنگ؟!»

شبیه این گونه سخنان در دوره پیش از ترامپ از شاهزاده شنیده می‌شد. به این خاطر زمانی عده‌ای از سلطنت‌طلبان به فکر خلع شاهزاده از مقام موروثی‌اش افتادند.

برخی سلطنت‌طلبان به رضا پهلوی هشدار دادند که او را خلع خواهند کرد

اما او نیز مثل بقیه سلطنت‌طلبان در دوره ترامپ بسیار فعال شد، با اینکه نشانه‌ خاصی دیده نشد از این که دولت آمریکا اعتنای مشخصی به رضا پهلوی داشته باشد. هیچ مقام بلندپایه‌ای در واشنگتن در دوره ترامپ با رضا پهلوی دیدار نکرد.

رو برگرداندن دولت آمریکا از محافل سلطنت‌طلب به دوره پس از انقلاب برمی‌گردد. حمایت‌هایی که از محافل سلطنت‌طلب شد نتیجه مطلوب را نداد و در نهایت دولت آمریکا به این نتیجه رسید که منفعت‌طلبی فردی در میان محافل اصلی سلطنت‌طلب بر اراده آنها به کسب مجدد قدرت پیشی می‌گیرد.

تا مدتها سلطنت‌طلبی جریانی حاشیه‌ای در فضای سیاسی مخالفان جمهوری اسلامی بود. سلطنت‌طلبان متعصب از بی‌عملی شاهزاده ناراضی بودند. اما با روی کار آمدن ترامپ، دوباره جریان سلطنت‌طلب در ایران فعال شد، در حالی که دولت ترامپ اعتنایی به این جریان نداشت. شاهزاده رضا پهلوی هم دوباره فعال گردید. مدام سخنرانی می‌کرد و عده‌ای را دور خود جمع کرد که فعال بودند و به نوبه خود او را فعال می‌کردند. با پایان ترامپ شاهزاده به مسیر پیشین برگشت.

رضا پهلوی در طرح پیمان نوین خود موضوع سلطنت را مسکوت گذاشت

پس از «پیمان نوین»، سخنرانی جدید او به منزله فاصله‌گیری بیشتر از اراده به کسب قدرت تلقی می‌شود. سلطنت‌طلبان از این نظر آشفته شده‌اند. یکی از نظریه‌پردازان مهم آنان به نام خسرو فروهر در توئیتی نوشته است:

یکی از مشاوران ارشد سابق شاهزاده به نام آرش گرگین، که چندی پیش خودش را شاهنشاه ایران خواند، در توئیتی سخنان اخیر شاهزاده را این گونه تبیین کرده است: