مردم میانمار روز شنبه دوباره به خیابان‌ها آمدند و فشارهای بین‌المللی بر حکومت نظامیان برای توقف سرکوب معترضان افزایش یافته است و همسایگان آسیایی این کشور در روند محکومیت اقدامات خشن نظامیان به کشورهای غربی پیوستند.

روز جمعه ۱۹ مارس، ۲۹ اسفند یک مرد جوان در یکی از پر تلاطم‌ترین محله‌های شهر یانگون مورد اصابت گلوله قرار گرفت و کشته شد.

سرکوب خشونت‌بار و استفاده از سلاح‌های جنگی برای عقب راندن معترضان سبب شده تاکتیک‌ معترضان نیز تغییر کند.

یکی از رهبران اعتراضات به رویترز گفت:

«ما ابتدا مکان‌هایی که پلیس و نظامیان حضور ندارند را برای شروع تظاهرات انتخاب می‌کنیم و وقتی که آن‌ها هجوم می‌آورند متفرق می‌شویم. من نمی‌خواهم حتی یكی از رفقای خود را از دست بدهم. اما تا زمانی كه انقلاب ما پیروز نشود به هر طریقی اعتراض خواهیم كرد.»

بعضی از معترضان شب‌ها با شمع و پلاکارد جمع می‌شوند و از تاریکی شب برای تداوم تظاهرات استفاده می‌کنند. مردم همچنین دست به تظاهرات بدون حضور جمعیت می‌زنند. در این نوع اعتراض، صف‌هایی از پلاکاردها با پیام‌هایی مانند «ما هرگز متوقف نخواهیم شد مگر اینکه به دموکراسی برسیم» در سطح خیابان و به صورت گسترده نصب می‌شود.

روز شنبه، ده‌ها تظاهرکننده در شهر ماندالای جمع شدند. یک رسانه محلی گزارش داد که از درون یک خودروی در حال حرکت به معترضان شلیک شده است. پلیس و نظامیان نیز با استفاده از گلوله‌های پلاستیکی به مردم حمله کردند.

روز گذشته اعتراضات کوچکی در شهرهای دیگر وجود داشت. صدها نفر در شهر مونیوا راهپیمایی کردند و نسخه‌ای از قانون اساسی ۲۰۰۸ را که تحت نظارت نظامیان تهیه شده و دموکراسی را محدود می‌کند، سوزاندند.

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل روز جمعه آنچه را که ادامه خشونت وحشیانه ارتش میانمار خواند، محکوم کرد. سخنگوی دبیرکل سازمان ملل به نقل از گوترش خواستار «واکنش بین‌المللی یکپارچه و متحد» شد.

تام اندروز، گزارشگر ویژه سازمان ملل در امور میانمار در پاسخ به حملات «بی‌رحمانه» نظامیان، خواستار تحریم بین‌المللی آن‌ها شد:

«جهان باید با قطع دسترسی آنها به پول و اسلحه به سرکوب‌ها پاسخ دهد.»

مجلس نمایندگان ایالات متحده قوانینی را در محکومیت کودتای میانمار تصویب کرد و نمایندگان مجلس از به‌کارگیری خشونت فزاینده علیه تظاهرکنندگان انتقاد کردند.

نظامی‌ها محدوديت در خدمات اينترنت را بیشتر كرده‌اند و رسانه‌های داخلی نیز زیر تیغ سانسور قرار گرفته‌اند.

فیس‌بوک تمام صفحات مرتبط با ارتش میانمار را به دلیل انتشار بیانیه‌هایی که خشونت به کار رفته را توجیه یا معترضان را تهدید می‌کند، بست. روز شنبه، توییتر گفت حساب کاربری وزارت اطلاعات میانمار را به حالت تعلیق درآورده است. این وزارتخانه به صورت روزانه اخبار و اطلاعیه‌های نظامیان را ارسال می‌کند.

آسیایی‌ها عصبانی شدند

کشورهای غربی بارها کودتا و خشونت در میانمار را محکوم کرده‌اند. همسایگان آسیایی نیز که سال‌هاست به توافق نانوشته مبنی بر عدم انتقاد از رویدادهای داخلی همسایگانشان پایبند بوده‌اند، انتقادات خود را آغاز کرده‌اند.

جوکو ویدودو، رئیس‌جمهور اندونزی، در شدیدترین اظهار‌نظرهای رهبران منطقه گفت که از برونئی، رئیس اتحادیه کشورهای جنوب‌شرقی آسیا (آسه‌آن) می‌خواهد که جلسه‌ای فوری تشکیل دهد.

جوکووی روز جمعه در یک سخنرانی مجازی گفت: «اندونزی اصرار دارد که استفاده از خشونت در میانمار فوراً متوقف شود.»

محی‌الدین یاسین، نخست‌وزیر مالزی گفت که از استفاده مداوم از خشونت کشنده علیه غیرنظامیان غیر‌مسلح حیرت‌زده است. او گفت:

«نمی‌توانیم ببینیم كه ملت برادرمان میانمار به دست عده معدودی كه به دنبال کسب منافع شخصی خود هستند، اینچنین بی‌ثبات شده است.»

تئودور لوکسین، وزیر امور خارجه فیلیپین گفت که آسه‌آن باید دست به اقدام فوری بزند. سنگاپور هم علیه خشونت در این کشور و کودتای نظامیان انتقاد کرده است.

اما ارتش میانمار هیچ نشانه‌ای از تغییر رفتار از خود نشان نداده است. نظامیان می‌گویند در انتخابات ۸ نوامبر که در آن اتحاد ملی دموکراسی به رهبری سو چی به پیروزی رسید، تقلبی بود و کمیسیون انتخابات ادعاهای آن را نادیده گرفت. آن‌ها وعده دادند که انتخابات زود‌هنگام برگزار خواهند کرد اما تاریخی تعیین نکرده‌اند.

کودتاگران، آنگ‌سان سو چی ، ۷۵ ساله را متهم به رشوه‌خواری و اتهامات دیگری کرده‌اند که می‌تواند ممنوعیت فعالیت سیاسی و زندان برای او به دنبال داشته باشد. خانم سوچی از زمان وقوع کودتا تا کنون در مکانی نامعلوم در بازداشت قرار دارد.