قرارگاه منطقه‌ای قدس جنوب شرق نیروی زمینی سپاه پاسداران صبح یکشنبه ۱ فروردین در اطلاعیه‌ای اعلام کرد ساعت ۹ و ۳۰ دقیقه صبح یک انفجار در یکی از میدان‌های شهر سراوان رخ داده است.

در این اطلاعیه که خبرگزاری‌های داخلی ایران منتشر کردند، سپاه انفجار رخ داده را «یک اقدام تروریستی» خواند که از سوی «گروهک تروریستی وابسته به استکبار جهانی» انجام شده.

در حالی‌که خبرگزاری‌های رسمی و سپاه پاسداران جزئیات بیشتری در باره این حادثه منتشر نکردند، کمپین فعالان بلوچ انفجار می‌گویند این انفجار «صوتی» بوده و در مسیر خودروی بسیج پاسگاه گروکان روی داده است.

طبق گزارش فعالان بلوچ  راننده خودرو به نام محمد عبدین گروکانی در جریان این انفجار کشته شده و سه تن از همراهان او  نیز زخمی شدنده‌اند.

هنوز هیچ گروهی مسئولیت این انفجار را برعهده نگرفته است.

خبرگزاری تسنیم، وابسته به نهادهای امنیتی جمهوری اسلامی روز ۱۲ اسفند به نقل از محمدهادی مرعشی، معاون سیاسی و امنیتی استانداری سیستان و بلوچستان مدعی شده بود جیش العدل، یک گروه تندرو مذهبی مخالف جمهوری اسلامی به خودروی حامل نیروهای یگان مهندسی و غیرمسلح در شهرستان سراوان «حمله کرده است».

به ادعای مسئولان سپاه پاسداران در جریان این حمله یک تن از سپاهیان مجروح شد. معاون سیاسی و امنیتی وزارت کشور هم یک روز پس از این حادثه اعلام کرد سرنوشت یکی از نیروهای سپاه پاسداران نامشخص است.

سراوان در ماه گذشته پس از آنکه نیروهای سپاه پاسداران دست‌کم ۱۰ تن از سوختبران بلوچ را در مرز پاکستان به قتل رساندند، شاهد اعتراضات مردمی بود. پنجم اسفند، یک روز پس از قتل سوخت‌بران در نزدیکی پاسگاه مرزی شمسر، مردم معترض در سراوان به ساختمان فرمانداری هجوم بردند و در دیگر مناطق بلوچستان جاده‌های ارتباطی را مسدود کردند.

بر پایه گزارش کمپین فعالان بلوچ در جریان این اعتراضات ده‌ها تن از معترضان و بستگان سوخت‌بران کشته شده دستگیر و برای اعتراف شکنجه شدند.

مجلس شورای اسلامی ایران به منظور آنچه که «بررسی میدانی» این حادثه عنوان شد، یک هیئت ویژه به سراوان اعزام کرد. این هیئت در نهایت تنها کشته شدن سه تن از سوخت‌بران را تائید کرد.

هنوز جزئیات کامل از آنچه که در جریان اعتراضات مردمی به قتل سوخت‌بران در سراوان رخ داد، منتشر نشده است و نهادهای ناظر بر وضعیت حقوق بشر نسبت به محدودکردن دسترسی ساکنان این منطقه به اینترنت و اخلال در شبکه‌های ارتباطی و همچنین احتمال شکنجه بازداشت شدگان ابراز نگرانی کرده‌اند.

بلوچستان که محروم‌ترین منطقه ایران به شمار می‌رود در سال‌های اخیر بارها محل درگیری گروه جیش العدل و نیروهای نظامی ایران بوده است. نیروهای نظامی و امنیتی ایران به بهانه مقابله با اعضای این گروه بسیاری از فعالان مدنی و شهروندانی که هیچ رابطه‌ای با این گروه ندارند و یا بستگان اعضای این گروه یا دیگر منتقدان نظام را بازداشت، شکنجه و اعدام کرده‌اند. تنها در دو ماه دی و بهمن دست‌کم ۲۲ تن از بلوچ‌ها در زندان‌های ایران اعدام شدند.