به گزارش خبرگزاری رویترز ائتلاف نظامی به رهبری عربستان سعودی اعلام کرد در طی این حملات کارخانه‌های تولید پهپاد و موشک‌های بالستیک انصارالله در صنعا را منهدم کرده است.

سازمان ملل متحد اعلام کرد در جریان بمباران‌های بندر سلیف در شمال حدیده برخی سیلوهای نگهداری غلات نیز مورد اصابت قرار گرفته است. دفتر سازمان ملل در بندر حدیده یمن دوشنبه ۲۲ مارس/ ۲ فروردین با انتشار اطلاعیه‌ای اعلام کرد که در این حملات شش کارگر که در بندر کار می‌کردند مجروح شدند و در بیمارستان‌ها و مراکز درمانی تحت درمان قرار گرفتند.

بندر سلیف به عنوان بخشی از بندر حدیده جزو مناطقی است که سازمان ملل به عنوان منطقه بی‌طرف اعلام کرده است. سازمان ملل می‌گوید حمله به این بنادر که برای تأمین غذای جمعیت گرسنه یمن اهمیت استراتژیک دارد بخشی از «جنگ اقتصادی» علیه ملت یمن است.

شبکه تلویزیونی المسیره که خبرهای مربوط به حوثی‌ها را پوشش می‌دهد اعلام کرد که جنگنده‌های ائتلاف مناطقی در مأرب را نیز بمباران کرده‌اند. در ماها‌های گذشته حوثی‌ها در این مناطق پیشروی کرده بودند. سازمان ملل متحد هشدار داده بود که گسترش درگیری‌ها در مأرب جان آوارگان جنگی در اردوگاه‌های آوارگان در این استان یمن را به مخاطره می‌اندازد.

بر اساس گزارش المسیره، نیروهای ائتلاف به رهبری عربستان سعودی شامگاه گذشته مناطقی در استان حجه یمن را هم بمباران کردند.

عربستان سعودی، رهبری ائتلاف نظامی را در دست دارد که در مارس ۲۰۱۵ با ادعای حمایت از دولت عبد ربه منصور هادی، رئیس‌جمهور مستعفی یمن در این کشور مداخله نظامی کرد. عربستان در یک‌سال گذشته برای پایان دادن به این جنگ طولانی تخت فشار بوده است. عربستان اعلام کرده که تداوم درگیری‌ها به دلیل نگرانی امنیتی آن‌ها از جنبش انصارالله تحت حمایت ایران است که امنیت مرزهای این کشور را برهم زده و در صدد نفوذ در عربستان است. در روزهای گذشته انصارالله یمن به پالایشگاه آرامکو در ریاض و به فرودگاه ابها در شرق عربستان با پهپاد و موشک‌های بالستیک حمله کردند.

 با هشدار سازمان ملل متحد در مورد شیوع قحطی گسترده و سراسری در یمن، تیم لندرکینگ، نماینده ویژه آمریکا در امور یمن در ماه جاری از طرف‌های درگیر خواست تا در مورد برقراری آتش‌بس سراسری برای احیای مذاکرات صلح تحت نظارت سازمان ملل، توافق کنند.

محمد عبدالسلام، مذاکره‌کننده ارشد حوثی‌ها به رویترز گفت:

«حوثی‌ها اعلام کرده‌اند که با اجرای این طرح موافقند و ما به مذاکره ادامه می‌دهیم.»

سه منبع درگیر در مذاکرات به رویترز گفتند که شرط اصلی حوثی‌ها برای برقراری آتش‌بس، برچیده شدن محاصره دریایی و هوایی این کشور است.

بیشتر بخوانید: