کشتار دست‌ کم ۱۱۴ نفر توسط نیروهای امنیتی رژیم نظامی میانمار در روز شنبه ۲۷ مارس/۷ فروردین، مخالفان معترض به کودتا را در سراسر این کشور عزادار کرد. آن‌ها اما روز یکشنبه اعلام کردند به اعتراضات خود ادامه می‌دهند.

کمیته اعتصاب عمومی، از گروه‌های اصلی حاضر در اعتراضات میانمار در واکنش به کشتار مردم پیامی را در فیسبوک منتشر کرد و گفت: «ما باید این انقلاب را به احترام قهرمانانی که جان خود را در راه آن فدا کردند، پیروز شویم».

خبرگزاری رویترز امروز یکشنبه به نقل از سه تن از معترضان از شلیک به سمت مردم در مراسم خاکسپاری کشته‌شدگان در شهر باگو، در مجاورت یانگون خبر داد. از تعداد کشته یا زخمی‌های این تیراندازی‌ها خبری مخابره نشده است اما گفته می‌شود نیروهای امنیتی در سه نقطه دیگر از میانمار به سمت مردم آتش گشوده و سه نفر را کشته‌اند.

میانمار دیروز مرگبارترین سرکوب اعتراضات را از زمان وقوع کودتا شاهد بود. طبق گزارش‌ها و شهادت شاهدان، نیروهای مسلح میانمار روز شنبه اعتراضات را در سراسر این کشور سرکوب کرده و جان ده‌ها نفر از جمله کودکان را گرفتند.

طبق اعلام پرتال خبری «میانمار نو» در سرکوب‌های روز شنبه ۱۱۴ نفر در سراسر این کشور به قتل رسیده‌اند. در شهر ماندالای، دومین شهر بزرگ میانمار ۴۰ نفر از جمله یک دختر ۱۳ ساله کشتند. ۲۷ نفر در شهر یانگون. یک نوجوان ۱۳ ساله دیگر نیز درشهر مرکزی ساگاینگ در میان کشته‌شدگان بود. در مناطق دور افتاده‌تر نیز اعتراضات مردم سرکوب شد و نیروهای امنیتی معترضان را کشتند.

براساس گزارش خبرگزاری رویترز یک مقام سازمان ملل متحد در واکنش به سرکوب گسترده مردم گفت: ارتش در حال ارتکاب به «قتل عام» است.

روز شنبه نیروهای مسلح میانمار برای نخستین بار از زمان کودتا دست به سرکوب خونبار گروه‌های مسلح قومی زدند. یک سازمان مدنی در میانمار یکشنبه از اعزام یک فروند جت برای سرکوب یک گروه مسلح از اقلیت قومی «کارن» خبر داد. طبق این گزارش این جنگنده روستایی که توسط این گروه کنترل می‌شود را بمباران کرده و سه نفر را کشته است. به‌دنبال این حمله هوایی ساکنان روستا به جنگل‌های اطراف پناه بردند.

فراکسیون اتحادیه ملی کارن پیشتر اعلام کرده بود در حمله‌ای که به کشتن ۱۰ نفر انجامیده، یک قرارگاه ارتش را در نزدیکی مرز تایلند تصرف کرده است.

حکومت نظامی میانمار درباره سرکوب روز شنبه سکوت پیشه کرده است. مین اونگ هایلانگ، ژنرال ارشد ارتش و رهبر کودتا در اظهاراتی جالب‌ توجه مدعی شده بود ارتش از مردم «حفاظت می‌کند» و برای «دموکراسی» تلاش خواهد کرد.

ارتش میانمار اول فوریه مدعی تقلب در انتخابات هشتم نوامبر شد و با اقدام به کودتا قدرت را تصاحب کرد. همزمان نظامیان آنگ سان سوچی، رهبر حزب دموکراسی‌خواهان و برخی دیگر از اعضای حزب او را در انتخابات پیروز شده بودند، را بازداشت کردند. به‌دنبال این وقایع اعتراضات خیابانی آغاز شد.

براساس گزارش رسانه‌های داخلی از زمان شروع اعتراضات تاکنون حداقل ۴۴۰ نفر کشته شده‌اند.

مراسم رژه سالانه نیروهای مسلح میانمار در نایپیتاو، پایتخت این کشور – همزمان با کشتار مردم میانمار توسط نیروهای مسلح، روسیه، چین، هند، پاکستان، بنگلادش، ویتنام، لائوس و تایلند نمایندگان خود را به این مراسم فرستادند – (عکس از STR / AFP)

فراخوان نمایندگان ایالات متحده، اتحادیه اروپا و سازمان ملل برای مقابله با «سلطه ترور»

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه ایالات متحده آمریکا یکشنبه خشونت نظامیان میانمار را به‌شدت محکوم کرد و آن‌را «سلطه ترور» خواند. او گفت واشنگتن از کشتار روز شنبه «وحشت‌زده» شده است و «این خشونت‌ها نشان می‌دهد رژیم میانمار جان مردم را برای خدمت به افراد معدودی فدا خواهد کرد».

توماس واجدا، سفیر کاخ سفید در میانمار نیز در شبکه‌های اجتماعی ریختن خون مردم را «هولناک» خواند و گفت:

«مردم میانمار به وضوح اعلام کرده‌اند که نمی‌خواهند تحت حکومت نظامی زندگی کنند».

نماینده اتحادیه اروپا در میانمار هم در واکنش به کشتار معترضان گفت: روز شنبه «برای همیشه به عنوان روز وحشت و بی‌آبرویی حک خواهد شد».

چندین‌ تن از افسران ارشد نظامی ایالات متحده هم در بیانیه‌ای کشتار مردم توسط ارتش را در میانمار محکوم کردند.

تام اندروز، گزارشگر ویژه سازمان ملل نیز گفت: «زمان آن فرا رسیده است كه جهان اقدام كند و اگر امکان بررسی از طریق شورای امنیت وجود ندارد، یک اجلاس اضطراری بین‌المللی تشکیل شود. او افزود باید راه‌های دسترسی کودتاگران به منابع مالی از جمله درآمد نفت و گاز، و دسترسی به تسلیحات مسدود شود.

گزارشگر ویژه سازمان ملل در بیانیه‌ای خواستار اقدام عاجل و عملی علیه رژیم میانمار شد و اعلام کرد: « در شرایطی ‌که رژیم نظامیان در حال قتل عام مردم است، محکوم کردن و ابراز نگرانی در کلام برای مردم میانمار امری توخالی‌ست. مردم میانمار به حمایت جهان نیاز دارند. کلمات کافی نیستند. باید به‌سرعت یک اقدام موثر و هماهنگ انجام شود».

از سوی مقابل نظامیان میانمار همچنان از سوی برخی دیگر از کشورها از جمله روسیه و چین حمایت می‌شوند. الکساندر فومین، معاون وزیر دفاع روسیه روز جمعه با ژنرال‌های ارشد میانمار دیدار و روز شنبه در رژه نظامی روز نیروهای مسلح، در نایپیتاو شرکت کرد. این رژه در مراسم یادبود آغاز مقاومت در برابر اشغال ژاپن در سال ۱۹۴۵، برگزار شد.

به گفته دیپلمات‌ها هشت کشور روسیه، چین، هند، پاکستان، بنگلادش، ویتنام، لائوس و تایلند نمایندگان خود را به این مراسم فرستاده‌اند اما روسیه یک مقام بلندپایه را به میانمار فرستاده‌ است. حمایت روسیه و چین از کودتاگران از این جهت حائز اهمیت است که این کشور به‌عنوان دو عضو دائمی شورای امنیت می‌توانند مانع هرگونه اقدام بالقوه‌ علیه نظامیان میانمار شوند.

این گزارش با اطلاعات تازه به‌روز شده است.