هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران در گزارشی که روز گذشته، یکشنبه ۸ فروردین منتشر کرد نوشت صبح روز جمعه ۶ فروردین، دو جوان اهل شهرستان شوش «در پی نقض قوانین به‌کارگیری سلاح» هدف تیراندازی نیروهای «حوزه مقاومت بسیج شهید دانش شوش» قرار گرفتند و پس از انتقال به بیمارستان جان خود را از دست دادند.

هرانا، هویت دو جوان کشته‌شده را ابراهیم عطشانی، حدود ۲۰ ساله و مصطفی حرگانى، حدود ۲۴ ساله، از اهالی منطقه دوار شهرستان شوش عنوان کرده است.

ابراهیم عطشانی از ناحیه پا و شکم و مصطفی حرگانی از ناحیه کتف زخمی شدند. عطشانی پس از قطع پا، بعدازظهر روز شنبه ۷ فروردین‌ماه جان خود را از دست داد و به‌گفته یک منبع آگاه حرگانی نیز پس از انتقال به بیمارستان شنبه‌شب جان خود را از دست داد.

این منبع آگاه گفته است دو جوان سوار بر موتورسیکلت در حال عبور از خیابانی بودند که دادگاه این شهرستان، حوزه علمیه و پایگاه بسیج دانش در آن واقع شده است؛ «اما ناگهان مورد اصابت گلوله نیروهای بسیج قرار گرفتند».

روابط عمومی و تبلیغات سپاه ولی عصر (عج) خوزستان بامداد دوشنبه ۹ فروردین، سه روز پس از این رویداد و یک روز پس از انتشار خبر آن توسط فعالان حقوق بشر، در اطلاعیه‌ای خبر از دستگیری و کشته شدن «دو تروریست» داد. ‌

به‌گفته سپاه پاسداران خوزستان این رویداد در ساعت یک بامداد جمعه رخ داد. سپاه پاسداران در اطلاعیه خود آورده است: «یک تیم تروریستی وابسته به گروهک تجزیه‌طلب و تروریستی حرکت النضال اقدام به حمله و تیراندازی به اماکن نظامی و انتظامی در شهرستان شوش نمود» و مهاجمان «قصد ورود به مقرها را داشتند».

سپاه خوزستان افزوده است هر دو مهاجم زخمی شدند و  «یکی از آن‌ها در حال انتقال به بیمارستان» جان خود را از دست داد.

سپاه پاسداران همچنین مدعی شده است که شماری «اسلحه کلاشینکف و مقادیری مهمات از آن‌ها کشف و ضبط گردید».

«حرکت النضال» همان گروه جنبش مبارزه عربی برای آزادی اهواز یا حرکه النضال العربی‌التحریر الأحواز‎، معروف به «الحوازیه» است. این گروه متهم به دست داشتن در حمله مسلحانه به رژه نیروهای مسلح در اهواز در ۳۱ شهریور ۱۳۹۷ است. در جریان این حمله ۲۵ نفر کشته و حدود ۷۰ نفر زخمی شدند. چندی پس از این عملیات گروه «دولت اسلامی» (داعش) مسئولیت آن را برعهده گرفت.

خبر ربودن حبیب کعبی (حبیب فرج‌الله چعب) معروف به حبیب أسیود، رهبر پیشین این گروه در ترکیه و انتقال او به ایران در اواخر ماه اکتبر / اوایل آبان سال گذشته منتشر شد. او هم‌اکنون در دست نیروهای امنیتی ایران است و چندین نفر از بستگانش نیز بازداشت شده‌اند.

سپاه پاسداران خوزستان در حالی از «اقدام به حمله و تیراندازی به اماکن نظامی» دو جوان کشته‌شده گفته است که هرانا به‌نقل از منبع آگاه نوشته است:

«نیروهای امنیتی شایعه کرده‌اند که این شهروندان در هنگام حمله به حوزه علمیه و دادگاه زخمی و بازداشت شده‌اند. امری که توسط بستگان آنان تکذیب شده است.»

هرانا افزوده است نیروهای امنیتی پیش از این در جریان اعتراضات آبان‌ماه ۹۸ ابراهیم عطشانی را بازداشت کرده بودند و او مدتی بعد با سپردن قرار وثیقه به صورت موقت و تا پایان مراحل دادرسی آزاد شده بود.

در ماده ۷ قانون به‌کارگیری سلاح توسط مأموران نیروهای مسلح در موارد ضروری آمده است:

«مأموران موضوع این قانون هنگام به‌کارگیری سلاح باید حتی‌المقدور پا را هدف قرار بدهند و مراقبت نمایند که اقدام آنان منجر به فوت نشود و به اشخاص ثالث که دخیل در ماجرا نمی‌باشند آسیب نرسد.»

در تبصره‌ این ماده نیز گفته شده که «‌مواظبت و مراقبت از حال مجروحان برعهده‌ مأموران انتظامی است و باید در اولین فرصت آنان را به مراکز درمانی برسانند.»