سازمان ملل متحد در میانه بیماری همه‌گیری کرونا خواستار کمک ۱۰ میلیارد دلاری (۸,۵ میلیارد یورویی) اهداکنندگان کمک‌های بین‌المللی به سوریه برای رسیدگی به امور سوری‌های آواره خواهد شد.

در چارچوب پنجمین کنفرانس سالانه برای کمک به پناهندگان و آوارگان سوری در برابر گرسنگی که توسط اتحادیه اروپا برگزار می‌شود، ۴,۲ میلیارد دلار برای آوارگان داخل سوریه و ۵,۸ میلیارد دلار برای پناهجویان خارج از این کشور و کشورهای میزبان آن‌ها در خاورمیانه درخواست خواهد شد.

کمیساریای عالی‌ پناهندگان و برنامه توسعه و دفتر هماهنگی امور بشردوستانه سازمان ملل در بیانیه‌ای مشترک از جامعه بین‌الملل خواستند تا این کمک‌ها را تأمین کنند.

حدود ۲۴ میلیون نفر نیاز به کمک‌های اساسی دارند. این تعداد چهار میلیون نفر بیشتر از سال گذشته و بیشترین تعداد از زمان سرکوب معترضان توسط رژیم بشار اسد در سال ۲۰۱۱ است که منجر به جنگی ۱۰ ساله شد.

در بیانیه مشترک دو نهاد سازمان ملل تأکید شده است که سوری‌ها با خطر گرسنگی و فقر فزاینده روبه‌رو و کشورهای همسایه میزبان چهار نفر از هر پنج سوری آواره هستند.

مارک لوکوک معاون دبیرکل سازمان ملل در امور بشردوستانه گفت: «۱۰ سال گذشته سال‌های ناامیدی و فاجعه برای سوری‌ها بوده است.»

درگیری‌ها بین نیروهای مسلح سوریه و شورشیان از زمان توافق به‌دست آمده در یک سال گذشته کاهش یافته است. این توافق به بمباران‌ها به رهبری روسیه که بیش از یک میلیون نفر را آواره کرد، پایان داد.

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل قرار است امروز سه‌شنبه ۱۰ فروردین / ۳۰ مارس در کنفرانس سالانه برای کمک به پناهندگان و آوارگان سوری سخنرانی کند. او در ۱۰ مارس، دهمین سالگرد نخستین تظاهرات علیه بشار اسد، سوریه را «کابوسی زنده» توصیف کرد که تقریباً نیمی از کودکان آن چیزی جز جنگ نمی‌شناسند.