شورشیان حوثی در صنعا در شمال کشور مستقرند و دولت قانونی یمن که تحت حمایت سازمان ملل قرار دارد در جنوب، در بندر عدن.

چهارشنبه ۳۱ مارس/۱۱ فروردین یونیسف با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد:

«یمن از سبد کواکس ۳۶۰ هزار دوز واکسن استرازنکا دریافت کرد. این محموله بخشی از  یک میلیون و ۹۰۰ هزار دوز سهمیه یمن از سبد کواکس در سال ۲۰۲۱ است.»

برای توزیع عادلانه واکسن کرونا در جهان ۱۵۰ کشور از جمله ایران توافق‌نامه‌ای با اتحادیه بین‌المللی واکسن موسوم به «کواکس» امضاء کرده‌اند. هدف از این توافق‌نامه این است که تا پایان سال آینده دو میلیارد دوز واکسن کرونا به‌طور عادلانه در اختیار کشورهای عضو قرار گیرد.

با بالا گرفتن همه‌گیری ویروس کرونا در یمن، در عدن بیمارستان صحرایی احداث شده است. زینب القیسی، رئیس صلیب سرخ جهانی در یمن چهارشنبه ۳۱ مارس/۱۱ فروردین در مصاحبه با خبرگزاری فرانسه گفت:

«سیر صعودی بیماری طبیعی نیست. ما به پرسنل بیشتری نیاز داریم. کادر درمان خسته است و مراکز درمانی دیگر ظرفیت پذیرش بیماران را ندارند. به دلیل کمبود اکسیژن خدمات‌رسانی به بیماران مبتلا به تنگی نفس مختل شده است.»

کمبود اکسیژن در مراکز درمانی یمن خدمات‌رسانی به بیماران را دشوار کرده است (عکس: خبرگزاری فرانسه)

علی الولیدی سخنگوی وزارت بهداشت دولت قانونی یمن خاطرنشان کرد که واکسن‌های دریافتی از سبد کواکس به طور رایگان در بین شهروندان توزیع می‌شود.

قرار است ظاهراً در ماه مه سال جاری/ اردیبهشت محموله بعدی واکسن استرازنکا وارد یمن شود.

گزارشگران بدون مرز هفته گذشته اعلام کرده بودند که در نقاطی از یمن همه‌گیری ویروس کرونا به طرز بی‌سابقه‌ای بالا گرفته است.

در یمن فقط چهار هزار ابتلای قطعی به کووید-۱۹ به ثبت رسیده است. تعداد مبتلایان اما بسیار بیش از ارقام اعلام شده است. بر اساس آمار رسمی تاکنون ۸۵۰ نفر در یمن در اثر ابتلا به کووید-۱۹ جان خود را از دست داده‌اند.

در همان حال گزارش‌ها حاکی از پیشروی حوثی‌های یمن در استان مأرب است. سازمان ملل تعداد کشته‌شدگان در یمن از آغاز درگیری‌ها در سال ۲۰۱۴ تاکنون را ۲۳۳ هزار نفر اعلام کرده است.

اسفند/فوریه گذشته نشست حامیان یمن به میزبانی مشترک سوئد و سوئیس برگزار شد. آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل برای امدادرسانی به مردم یمن درخواست سه میلیارد و ۸۵۰ میلیون دلار کرده بود اما کشورهای حامی فقط یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلار از این مبلغ را به عهده گرفتند. گوترش از صدور «حکم مرگ یمن» سخن گفت.

بیشتر بخوانید: