محمد اشرف غنی، رئیس جمهوری افغانستان دوشنبه ۱۶ فروردین / ۵ آوریل در تازه‌ترین اظهارات خود درباره صلح در افغانستان گفت: «جامعه‌ بین‌المللی باید ضمانت‌های لازم را به‌خاطر تأمین صلح پایدار و پایان جنگ در افغانستان بدهد.»

ارگ ریاست‌جمهوری در بیانیه‌ای که سخنان اشرف غنی را منتشر کرده، آورده است که رئیس‌جمهوری افغانستان ادامه‌ جنگ و خون‌ریزی را غیرقابل قبول خوانده و گفته که خواهان صلح عادلانه و پایدار در کشور است.

غنی همچنین «هدف مطلوب» دولت خود را «افغانستان مستقل، مردم‌سالار و متحد» دانست و گفت قانون اساسی «وثیقه‌ ملی» و «اصول» دولت اوست.

اشرف غنی فرصت کنونی برای دستیابی به صلح نسبت به چهار دهه‌ گذشته را «بی‌نظیر» خواند و افزود: «دنیا در کنار ما قرار دارد، ما به صلح می‌رسیم و باید با عقل و تدبیر به پیش برویم.»

کنفرانس استانبول

روند صلح افغانستان به مرحله‌ حساسی رسیده است و قرار است به‌زودی نشستی در این زمینه در استانبول ترکیه برگزار شود.

نمایندگان دولت افغانستان در این نشست شرکت می‌کنند و شورای عالی مصالحه‌ ملی گفته است در حال نزدیک کردن دیدگاه‌ها و طرح‌های مختلف است تا با طرحی واحد در نشست استانبول شرکت کنند.

خبرگزاری رویترز روز گذشته، یکشنبه ۱۵ فروردین / ۴ آوریل به نقل از یک مقام ارشد دولت افغانستان اعلام کرد محمد اشرف غنی، یک نقشه راه سه‌مرحله‌ای را که بر توافق با طالبان و برقراری آتش‌بس پیش از انتخابات متمرکز است، در کنفرانس استانبول مطرح خواهد کرد.

سرور دانش، معاون دوم اشرف غنی گفته طرح رئیس‌جمهوری افغانستان روی حفظ قانون اساسی و دوام آن متمرکز است. انتخابات زودهنگام زیر نظارت جامعه بین‌المللی نیز یکی دیگر از موارد طرح غنی عنوان شده است اما حمدالله محب، مشاور امنیت ملی گفته بود غنی خود در انتخابات زودهنگام کاندیدا نخواهد شد.

منابع آگاه در افغانستان می‌گویند هر طرحی مستقل از «طرح واحد شورای عالی مصالحه ملی»، طرحی «فردی» خواهد بود.

عبدالله عبدالله، رئیس شورای عالی مصالحه ملی امروز (دوشنبه) گفت کار روی نزدیکی دیدگاه‌ها در این شورا ادامه دارد و سخن گفتن در مورد جزئیات حکومتِ پس از صلح هنوز زود است.

عبدالله در دیدار با اعضای کمیته دادخواهی زنان افغانستان، تصریح کرد که افزون بر «اعضای اصلی نشست»، نمایندگانی نیز از میان زنان و جامعه مدنی به‌عنوان «اعضای جانبی» در نشست استانبول حضور خواهد یافت.

اعضای کمیته دادخواهی زنان افغانستان نیز بر نقش زنان در نشست‌های مربوط به صلح تأکید کرده و خواستار سهم ۳۰ درصدی زنان در نشست استانبول شدند.

آن‌ها با ابراز نگرانی از هر نوع «معامله» در مورد حقوق و دستاوردهای‌ خود، تصریح کردند که در حکومت آینده، زنان نباید به عقب بازگردند.

طالبان ماه گذشته در بیانیه‌ای تهدید کرد که اگر سربازان خارجی در مهلت تعیین‌شده اول ماه مه از افغانستان خارج نشوند، درگیری‌ها علیه نظامیان خارجی را از سر خواهند گرفت. جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا اما گفته است خروج سربازان آمریکایی تا پایان این مهلت از نظر «تاکتیکی» دشوار خواهد بود.