همزمان با پیشرفت مذاکرات وین و اندکی بعد از نامه‌نگاری وزیر امور خارجه با رهبر جمهوری اسلامی ایران درباره فشارهایی که مخالفان برجام از سمت پرس تی وی و صدا و سیمای جمهوری اسلامی بر تیم مذاکره‌کننده ایرانی اعمال می‌کنند، یکشنبه ۲۵ آوریل/۴ اردیبهشت یک فایل صوتی ۱۹۰ دقیقه‌ای از گفت‌وگوی سعید لیلاز با ظریف در اختیار رسانه‌ها و برخی شخصیت‌های مدنی در خارج از ایران قرار گرفت. چکیده آنچه که ظریف می‌گوید این است که در ایران نیازها و الزامات میدان جنگ بر دیپلماسی و منافع ملی تسلط دارد.  در بخشی از این مصاحبه ظریف می‌گوید که این جان کری بود که به او اطلاع داد که اسرائیل مواضع سپاه در سوریه را دست‌کم ۲۰۰ مرتبه مورد حمله قرار داده است.

ظریف می‌پرسد: «کری باید به من بگوید که اسرائیل ۲۰۰ بار به سوریه حمله کرده؟»

لیلاز در ادامه از ظریف می‌پرسد: «شما در جریان نبودید؟»

 ظریف می‌گوید: «خیر، خیر».

کاخ سفید: نکته تازه‌ای افشا نشد

به گزارش نیویورک تایمز ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا بامداد سه‌شنبه ۲۷ آوریل/ ۷ اردیبهشت اعلام کرد که هنوز اصالت صوت افشا شده ظریف برای کاخ سفید محرز نشده و لذا از هرگونه اظهار نظر در این باره خودداری می‌کند. پرایس اما یادآوری کرد که حملات اسرائیل به سوریه جزو اسرار نظامی نبوده و رسانه‌های آمریکایی بارها درباره آن گزارش‌هایی منتشر کرده بودند:

«من فقط به این نکته اشاره می‌کنم که اگر به عقب برگردید و به گزارش‌های رسانه‌ها در آن زمان نگاهی بیاندازید، قطعاً [حملات اسرائیل در سوریه] مطلب مخفی نبوده و دولت‌هایی که در آن شرکت داشتند نیز این مطلب را آشکارا بیان کردند.»

مخالفان توافق هسته‌ای: کری به اسرائیل خیانت کرد

دن سالیوان، عضو جمهوری‌خواه سنای آمریکا، در طی نطقی که در سنا ایراد کرد گفت بسیار شگفت‌زده است از اینکه جان کری «اسرار یکی از مهم‌ترین و پایدارترین متحدان ما [آمریکا] در منطقه را برای یکی از دشمنان اثبات شده و بزرگ‌ترین کشور حامی تروریسم فاش کرده است». سالیوان که در دولت جرج دبیلو بوش از مقامات ارشد وزارت امور خارجه آمریکا بوده است خواهان استعفای کری در صورت اثبات اصالت صوت افشا شده ظریف شد.  

نیکی هیلی، سفیر پیشین آمریکا در سازمان ملل اظهارات ظریف در صوت افشا شده را در «سطوح مختلف زننده» خواند و گفت: بایدن و کری باید توضیح دهند چرا کری به «حامی شماره یک تروریسم» کمک کرده و به مهم‌ترین شریک آمریکا «خنجر» زده است.

نیویورک تایمز می‌نویسد اسرائیل در سال‌های گذشته تلاش چندانی برای پنهان نگه داشتن حملات مکرر به سوریه نکرد. نیویورک تایمز در ادامه می‌نویسد برای مثال در گزارشی که در سال ۲۰۱۹ منتشر کرده اطلاعاتی از تعداد حملات اسرائیل به سوریه ارائه داده است. رویترز نیز در سال ۲۰۱۸ به نقل از یک مقام امنیتی اسرائیل اطلاعات مشابهی را ارائه داده بود.

 میت رامنی، عضو جمهوری‌خواه سنای آمریکا نیز سخنان ظریف در فایل صوتی را «نگران کننده» خواند و خواهان آن شد که با ایجاد «شفافیت کامل» همه کسانی که در این ماحرا دخیل بوده‌اند و مقاصد آن‌ها مشخص شود.»

لیندسی گراهام، عضو جمهوری‌خواه سنا نیز در واکنش به انتشار فایل صوتی ظریف گفت:

«نمی‌دانم می‌شود به این فایل اعتماد کرد یا نه. اگر درست باشد، بسیار آسیب‌زننده است. من جان کری را دوست دارم، اما این کمکی نمی‌کند و اگر واقعیت باشد، بسیار مساله‌ساز است. صبر کنیم ببینیم تا چه حد [فایل صوتی] صحت دارد.»

جان کری در واکنش به انتشار فایل صوتی ظریف و درخواست شماری از سناتورهای جمهوری‌خواه برای استعفای او در پیامی در توییتر نوشت:  

 «این داستان و این اتهامان بی‌شک کذب است. چه زمانی که وزیر خارجه بودم و چه پس از آن چنین چیزی هرگز اتفاق نیفتاد.»