رسانه‌های داخلی میانمار از انفجار دست کم یک بمب جاسازی‌شده در یک بسته پستی خبر دادند. این انفجار جان پنج نفر از جمله یک نماینده پارلمانی برکنارشده حزب «اتحاد ملی برای دموکراسی» و سه افسر پلیس را که به جنبش نافرمانی مدنی پیوسته بودند، گرفت.

طبق گزارش رسانه خبری «میانمار نو» حوالی ساعت ۵ عصر دوشنبه ۳ مه/۱۳ اردیبهشت سه انفجار در روستایی در باگوی غربی رخ داده و یکی از این انفجارها منجر به کشته‌شدن نماینده محلی حزب اپوزیسیون «اتحاد ملی برای دموکراسی»، سه افسر پلیس و یکی از ساکنان روستا شده است.

یک افسر پلیس دیگر نیز از ناحیه بازو به‌شدت زخمی شده و تحت مراقبت است.

ارتش میانمار اول فوریه مدعی تقلب در انتخابات هشتم نوامبر شد و با اقدام به کودتا قدرت را تصاحب کرد. همزمان نظامیان آنگ سان سوچی، رهبر حزب دموکراسی‌خواهان و برخی دیگر از اعضای حزب او را که در انتخابات پیروز شده بودند، بازداشت کردند. به‌دنبال این وقایع اعتراضات خیابانی آغاز شد.

از زمان وقوع کودتا میانمار شاهد افزایش تعداد انفجارهای این چنینی بوده که بعضاً مناطق مسکونی یا دفاتر دولتی و تأسیسات نظامی را هدف قرار داده‌اند.

درگیری گروه‌های مسلح با ارتش

شورای نظامیان حاکم که پس از دستگیری گسترده دموکراسی‌خواهان قدرت را قبضه کرده تاکنون تغییری در موضع خود ایجاد نکرده‌ و با بی‌توجهی به خواست معترضان، به مسدود کردن راه‌های ارتباطی و سرکوب مرگبار مردم دست زده‌ است. کودتای نظامی به فعال‌شدن گروه‌های شبه نظامی قومی برای مقابله با ارتش نیز منجر شده و این گروه‌ها در گوشه و کنار میانمار با ارتش درگیر شده‌اند.

دوشنبه، «ارتش استقلال کاچین»، یک گروه مسلح قومی اعلام کرد که یک بالگرد نظامی را سرنگون کرده است. «نیروی دفاعی چین‌لند»، که یک گروه شبه‌نظامی تازه‌تاسیس در ایالت «چین» در همسایگی هند است هم سه‌شنبه ۴ مه در صفحه فیسبوک خود نوشت نیروهایش در درگیری شبانه دست کم چهار سرباز ارتش میانمار را کشته و ۱۰ نفر را زخمی کرده‌اند.

ارتش میانمار تاکنون نسبت به این خبرها واکشنی نشان نداده است.

فراخوان تحریم بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها

معترضان به حکومت نظامیان نیز خیابان‌ها را ترک نکرده‌اند. به گزارش رسانه خبری «میانمار نو» معترضان دموکراسی‌خواه باز هم سه‌شنبه ۴ مه در ماندالای، دومین شهر بزرگ میانمار به خیابان‌ آمدند. گروهی از معترضان کارکنان آموزش و پرورش بودند که در این تظاهرات خواستار تحریم مدارس و دانشگاه‌ها در ماه ژوئن شدند که ماه بازگشایی مراکز تحصیلی است.  

تظاهرات دیگری نیز در منطقه جنوبی کانباوک صورت گرفت.

گروه «انجمن کمک به زندانیان سیاسی (AAPP)» می‌گوید نیروهای امنیتی میانمار از زمان وقوع کودتا تاکنون دست کم ۷۶۶ غیرنظامی را کشته‌اند. از سوی مقابل حکومت نظامی منکر کشتار غیرنظامیان است و می‌گوید حداقل ۲۴ نفر از نیروهای امنیتی در جریان اعتراضات کشته‌شده‌اند.

سرکوب شدید اطلاع‌رسانی در میانمار تایید مستقل این ارقام را تقریبا ناممکن کرده است. بسیاری از روزنامه‌نگاران در میان هزاران نفری هستند که از شروع اعتراضات تاکنون بازداشت شده‌اند و سرنوشت آن‌ها مشخص نیست. رژیم نظامی میانمار مجوز فعالیت بسیاری از گروه‌های رسانه‌ای محلی را نیز لغو کرده‌ است.

ایالات متحده و سایر کشورهای غربی کودتای نظامی در میانمار را محکوم کرده و خواستار آزادی آنگ‌سان سوچی شده‌اند. نظامیان میانمار سوچی را به افشای اسرار دولتی متهم کرده‌اند که می‌تواند تا ۱۴ سال زندان به همراه داشته باشد.