گروه طالبان به مناسبت عید فطر مسلمانان، سه روز آتش‌بس اعلام کرد. در اطلاعیه طالبان از افراد این گروه خواسته شده که حملات خود را از روز اول تا سوم عید فطر متوقف کنند. در همین حال افزوده شده است که در برابر حملات تعرضی طرف مقابل، از خود دفاع کنند.

این گروه همچنین نیروهای خود را از رفتن به مناطق تحت کنترل دولت منع کرده و به آن‌ها دستور داده است که به نیروهای امنیتی وابسته به دولت نیز اجازه‌ ورود به مناطق تحت کنترل‌ خود را ندهند.

فریدون خوزون، سخنگوی شورای عالی مصالحه‌ ملی افغانستان در نخستین واکنش، از این اقدام استقبال کرد و در صفحه‌ توییتر خود نوشت:

«با وجودی‌که این اعلام در آستانه‌ ماتم ملی و در پی از دست دادن شماری زیادی از هموطنان بی‌گناه‌مان صورت می‌گیرد، اما برای نجات زندگی انسان‌های دیگر این سرزمین اقدام خوب و ستودنی است.»

خوزون افزود دولت افغانستان نیز برای اعلام آتش‌بس آمادگی دارد و امیدوار است که این روند با ادامه مذاکرات سازنده تداوم یابد.

در پی این واکنش، عبدالله عبدالله، رئیس شورای عالی مصالحه‌ ملی افغانستان گفت برقراری آتش‌بس کوتاه‌مدت فرصت کوتاه آرامش را برای مردم فراهم می‌کند، اما راه‌ حل اساسی و دایمی برای حل مشکل کشور نیست.

عبدالله افزود:

«تجربه‌ چهار دهه‌ اخیر نشان می‌دهد که نسخه‌ خشونت و کشتار نه تنها راه‌ حل نیست، بلکه به عمق بحران و منازعه افزوده است. به همین دلیل، هیچ گروهی دچار اشتباه محاسباتی نشود که با کشتار و خشونت بیشتر به نتیجه می‌رسد.»

او در ادامه طالبان را به از سرگیری مذاکرات، آتش‌بس دایمی، قطع جنگ و خون‌ریزی و یافتن راه‌ حل سیاسی جامع، عادلانه، با عزت و قابل قبول برای تمامی طرف‌ها، فراخواند.

نخستین‌بار محمد اشرف غنی، رئیس جمهوری افغانستان در عید فطر سال ۱۳۹۷ خورشیدی، از ۲۷ ماه رمضان تا پنجم عید فطر آتش‌بس اعلام کرد. طالبان نیز از این اقدام استقبال و تنها سه روز عید فطر را آتش‌بس اعلام کردند.

گروه طالبان سال گذشته نیز به مناسبت عید قربان سه روز آتش‌بس اعلام کرد و اشرف غنی نیز از نیروهای امنیتی و دفاعی خواست که آتش‌بس را رعایت کنند.

آتش‌بس سه روزه در حالی اعلام می‌شود که در روزهای اخیر خشونت‌ها در افغانستان افزایش یافته است. در دست‌کم ۱۰ روز اخیر درگیری‌های شدیدی در ولایت‌های غزنی، بغلان، هلمند، قندهار و هرات رخ داده است.

چند ساعت پس از انتشار اعلامیه طالبان، وزارت کشور افغانستان دوشنبه ۲۰ اردیبهشت / ۱۰ مه اعلام کرد که ۱۱ غیرنظامی بر اثر انفجار یک مین کنار جاده‌ در ولایت زابل کشته و ۲۸ نفر دیگر زخمی شدند.

وزارت کشور گفته است این رویداد شب گذشته (یکشنبه) در منطقه کمپ مسکان ولسوالی شهر صفا هنگامی رخ داد و یک اتوبوس با مین کنار جاده برخورد کرد. این وزارتخانه طالبان را عامل این رویداد اعلام کرد اما طالبان تاکنون درباره این رویداد اظهارنظری نکرده‌اند.

نارضایتی مردم از ناتوانی دولت در تأمین امنیت شهروندان

روز ۱۸ اردیبهشت / ۸ مه نیز یکی از خونبارترین کشتارهای سال‌های اخیر در افغانستان رخ داد و بعد از ظهر این روز در حالی‌که دانش‌آموزان دختر از مدرسه «سیدالشهدا» واقع در منطقه شیعه‌نشین دشت برچی غرب کابل تعطیل شده بودند، هدف انفجار مهیبی قرار گرفتند و در پی آن دو انفجار دیگر نیز رخ داد که براساس آمار رسمی ۶۳ نفر که بیشتر آن‌ها دانش‌آموزان خردسال دختر بودند جان باختند و در حدود ۱۵۰ نفر دیگر زخمی شدند.

این حادثه مردم افغانستان را در ماتم فرو برد. خانواده‌های قربانیان می‌‎گویند که بیشتر این جان‌باختگان دختران نوجوان دانش‌‎‎آموز بودند که با دشواری‌های بسیاری درس می‌خواندند. آن‌ها از دولت انتقاد می‌کنند که توانایی تأمین امنیت شهروندان کشور را ندارد.

به گفته شاهدان محلی کشته‌شدگان بیش از ۱۰۰ نفر هستند و به مساجد اطراف محل حادثه جنازه‌های زیادی منتقل شده بود. آن‌ها می‌گویند آمار رسمی اعلام‌شده واقعی نیست و شمار تلفات بیش از این‌هاست.

پیکر کشته‌شدگان این حادثه روز گذشته یکشنبه ۱۹ اردیبهشت / ۹ مه به‌شکل گروهی در تپه‌های غرب کابل به‌خاک سپرده شدند.

محمداشرف غنی، فردا سه‌شنبه ۲۱ اردیبهشت / ۱۱ مه را عزای عمومی اعلام کرد. غنی به امرالله صالح، معاون اول ریاست جمهوری دستور داد که به خانواده‌های قربانیان این حملات کمک‌های نقدی شود. او همچنین به محمدسرور دانش، معاون دوم ریاست جمهوری وظیفه داد که ظرف دو هفته با مشورت با مردم غرب کابل راه‌های تأمین امنیت بهتر این منطقه را بررسی کرده و به او گزارش دهد.

رئیس جمهوری افغانستان در یک پیام تصویری همراه با معاونان خود به وزارت بهداشت عمومی دستور داد که برای درمان زخمی‌شدگان این حمله از تمام امکانات استفاده کند.

دشت برچی، محله شیعه‌نشین کابل در سال‌های اخیر بارها مورد هدف گروه «دولت اسلامی» (داعش) قرار گرفته است. انتقاد مردم از دولت به این دلیل است که به‌رغم حملات گذشته داعش به دشت برچی دولت برای حفظ امنیت آن به اندازه کافی تلاش نکرده است.

حمله به مدرسه دخترانه در غرب کابل با واکنش‌های جهانی روبه‌رو شد. آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد این حمله را به‌شدت محکوم کرد و گفت:

«کسانی که مسئول این جنایت فجیع هستند باید وادار به پاسخگویی شوند.»

وزارت خارجه آمریکا نیز با انتشار اطلاعیه‌ای، این حمله را محکوم کرد و خواستار توقف بی‌درنگ خشونت‌ها و حمله به غیرنظامیان شد.

یونیسف، اتحادیه اروپا، وزارت خارجه پاکستان، وزارت خارجه آلمان، سفارت‌های بریتانیا، فرانسه و کانادا نیز جداگانه این حمله خونبار را محکوم کردند.

در شبکه‌های اجتماعی نیز این حمله به‌شکل گسترده‌ای بازتاب یافت و از سوی مردم محکوم شد.

مقام‌های دولتی افغانستان این حمله را کار طالبان می‌دانند اما این گروه اعلام کرده که در این رویداد دست ندارد.

محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران با نشر پیامی در حساب توییتر خود، این حمله را کار داعش دانست.

هنوز هیچ گروهی مسئولیت این حمله را به‌عهده نگرفته است.