سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت خارجه ایران، ایرانی بودن منشاء سلاح‌های توقیفی در دریای عرب به مقصد یمن را تکذیب کرد. او در نشست خبری هفتگی خود در روز دوشنبه ۲۰ اردیبهشت گفت:

«گزارش‌ها مبنی بر توقیف یک کشتی حامل تسلیحات نظامی در دریای عرب که متعلق به ایران است و به سوی یمن می‌رود را تأیید نمی‌کنیم. ایران تنها حضور دیپلماتیک در یمن دارد.»

روز شنبه ۱۸ اردیبهشت، ناوگان پنجم نیروی دریایی آمریکا با انتشار اطلاعیه‌ای گفت که یک محموله غیرقانونی شامل اسلحه و موشک‌های هدایت شونده را در آب‌های بین‌المللی کشف و ضبط کرده است.

در این اطلاعیه آمده بود که کشتی پس از ضبط سلاح‌ها و با دادن آب و غذا به خدمه آن آزاد شده است.

رویترز در گزارشی که از این رویداد منتشر کرد نوشته است که کشتی هیچ پرچمی نداشت و محموله آن ترکیبی از موشک‌های ضدتانک روسی، سلاح‌های تهاجمی چینی، مسلسل‌‌های نیمه سنگین، آرپی‌جی ۷ و تفنگ تک‌تیرانداز بوده است.

یک مقام وزارت دفاع آمریکا به آسوشیتدپرس گفت تحقیقات اولیه نیروی دریایی نشان داده است که این کشتی از ایران آمده و با وجود تحریم تسلیحاتی سازمان ملل، جمهوری اسلامی کار تسلیح حوثی‌ها را متوقف نکرده است.

در شش سال گذشته چندین کشتی با بار اسلحه به مقصد یمن توقیف شده است. در همه موارد ایران به عنوان متهم معرفی شده و ایران تکذیب کرده است.

جنگ یمن در سپتامبر ۲۰۱۴ آغاز شد. زمانی که حوثی‌ها صنعا را تصرف کردند و با دولت عبدربه منصور هادی جنگیدند، پای عربستان سعودی نیز به بحران باز شد. عربستان حامی دولت هادی است و گفته است حضور حوثی‌ها در جنوب یمن را تحمل نخواهد کرد. عربستان سعودی به همراه امارات متحده عربی و سایر کشورها در کنار دولت به رسمیت شناخته شده بین‌المللی یمن در مارس ۲۰۱۵ وارد جنگ شدند. ایران از حوثی‌ها حمایت می‌کند و عربستان از دولت هادی. این جنگ شش ساله، یمن را با بزرگترین بحران انسانی ممکن روبه‌رو کرده است.

در سال‌های گذشته بحث‌های بسیاری در مجامع بین‌المللی در مورد ممنوعیت فروش سلاح به طرفین درگیری برانگیخته شده است.

دولت ترامپ و چند کشور اروپایی در سال‌های اخیر با تسلیح عربستان به این کشور در جنگ با حوثی‌ها یاری رساندند. به تدریج کشورهای اروپایی و سپس دولت جو بایدن ارسال سلاح به عربستان برای استفاده در جنگ یمن را متوقف کردند. اعلام شده است که ایران نیز در نقطه مقابل این درگیری به صورت مخفیانه، سلاح و تکنولوژی ساخت موشک به یمن منتقل کرده است.

عربستان و ایران در هفته‌های گذشته چندین دور مذاکره امنیتی در بغداد برگزار کرده‌اند تا به کاهش تنش در روابط دست یابند. یمن محور اختلافات دو کشور است. شاید خویشتن‌داری عربستان سعودی درباره خبر توقیف محموله سلاح‌ در دریای عرب، نشانه‌ای از تمایل دو طرف به جدی‌تر کردن رویکرد دیپلماتیک برای حل اختلافاتشان باشد.