به گزارش خبرگزاری رویترز، جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا که ریاست گفت‌وگوها در وین برای احیای برجام را به عهده دارد، در یک نشست خبری در بروکسل درباره روند مذاکرات و چشم‌انداز پیشرفت گفت:

«مذاکرات وین یک فرآینده پیچیده و حساس بین‌المللی است. من جسارت می‌کنم و می‌گویم خوشبین‌ام.»

بورل سپس در ادامه افزود:

«یک پنجره فرصت وجود دارد که تا دو هفته باز خواهد ماند، تا پایان ماه. کارهای زیادی لازم است [که انجام شود]. وقت محدود است و من امیدوارم که مذاکرات در وین وارد مرحله بدون توقف شود.»

بورل یادآوری کرد که اجرای کامل توافق به نفع همه طرف‌ها و بهترین راه برای تضمین صلح‌آمیز بودن برنامه هسته‌ای ایران است.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا روند مذاکرات تاکنون را مثبت خواند و اعلام کرد که پیشرفت‌های محسوسی هم حاصل شده است.

فاصله بزرگ بین انتظارات آمریکا و ایران

جمعه گذشته جلسه اول کمیسیون مشترک از دور چهارم مذاکرات برجام در وین برگزار و مقرر شد رایزنی‌های کارشناسی و فنی و کار بر روی متن پیش‌نویس توافق آغاز شود. در این مدت هیأت‌های ایران و گروه ۱+۴ به صورت مستمر و فشرده به رایزنی‌ها ادامه داده‌اند و دیدارهایی هم بین سید عباس عراقچی رئیس هیأت ایرانی و سایر رؤسای هیأت‌ها از جمله با انریکه مورا معاون دبیرکل سرویس خارجی اتحادیه اروپا و نشستی چهارجانبه با سه کشور اروپایی برگزار شده است. علاوه بر این سه کارگروه هم برای شناسایی تحریم‌هایی که می‌بایست در برابر بازگشت ایران به تعهداتش لغو شوند و ترتیب اجرایی آن‌ها تشکیل شده است. این مهم‌ترین مانع در حصول سریع توافق مذاکرات غیرمستقیم بین آمریکا و ایران با میانجی‌گری طرف اروپایی است.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در نشست خبری دوشنبه ۱۰ مه / ۲۰ اردیبهشت خود درباره آخرین وضعیت مذاکرات وین برای بازگشت آمریکا به برجام گفت «چالش‌های قابل توجهی» باقی مانده و در طی هفته گذشته پیشرفتی حاصل نشده است. ند پرایس گفت:

«فاصله بزرگی بین جایی که ایرانی‌ها هستند و جایی که ما فکر می‌کنیم آنها باید برای بازگشت به توافق باشند وجود دارد. فکر می‌کنم جایی که ما هستیم همان چیزی است که هفته گذشته بودیم، شکاف قابل توجهی باقی است.»

چالش اصلی بر سر شناسایی تحریم‌هایی است که در ازای اقدامات ایران برای بازگشت به برجام می‌بایست لغو شوند. یکی از دیپلمات‌هایی که در مذاکرات وین شرکت دارد اما نام او اعلام نشده در مصاحبه با «پولیتیکو» گفت:

«هدف دور چهارم [مذاکرات]، رسیدن به محتوای منسجمی است که می‌بایست یک توافق پایه‌ای از آن محتوی برخوردار باشد. البته این این یک هدف بلندپروازانه است و تضمینی برای دستیابی به آن وجود ندارد.»

 نمایندگان بریتانیا، فرانسه و آلمان در بیانیه‌ای مشترک ضمن اظهار امیدواری برای احیای برجام اعلام کردند که هنور «کارهای زیادی» باقی مانده است.  

میخائیل اولیانوف، نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی در وین پیش‌بینی کرده است که تا پایان دولت روحانی دست‌کم توافق ایران با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای دستیابی به تأسیسات هسته‌ای ایران احیا می‌شود.

بیشتر بخوانید: