وزارت بهداشت هند سه‌شنبه ۲۱ اردیبهشت / ۱۱ مه اعلام کرد که شمار مبتلایان به ویروس کرونا روزانه به ۳۲۹ هزار و ۹۴۲ نفر افزایش داشته و تعداد جان‌باختگان ناشی از این بیماری به سه هزار و ۸۷۶ نفر افزایش یافته است. در حال حاضر مجموع کل مبتلایان به ویروس کوویدـ۱۹ در هند ۲۲,۹۹ میلیون نفر و شمار کل جان‌باختگان به ۲۴۹ هزار و ۹۹۲ نفر رسیده است.

هند براساس گزارش‌های روزانه بالاترین میانگین ​​مرگ‌ومیر بر اثر کرونا در جهان را دارد و براساس آماری که رویترز منتشر کرده از هر سه نفر مبتلا به این ویروس یک نفر جان خود را از دست می‌دهد.

در هند میانگین شمار مبتلایان در هفت روز با ۳۹۰ هزار و ۹۹۵ مورد بالاترین رکورد است.

سازمان جهانی بهداشت نوع ویروس کرونا در هند را که در سال گذشته برای اولین بار در این کشور شناسایی شد نگران‌کننده خواند و گفت برخی مطالعات اولیه نشان می‌دهد که انتشار آن آسان‌تر است.

ماریا ون کرخوف، مدیر فنی سازمان جهانی بهداشت دوشنبه ۲۰ اردیبهشت / ۱۰ مه در ژنو گفت:

«این سازمان ویروس کرونای هندی را با سه بار جهش، بسیار مسری می‌داند و از نوع “نگران‌کننده” این ویروس طبقه‌بندی کرده است. این موضوع نشان‌دهنده آن است که ویروس کرونای هندی به تهدیدی علیه سلامت جهان تبدیل شده است.»

ون کرخوف افزود:

«در مطالعات اولیه معلوم شده که نوع جهش‌یافته ویروس موسوم به B.1.617 بسیار آسان‌تر از نوع اولیه این ویروس منتقل می‌شود و شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد این نوع از ویروس می‌تواند برخی از سازوکارهای محافظتی واکسن‌ها را دور بزند، هر چند که هنوز واکسن‌ها مؤثر قلمداد می‌شوند. با این حال این موضوع نیاز به مطالعات بیشتری دارد.»

کشورهای دیگر از سراسر جهان برای غلیه بر بحران کرونا در هند سیلندرهای اکسیژن و سایر تجهیزات پزشکی به این کشور ارسال کرده‌اند، اما بسیاری از بیمارستان‌های هند همچنان با کمبود تجهیزات لازم دست و پنجه نرم می‌کنند.

یک مقام دولتی از مرگ ۱۱ نفر در شامگاه دوشنبه در یک بیمارستان دولتی در تیروپاتی، واقع در ایالت جنوبی آندهرا پرادش، به دلیل تأخیر در رسیدن اکسیژن خبر داد.

دولت هند، افزون بر فشار ناشی از کمبود امکانات پزشکی، به پزشکان گفته است که به دنبال علائم بیماری موکورمایکوز یا «قارچ سیاه» در بیماران کوویدـ۱۹ باشند زیرا بیمارستان‌ها از افزایش موارد عفونت نادر اما بالقوه کشنده آن خبر داده‌اند.

موکورمایکوز بیماری حاد و مهلک‌ قارچی سیستمیک است. این بیماری به اشکال بینی ـ مغزی، ریوی، شکمی و جلدی دیده می‌شود و تمام انواع آن با عوامل مستعد کننده و بیماری‌های زمینه‌ای همراه است. موکورمایکوز که در زمینه بیماری دیابت یا نقص ایمنی بروز می‌کند، در صورت عدم تشخیص و درمان به موقع مرگ‌‌ومیر بسیار بالایی دارد.

پزشکان هند مجبور شده‌اند که در مورد استفاده از کود گاو با این اعتقاد که از کوویدـ۱۹ جلوگیری می‌کند، هشدار دهند. آن‌ها به مردم توضیح می‌دهند که هیچ مدرک علمی برای اثربخشی آن وجود ندارد و خطر گسترش بیماری‌های دیگر را هم دارد.

در ایالت غربی گُجَرات، برخی از معتقدان هفته‌ای یک بار به محل نگهداری گاوها می‌روند تا بدن خود را در کود و ادرار گاو بپوشانند به این امید که ایمنی آن‌ها در برابر ویروس کرونا افزایش یابد یا به آن‌ها کمک کند.

تأثیرات منفی کرونا در هند بر اقتصاد این کشور و جهان

موج جدید کرونا در هند نیاز به محدودیت‌های سرتاسری در این کشور را افزایش داده است. در حالی‌که نارندرا مودی، نخست‌وزیر هند تاکنون در برابر ایجاد محدودیت‌ها مقاومت کرده، شمار فزاینده‌ای از ایالت‌ها این محدودیت‌ها را اعمال می‌کنند که بر مشاغل و اقتصاد نیز تأثیر منفی گذاشته است.

تولید آیفون ۱۲ اپل در کارخانه فاکسکان واقع در ایالت جنوبی تامیل نادو بیش از ۵۰ درصد کاهش یافته است زیرا کارگران آن به کوویدـ۱۹ مبتلا و مجبور به ترک کار خود شده‌اند.

بحران کرونا در سومین اقتصاد بزرگ آسیا بر اقتصاد جهان نیز تأثیر منفی می‌گذارد. حدود ۸۰ درصد تجارت کالاهای جهانی از نظر حجم با کشتی انجام می‌شود و هند بسیاری از خدمه کشتی‌ها را تأمین می‌کند.

گای پلاتن، دبیرکل اتاق بین المللی حمل و نقل می‌گوید، بیش از ۲۰۰ هزار نفر از حدود ۱,۷ میلیون دریانورد در سراسر جهان از هند هستند و بسیاری از آنها مهارت‌های لازم را دارند. از آن‌جا که بسیاری از کشورها پرواز از هند را ممنوع کرده‌اند ، انتقال کارگران هندی به بنادر سراسر جهان و تعویض خدمه در حال حاضر غیرممکن است. همچنین خدمه قادر به ترک کشتی‌های خود و بازگشت به خانه نیستند.

همه‌گیری کوویدـ۱۹ سال گذشته حمل و نقل جهانی را دچار اختلال کرد و نزدیک به ۲۰۰ هزار دریانورد ماه‌ها به دلیل بسته بودن بنادر و نبود پرواز گرفتار بودند. همچنین برخی از کشورها مانند امارات متحده عربی، سنگاپور، هنگ کنگ و چین محدودیت‌های شدید قرنطینه‌ای برای کشتی‌هایی که از بنادر هند می‌رسند اعمال کرده‌اند.

از سوی دیگر، هند بزرگترین تأمین‌کننده داروهای عمومی در جهان با هزینه کم است. سازندگان داروهای هندی تا ۷۰ درصد از مواد اولیه خود را از چین می‌گیرند که با توجه به شیوع کرونا این حلقه در زنجیره تأمین دارو نیز آسیب دیده است. در پایان ماه آوریل، هواپیمایی سیچوان چین پروازهای باری به هند را به مدت ۱۵ روز متوقف کرد. این اقدام مهم‌ترین گروه صادرات دارویی هند را بر آن داشت تا با سفیر هند در پکن نامه بنویسد و از او بخواهد وارد عمل شود.

هند همچنین یکی از بزرگترین صادرکنندگان پارچه در جهان است و این صنعت در شرایط کنونی با کمبود شدید نیروی کار دست و پنجه نرم می‌کند.

در مراکز عمده تولید پوشاک دهلی و بنگلور، ایالت‌هایی با شمار زیاد مبتلایان به کوویدـ۱۹، ۵۰ درصد کارگران غیبت دارند و ایمنی کارگران به یک نگرانی بزرگ تبدیل شده است.

در چنین شرایطی میزان مصرف و صادرات صنعت پوشاک داخلی سال گذشته به ترتیب ۳۰ و ۲۴ درصد کاهش یافته است.

هند دومین صادر کننده پوشاک چرمی و چهارمین صادرکننده کالاهای چرمی در جهان است. این کشور همچنین با تولید سالانه نزدیک به سه میلیارد جفت کفش، پس از چین عمده‌ترین تولیدکننده کفش است. سال گذشته، شیوع کرونا ضربه جدی به صنعت چرم هند وارد کرد و در حالی‌که اوضاع رو به بهبود می‌رفت موج جدید بیماری منجر به تعطیلی گسترده و کمبود نیروهای متخصص شد.

با توجه به همه این موارد، بحران کرونا در هند نگرانی جامعه بین‌المللی را برانگیخته است.