وب‌سایت تخصصی حوزه نفت و انرژی «اویل پرایس» در گزارشی نوشته است به دنبال مذاکرات وین در ماه جاری برای احیای توافق هسته‌ای با ایران، آمریکا می‌تواند از اواخر ماه مه توافق‌نامه‌ با ایران را اعلام کند و این می‌تواند منجر به لغو تحریم‌های نفتی و انرژی ایران شود.

بنا به این گزارش، تحلیل‌گران نفتی پیش‌بینی می‌کنند که بازگشت به سطح تولید نفت برای ایران، تا سال ۲۰۲۲ حدود ۳,۹ میلیون بشکه در روز باشد با این فرض که آمریکا تحریم‌هایی که اقتصاد ایران را خفه کرده است، لغو کند. سطح تولید در ماه مارس در حدود ۳,۲ میلیون بشکه در روز بود که بالاترین سطح از ماه مه ۲۰۱۹ است، افزایشی که نشان می‌دهد چگونه صادرات نفت ایران با وجود تحریم‌های ایالات متحده آمریکا در حال بهبود است.

مذاکرات غیرمستقیم بین دو کشور بیش از یک ماه است که با همکاری دیپلمات‌های اروپا، روسیه و چین در وین در جریان است و انتظار می‌رود طی هفته‌های آینده به توافق‌نامه‌ای بین آمریکا و ایران منجر شود.

این احتمال وجود دارد که قبل از انتخابات ریاست جمهوری ایران در ماه ژوئن توافقی به‌دست آید تا قبل از هرگونه تغییری در دولت نسبت به توافق‌نامه اطمینان حاصل شود.

فرناندو فریرا، مدیر خدمات شرکت مشاوره انرژی «راپیدان انرژی گروپ» با بیان این‌که «پیشرفت در وین کُند اما پایدار است»، در این‌باره افزود:

«ما شاهد انعطاف‌پذیری از هر دو طرف هستیم زیرا بایدن آماده است اقدام اول را انجام دهد و تهران می‌فهمد که برخی تحریم‌ها همچنان باقی خواهند ماند.»

انتظار می‌رود کاهش تحریم‌ها به تدریج و تا اوایل ماه سپتامبر به‌طور کامل صورت گیرد. این می‌تواند موجب شود که صادرات نفت خام و میعانات ایران تا ابتدای سال آینده به ۱,۵ میلیون بشکه در روز افزایش یابد.

امید این است که دو کشور به برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) بازگردند. بر اساس این برنامه، ایالات متحده آمریکا متعهد می‌شود که تا زمانی که تهران محدودیت‌های برنامه هسته‌ای خود را رعایت کند، توانایی صادرات نفت ایران را محدود نکند. با این حال، دونالد ترامپ، رئیس جمهوری وقت آمریکا در سال ۲۰۱۸ ایالات متحده را از این توافق خارج و علیه ایران تحریم‌هایی اعمال کرد.

تحریم‌های اعمال شده بین سال‌های ۲۰۱۸-۲۰۲۰ از نظر دولت جو بایدن «قرص‌های سمی» هستند که در بازگشت به برجام اختلال ایجاد می‌کنند. ایران خواستار لغو کامل تحریم‌های اخیر است، هدف بایدن از میان برداشتن تحریم‌هایی است که به اقتصاد ایران آسیب می‌رسانند.

حسن روحانی، رئیس جمهور ایران ۱۵ اردیبهشت در جلسه هیأت دولت گفته بود:

«من به‌عنوان رئیس دولت اعلام می‌کنم تحریم شکسته شده و اگر همه با هم و متحد باشیم به‌زودی تحریم برداشته می‌شود.»

در همین حال، تولید نفت خام اوپک ماه گذشته ۷۰ هزار بشکه در روز افزایش یافت و به بالاترین سطح سه ماهه ۲۴,۹۶ میلیون بشکه در روز رسید که بیشتر به دلیل افزایش تولید ایران است. ایران اکنون برای تولید نفت از کویت پیشی گرفته و این کشور را به چهارمین تولیدکننده بزرگ نفت در اوپک تبدیل کرده است.

سهمیه‌های اوپک پلاس در ماه‌های اخیر تولید نفت ایران را محدود کرده است، اگرچه کاهش تولید در شمال و غرب آفریقا اجازه تولید کمی بالاتر به هر دو کشور عربستان سعودی و ایران را داده است.

طبق آمار آژانس بین المللی انرژی تقاضا برای نفت تحت تأثیر پاندمی کرونا در سال گذشته میلادی نزدیک به ۸,۸ میلیون بشکه در روز کاهش یافت و به ۹۱,۳ میلیون بشکه در روز رسید.

ایران همکاری‌های بزرگ انرژی خود با چین و ونزوئلا را هم تقویت کرده است. انتظار می‌رود این مشارکت‌های صادراتی به ایران کمک کند تا به محض کاهش تحریم‌ها، به سرعت به مسیر قبلی خود بازگردد.