محمود احمدی‌نژاد، رئیس جمهوری سابق ایران که در انتخابات قبلی رد صلاحیت شده بود روز گذشته به همراه عده‌ای از طرفدارانش برای ثبت‌نام به وزارت کشور مراجعه کرد. ساعتی پس از حضور او در وزارت کشور،‌ ویدئویی از «درگیری همراهان او با مأموران وزارت کشور» منتشر شد.  

جمال عرف، رئیس ستاد انتخابات صبح پنجشنبه ۲۳ اردیبهشت بدون آوردن نام احمدی‌نژاد در جمع خبرنگاران گفت:

«در وزارت کشور باید پروتکل‌‌ها را رعایت کنیم، اما روز گذشته شاهد بودیم یکی از داوطلبان رعایت نکرد. داوطلبان حداکثر باید دو همراه داشته باشند. داوطلبی که بیش از حد با خود همراه می‌آورد و در اطراف وزارتخانه جمعیت قابل توجهی را جمع می‌کند به عنوان مسئولیت اجتماعی باید این موارد را گوشزد کنیم. اگر این افراد پروتکل‌ها را رعایت نکنند چه توقعی از سایرین می‌رود؟ ۴۰ کاربر در ۱۰ ساعت فعالیت می‌کنند. اگر این‌ها بیمار شوند مشخص نیست چه اتفاقی می‌افتاد.»

ثبت نام از داوطلبان انتخابات ریاست جمهوری سیزدهم با دستور رسمی عبدالرضا رحمانی فضلی، وزیر کشور از ساعت هشت صبح سه‌شنبه ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۰ در وزارت کشور آغاز شده است و تا روز شنبه ۲۵ اردیبهشت، به مدت ۵ روز، از ساعت ۸ تا ۱۸ انجام خواهد شد.

در تالار وزارت کشور امکان ثبت نام همزمان ۴۰ نفر از نامزدها در انتخابات فراهم شده است.

پس از پایان ثبت نام‌ داوطلبان، شورای نگهبان از صبح یکشنبه ۲۶ اردیبهشت تا عصر ۳۰ اردیبهشت به مدت ۵ روز صلاحیت کاندیداها را بررسی و احراز خواهد کرد، موضوعی که همواره مورد مناقشه بوده است.

جمال عرف، رئیس ستاد انتخابات درباره احتمال تمدید مدت زمان ثبت‌نام‌ها گفت:

«با هماهنگی که با شورای نگهبان انجام شده همان فرجه زمانی پنج روز در ۱۰ ساعت خواهد بود و ضرورتی برای تمدید وجود ندارد اما در صورتی که به جمع‌بندی رسیدیم ممکن است تغییر ایجاد شود.»

نصیحت دولت به شورای نگهبان

علی خامنه‌‌ای، رهبر جمهوری اسلامی سه‌شنبه گذشته طی سخنانی ادعای بی‌طرفی کرده و در فضای غیررقابتی خواهان مشارکت بالای شهروندان در انتخابات ۱۴۰۰ شده بود. خامنه‌ای گفته بود:

«مشارکت بالا در انتخابات ۲۸ خرداد و تبیین آثار مهم این مشارکت در درجه اول اهمیت است.»

شورای نگهبان چهارشنبه ۱۵ اردیبهشت با هدف «ساماندهی پروسه ثبت نام کاندیدا‌های شرکت در انتخابات ریاست جمهوری»، شرایط حداقلی داوطلبان انتخابات ریاست جمهوری را به وزارت کشور ابلاغ کرد. بر این اساس «تمام نامزدها باید عدم سوء پیشینه ارایه دهند و سابقه محکومیت کیفری نداشته باشند.»

به این ترتیب زمینه برای رد صلاحیت داوطلبانی مانند محمود صادقی و مصطفی تاجزاده که به دلایل سیاسی به زندان محکوم شده‌اند فراهم شده است.

محمود احمدی‌نژاد بعد از ثبت‌نام در وزارت کشور اعلام کرد چنانچه رد صلاحیت شود انتخابات را تایید نمی‌کند. ابراهیم رئیسی و مصطفی تاجزاده هنوز ثبت‌نام نکرده‌اند. محمدرضا عارف، معاون اول رییس‌جمهوری در دولت اصلاحات و رئیس فراکسیون امید مجلس دهم، با انتشار بیانیه‌ای صبح پنجشنبه از نامزدی انتخابات ریاست‌ جمهوری انصراف داد. عارف با انتشار بیانیه‌ای نوشت:

«معتقدم بر اساس روند حاکم بر کارزار انتخابات، شرایط حضور و اثربخشی لازم برای کمپین و اجرای راهکارها فراهم نیست.»

دولت روحانی صبح پنجشنبه با انتشار اطلاعیه‌ای شورای نگهبان را نصیحت کرد که با در نظر گرفتن ضرورت مشارکت بالای شهروندان از رد صلاحیت‌ها خودداری کند:

«دولت، از شورای محترم نگهبان و همه نهادهایی که در فرآیند انتخابات نقش دارند، انتظار دارد که با توجه به ضرورت تقویت وحدت ملی در شرایط کنونی کشور، با دوراندیشی، تعهد به روح حاکم بر قانون اساسی و وفاداری به منافع ملی، زمینه امیدآفرینی و شورانگیزی در انتخابات را فراهم آورند و با تقویت زمینه مشارکت در انتخابات، تداوم امنیت و پیشرفت کشور را تضمین کنند.»

پیش‌بینی شده است که نرخ مشارکت در سیزدهمین انتخابات ریاست جمهوری از ۲۰ درصد فراتر نرود.

آذر منصوری، سخنگوی جبهه اصلاحات چهارشنبه ۲۲ اردیبهشت گفت:

«همه کاندیدا‌های جبهه اصلاحات ایران برای حضور در رقابت‌های انتخاباتی ۱۴۰۰ ثبت نام می‌کنند.»

از ۱۴ کاندیدای پیشنهادی اصلاح‌طلبان، دو نفر از آن‌ها، محمد جواد ظریف و محمدرضا عارف انصراف داده‌اند.

بیشتر بخوانید: