روزنامه هشت صبح چاپ کابل با اشاره به برگزاری نشست طالبان و دولت افغانستان، در گزارشی اعلام کرده عبدالسلام رحیمی و فاطمه گیلانی به نمایند‌گی از هیات مذاکره ‌کننده دولت افغانستان و ملا عبدالغنی برادر و شماری دیگر از اعضای گروه طالبان در این نشست شرکت کرده‌اند.

برپایه اعلام رسانه‌های داخلی در افغانستان، «سرعت‌ بخشیدن به مذاکرات صلح» از محورهای اصلی گفت‌و‌گوهای طرفین بوده است.

محمد نعیم، سخنگوی دفتر سیاسی طالبان در قطر با انتشار یک توئیت در حساب کاربری خود در توئیتر، با اشاره به نشست یاد شده نوشته است: 

«عصر امروز [جمعه ۲۴ شهریور] جلسه‌ای با حضور نماینده سیاسی امارت اسلامی افغانستان، رئیس دفتر سیاسی، آقای ملا برادر آخوند، بین برخی از اعضای دو تیم مذاکره کننده افغانستان برگزار شد. دو طرف علاوه بر تبادل تبریک عید، در مورد وضعیت فعلی کشور و تسریع در گفت‌وگوهای افغانستان گفتگو کردند و توافق کردند که مذاکرات پس از عید نیز ادامه یابد.»

دور نخست گفت‌وگوهای موسوم به «بین افغان» میان دولت افغانستان و طالبان ۲۲ آذر ۱۳۹۹ بدون اینکه به نتیجه‌ای دست یابد به پایان رسید. دور دوم گفت‌وگوها از ۱۶ دی ماه سال گذشته آغاز شد اما به‌دلیل افزایش خشونت‌ها در افغانستان، برگزاری این نشست‌ها به تعویق افتاده بود.

فعالان مدنی و دیگر شهروندان افغانستان از گفت‌وگوهای صلح استقبال می‌کنند اما تاکید دارند صلحی که منجر به برگشت طالبان با سیاست‌ها و روش‌های متحجرانه باشد قابل قبول نیست. مقامات دولتی افغانستان وعده داده‌اند که نظر افکار عمومی و به‌ویژه فعالان حقوق زنان افغان را در گفتگوهای صلح مدنظر قرار دهند.

این در حالی است که مذاکرات و گفت‌وگو بین دو طرف درگیر در افغانستان تاکنون نتیجه چندانی نداشته است و از زمان اعلام برنامه خروج نیروهای آمریکایی و دیگر نیروهای پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) از این کشور از تاریخ ۳۰ آوریل/ ۱۰ اردیبهشت‌ماه، طالبان بر حملات و ترورهای خود در سراسر کشور افزوده است.

براساس اعلام مقامات دولت افغانستان، ولایت هلمند یکی از کانون‌های اصلی حملات این گروه شبه نظامی در جنوب است و این حملات تاکنون قربانیان زیادی از بین غیر نظامیان در پی داشته است.

از سوی دیگر نیروهای امنیتی افغانستان که از سال ۲۰۱۴ به این سو و به‌دنبال خروج نیروهای نظامی ناتو، بخش اعظم مسئولیت امنیتی کشورشان را به عهده گرفته‌اند، به‌دلیل کمبود امکانات و نداشتن آموزش‌های نظامی کافی، روز به روز بر تعداد تلفاتشان افزوده می‌شود.

هر چند طبق برنامه اعلام شده از سوی ایالات متحده و ناتو قرار است روند خروج نیروهای خارجی از افغانستان تا یازدهم سپتامبر سال جاری/ ۲۰ شهریورماه تکمیل شود اما منابع غیر‌دولتی از جمله رحمت‌الله نبیل، رئیس پیشین امنیت ملی افغانستان گفته است که گفت‌وگوهای پنهانی میان طالبان و آمریکا جریان دارد و بر اساس این گفت‌وگوها، طالبان اصرار دارد روند خروج نیروهای خارجی باید زودتر از زمان اعلام شده و تا ماه جولای به پایان برسد.