۸ روزنامه صبح کشور، روزنامه‌های‌ اطلاعات، جمهوری‌اسلامی، شرق، اعتماد، دنیای اقتصاد، سازندگی، هفت‌صبح و همشهری در سرمقاله مشترکی از حسن روحانی، رئیس جمهوری اسلامی خواستند هرچه سریع‌تر کمیته‌ای ملی متشکل از دولت، بخش خصوصی و نهادهای مدنی را مسئول بررسی موضوع تأمین فوری واکسن و برنامه‌ریزی برای توزیع شفاف و تزریق پرشتاب آن کند.

نویسندگان با اتکا به تجربه کشورهای غربی یادآوری کرده‌اند که واکسیناسیون سریع مردم تنها راه مؤثر مقابله با همه‌گیری کرونا و بازگشت به زندگی اجتماعی و به چرخش درآمدن چرخ‌های اقتصاد است. آن‌ها سپس با توجه به دو موضوع نگرانی عمیق خود نسیت به سلامت مردم را به رئیس جمهوری اعلام کردند. به گفته نویسندگان:

«اخبار و اطلاع‌رسانی متناقض در مورد واردات واکسن، از تشتت در نظام تصمیم‌گیری در مورد این مسئله حیاتی نشان دارد. در حالی‌که رئیس‌ جمهوری خواستار رفع تمامی موانع برای واردات واکسن می‌شود، تعلل نهادهای مجری، این نگرانی را به‌وجود آورده است که مبادا اراده و تصمیم واحدی در این زمینه وجود نداشته ‌باشد. این در حالی است که بخش خصوصی نیز عدم‌ توفیق خود را در حوزه واردات نه به دلایل خارجی که به موانع داخلی نسبت می‌دهد.»

نویسندگان سپس در ادامه نگرانی دوم را با روحانی در میان گذاشتند:

«شرایط سیاسی کشور و نزدیک بودن زمان برگزاری انتخابات ریاست‌ جمهوری بنا به تجربه تمام ادوار قبلی، دلیل دیگری برای نگرانی ما شده است. از آنجا که ماه‌های اول دولت بعدی به امور مربوط به استقرار طی می‌شود این نگرانی که مقابله با کرونا از این تحول سیاسی آسیب ببیند جدی است و از این راه مخاطرات جبران‌ناپذیری متوجه سلامت شهروندان ایرانی است.»

آنها سپس از روحانی خواسته‌اند «هرچه سریع‌تر کمیته‌ای ملی متشکل از دولت، بخش خصوصی و نهادهای مدنی را مسئول بررسی موضوع تأمین فوری واکسن و برنامه‌ریزی برای توزیع شفاف و تزریق پرشتاب آن کند.»

و در ادامه افزوده‌اند:  

«لازم است یک‌بار دیگر روند واردات واکسن خارجی بررسی و مشکلات و موانع طبیعی و غیرطبیعی آن شناخته و برطرف شود. همچنین پیگیری شود که ساخت و تولید انبوه واکسن داخلی اسیر رقابت‌های مخرب نهادهای تولیدکننده نشود.»

اغلب واکسن‌های وارد شده به ایران، ساخت روسیه و چین هستند. مسئولان دولتی تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران را مانعی بر سر راه واردات واکسن قلمداد می‌کنند. منتقدان اما گفته‌های علی خامنه‌ای مبنی بر ممنوعیت خرید واکسن از «آمریکا و انگلیس» را دلیل اصلی ناکام ماندن دولت در پیشبرد طرح سراسری واکسیناسیون کرونا می‌دانند.

بر اساس اعلام وزارت بهداشت تاکنون یک میلیون و ۷۱۳ هزار و ۶۴۸ نفر دوز اول واکسن کرونا و ۳۴۲ هزار و ۹۵۰ نفر نیز دوز دوم را تزریق کرده‌اند و مجموع واکسن‌های تزریق شده در کشور به دو میلیون و ۵۶ هزار و ۵۹۸ دوز رسیده است.

همزمان، معاون فنی گمرک ایران دوشنبه ۲۷ اردیبهشت اعلام کرد که محموله‌ای حاوی چهار میلیون و ۱۰۰ هزار دوز واکسن کرونا شامگاه گذشته به ایران رسیده و تحویل وزارت بهداشت شده است. مهرداد جمال ارونقی در گفت‌وگو با ایسنا گفت این محموله حاوی واکسن آسترازنکا از سبد کوواکس بوده است. بر همین اساس بامداد یکشنبه نیز محموله یک میلیون دوزی دیگری از واکسن وارد و ترخیص شده است.