گیتی پورفاضل، وکیل بازنشسته‌ دادگستری، کنشگر مدنی و از امضاکنندگان بیانیه ۱۴ نفره زنان برای استعفای رهبر و راحله احمدی، در حمایت از اعتصاب غذای صبا کردافشاری، فعال مخالف حجاب اجباری و زندانی سیاسی محبوس در زندان قرچک ورامین، از روز دوشنبه ۲۷ اردیبهشت دست به اعتصاب غذا زدند.

این دو زندانی سیاسی محبوس در بند زنان زندان اوین در حالی دست به اعتصاب زدند که نگرانی‌های شدیدی به دلیل بیماری و شرایط سلامتی آنها وجود دارد.

صبا کردافشاری، از روز شنبه ۱۸ اردیبهشت‌ماه در اعتراض به افزایش فشار‌ها بر خانواده‌اش و دیگر زندانیان سیاسی و همچنین با درخواست آزادی مادرش، راحله احمدی اعتصاب غذای خود را آغاز کرد. بنا به گزارش هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، صبا کردافشاری پیشتر چندین بار دچار خونریزی معده شده و همین امر موجب افزایش نگرانی خانواده او نسبت به وضعیت سلامتی‌اش شده است.

رامینا هل‌فروش‌، نوه گیتی پورفاضل ضمن تایید اعتصاب غذای این دو زندانی سیاسی به «زمانه» گفت که مادربزرگش به همراه راحله احمدی نامه‌ای در خصوص شرایط صبا کردافشاری و تبعیض میان زندانیان سیاسی به رئیس زندان اوین نوشته و اعتراض خود را اعلام کرده‌اند.

گیتی پورفاضل در حالی دست به اعتصاب غذا زده و در زندان به سر می‌برد که ۲۶ اردیبهشت ماه وارد ۷۹ سالگی شد.

رامینا هل‌فروش توضیح می‌دهد که آزادی مشروط و حتی مرخصی شامل حال گیتی پورفاضل نشده است:

«مهم‌تر از همه هیچ خبری از واکسن کرونا نیست. مامان بسیار نگران حال صبا و راحله بودند. دیروز تماس کوتاهی با من داشت، معمولاً ۱۰ می‌تواند صحبت کند، اما چون می‌خواست وقت صحبتش را به فرد دیگری بدهد، فقط دو دقیقه حرف زد و از شروع اعتصاب غذایش به همراه راحله احمدی مادر صبا کردافشاری خبر داد. من پرسیدم چرا شما سن‌ات بالاست، گفت من جای مادر بزرگ صبا هستم، زندگی‌ام را کرده‌ام و نمی‌توانم ببینم زندگی یک دختر را پرپر می‌کنند، مادرش حالش خیلی بد است و تبعیض بسیار زیادی میان زندانیان وجود دارد که نمی‌توانم ساکت بنشینم، باید اقدامی بکنم.»

گیتی پورفاضل سال گذشته قبل از بازداشت و انتقال به زندان اوین، در ویدیویی که به دست زمانه رسیده، درباره فعالیت‌ها و زندگی‌اش توضیح می‌دهد:

گیتی پورفاضل از امضاکنندگان نامه ۱۴ زن از کنشگران مدنی مبنی بر درخواست استعفای علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی است که در تاریخ ۲۸ مرداد ۱۳۹۸ توسط نیروهای امنیتی به دلیل نوشتن این بیانیه بازداشت و پس از گذشت بیش از یک ماه با پایان مراحل بازجویی به بند زنان زندان اوین منتقل شد.

شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی ایمان افشاری، گیتی پورفاضل را به اتهام «اجتماع و تبانی به قصد ارتکاب جرم علیه امنیت کشور» به ۳ سال و ۶ ماه حبس و به اتهام «فعالیت تبلیغی علیه نظام» به ۸ ماه حبس و ‏۲ سال محرومیت از عضویت در گروه‌ها و دستجات سیاسی محکوم کرد که با استناد به ماده ۱۳۴ قانون مجازات اسلامی، مجازات اشد یعنی ۳ سال و ۶ ماه حبس تعزیری برای او قابل اجراست.

این حکم پس از عدم اعتراض به رای صادره به ۲ سال و ۳ ماه حبس تعزیری تقلیل یافت.

گیتی پورفاصل در تاریخ ۱۶ شهریور ۱۳۹۹ پس از حضور در دادسرای اوین بازداشت و جهت تحمل حبس به بند زنان زندان اوین منتقل شد.

راحله احمدی چهارشنبه ۲۲ اردیبهشت‌ماه با نوشتن نامه‌ای نسبت به اعتصاب غذای دخترش صبا کردافشاری، واکنش نشان داده است.

راحله احمدی در بخشی از این نامه ضمن ابراز نگرانی در خصوص وضعیت جسمی صبا کردافشاری نوشته است:

«دختر عزیزم! من با همه اشتیاقی که به همراهی با تو دارم اما شرایط ناگوار جسمی و روحی‌ام که پیامد بیدادهایی‌ست که بر ما رفته نتوانستم پژواکی هرچند کوتاه در هماهنگی با فریاد خاموش تو دلبند دربندم باشم. لیکن اگر ناگزیر شوم با تمام شرایط ناگواری که دارم هم‌صدا و همراهت می‌شوم.»

در نهایت راحله احمدی با وجود بیماری و شرایط نامناسب جسمی، تصمیم گرفت در حمایت از دخترش دست به اعتصاب غذا بزند. راحله احمدی به دلیل مشکل کمر دارو مصرف می‌کنند و عدم مصرف دارو می‌تواند خطر جدی برای سلامت جسمی او به همراه داشته باشد.

صبا کردافشاری ۱۹ آذرماه ۱۳۹۹ از بند زنان زندان اوین به زندان قرچک ورامین تبعید و از مادرش جدا شد. راحله احمدی، درخواست کرده بود او را نیز همراه با دخترش به زندان قرچک منتقل کنند، اما به او گفته‌ شد به دستور دادستان صبا کردافشاری باید به تنهایی منتقل شود.

صبا کرد افشاری که تنها ۲۲ سال دارد، در تاریخ ۱۱ خرداد ماه ۹۸ توسط نیروهای امنیتی در منزل پدری‌اش در تهران بازداشت شد. او روز ۲۸ مرداد در دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی ایمان افشاری بابت اتهامات «اشاعه فساد و فحشا از طریق کشف حجاب و پیاده‌روی بدون حجاب»، «فعالیت تبلیغی علیه نظام» و «اجتماع و تبانی به قصد ارتکاب جرم علیه امنیت کشور» مجموعا به ۲۴ سال زندان محکوم شد که از این میزان ۱۵ سال زندان به عنوان مجازات اشد برای او قابل اجرا بود.

اما در نهایت با بررسی مجدد پرونده صبا کردافشاری و اصلاح تخلف صورت گرفته قضایی در دادرسی که باعث افزایش دو و نیم برابری میزان محکومیت قابل اجرای او به ۱۵ سال حبس شده بود و همچنین با اعمال قانون کاهش مجازات، مدت زمان حبس او به ۷ سال و ۶ ماه زندان کاهش پیدا کرد.