کابینه امنیتی اسرائیل پیشنهاد مصر را برای آتش‌بس در نوار غزه تصویب کرد. حماس هم با برنامه پایان حملات متقابل موافقت کرد. هر دو طرف درگیری نظامی را از ساعت دو بامداد جمعه ۲۱ مه/ ۳۱ اردیبهشت (به وقت محلی) پایان خواهند داد.

خبرگزاری رویترز جمعه ۳۱ اردیبهشت/ ۲۱ مه نوشت که کابینه امنیتی اسراییل با آتش‌بس موافقت کرد. این رسانه از قول دفتر بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل نوشت که کابینه امنیتی این دولت به اتفاق آرا به توافق «متقابل و بدون قید و شرط» برای پایان درگیری‌های نظامی و حملات به غزه رأی مثبت داده است. با وجود اعلام اینکه از ساعت دو بامداد حملات پایان خواهد یافت، دفتر نخست وزیری اسرائیل افزود که ساعت اجرای آتش‌بس هنوز توافق نشده است.

گروه‌های فلسطینی حماس و جهاد اسلامی هم در بیانیه‌ای آتش‌بس را تأیید کردند و گفتند این آتش‌بس را از ساعت دو بامداد به وقت محلی رسمیت خواهند داد.

چند دقیقه پس از اینکه این بیانیه‌ها منتشر شد، حماس و اسرائیل دوباره در حال حمله به هم بودند و آژیرها در منطقه مرزی اسرائیل با غزه به صدا در آمدند. خبرنگار رویترز هم صدای حمله هوایی به غزه را تایید کرد. و در نتیجه حمله هوایی اسرائیل به غزه یک نفر دیگر کشته شد.

جو بایدن، رئیس جمهوری ایالات متحده، در میان افزایش تنش‌ها بین حماس و اسرائیل یک روز قبل از اعلام آتش‌بس از نتانیاهو خواسته بود که درگیری‌های نظامی را کم کند و به دنبال تنش‌زدایی باشد.

مصر، قطر و سازمان ملل متحد هم اقدام به میانجی‌گری کردند و در این میان پیشنهاد مصر برای آتش‌بس هم از سوی حماس و هم از سوی کابینه امنیتی نتانیاهو پذیرفته شد.

یک روز پیش از اعلام آتش بس، هماهنگ‌کننده سازمان ملل برای روند صلح در خاورمیانه با اسماعیل هنیه، رهبر حماس در قطر دیدار و گفت‌وگو کرد. «وال استریت ژورنال» هم گزارش داد که مقامات مصری در حال رایزنی بین حماس و اسرائیل هستند. اما همن روزنامه نوشت که مقامات آمریکایی می‌گویند، هرگونه توافقی بین اسرائیل و فلسطین می‌تواند شکننده باشد.

در یازده روزی که از بمباران غزه می‌گذرد، دست‌کم ۲۳۲ فلسطینی از جمله ۶۵ کودک و ۳۸ زن کشته و بیش از ۱۴۰۰ فلسطینی مجروح و دست‌کم ۷۲ هزار نفر بی‌خانمان و آواره شده‌اند.