قیمت نفت پس از آنکه یک هفته نزولی را طی کرد مجدداً روند صعودی یافت. هفته گذشته با افزایش خوش‌بینی نسبت به بازگشت نفت ایران به بازار جهانی قیمت‌ها اندکی کاهش یافت. اما این خوش‌بینی با خبرهایی که از تهران و وین رسید اندکی کاهش یافت و قیمت نفت مجدداً صعودی شد.

معاملات آتی نفت خام برنت برای ماه ژوئیه ۳۸ سنت یا ۰,۶ درصد افزایش یافت و به ۶۶ دلار و ۸۲ سنت در هر بشکه رسید. در عین حال نفت وست تگزاس اینترمیدیت هم که شاخص قیمت در آمریکا است برای ماه ژوئیه ۶۳,۹۶ دلار در هر بشکه معامله شد که ۳۸ سنت یا ۰,۶ درصد رشد داشت.

هفته گذشته پس از آنکه حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران در جلسه هیئت دولت گفت ایالات متحده آمریکا آمادگی برای لغو تحریم‌های بخش‌های نفت، بانک و حمل و نقل را دارد، قیمت‌های نفت کاهش یافت.

تحلیلگران حوزه نفت و گاز می‌گویند ایران در انتظار لغو تحریم‌هاست و در ماه‌های گذشته تولید نفت خام خود را افزایش داده است.

اما نزولی شدن بازار که با سخنان روحانی آغاز شده بود با سخن یکی دیگر از مقام‌های جمهوری اسلامی روند معکوس به خود گرفت. محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس روز یکشنبه گفت که توافق موقت سه‌ماهه بین تهران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به پایان رسیده و دسترسی بازرسان این نهاد به تصاویر از داخل برخی از سایت‌های هسته‌ای ایران طبق جدول مندرج در این توافق از روز اول خرداد متوقف خواهد شد.

دیپلمات‌های اروپایی هفته گذشته گفتند عدم توافق در مورد تمدید این توافق‌نامه، گفت‌وگوهای گسترده و غیرمستقیم واشنگتن و تهران در مورد احیای توافق هسته‌ای برجام را درگیر بحرانی جدی خواهد کرد. این گفت‌وگوها قرار است این هفته در وین از سر گرفته شود.

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری پیشین آمریکا در اردیبهشت سال ۱۳۹۷ خروج کشورش از توافق برجام را اعلام کرد و در فرصتی شش‌ماهه تا روز ۱۳ آبان‌ همان سال، همه تحریم‌هایی که تعلیق شده بود را مجدداً برقرار کرد. در مقابل ایران نیز از اردیبهشت سال ۱۳۹۸ و در نخستین سالگرد خروج آمریکا از برجام اعلام کرد که طی چند مرحله از اجرای تعهدات هسته‌ای خود ذیل برجام دست خواهد کشید. ایران آخرین گام برای عدم اجرای تعهدات هسته‌ای را چند روز پس از ترور قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه در روز ۱۳ دی‌ماه ۱۳۹۸ برداشت.

دولت بایدن از ابتدای روی کار آمدنش اعلام کرده است که به توافق هسته‌ای برجام باز خواهد گشت. البته رهبر جمهوری اسلامی به مذاکره‌کنندگان ایرانی اجازه دیدار مستقیم با آمریکایی‌ها را نداده است و گفت‌وگوهای احیای برجام در وین به صورت غیرمستقیم میان دو کشور انجام شده است.

در هفته‌های گذشته پیشرفت مذاکرات در وین به عنوان عاملی تعیین‌کننده در قیمت جهانی نفت عمل کرده است. تحلیلگران گلدمن ساکس معتقدند که احیای برجام و بازگشت سهم ایران از بازار نفت در ماه‌های آینده سبب کاهش قیمت نفت نخواهد شد. آن‌ها افزایش تقاضا پس از پیشرفت در کار واکسیناسیون کرونا و بازگشت اقتصاد به دوره بهبود را به عنوان عاملی در نظر می‌گیرند که افزایش عرضه ایران را خنثی خواهد کرد. تحلیلگران گلدمن ساکس در گزارش خود می‌گویند:

«حتی با فرض احیای برجام در ماه ژوئیه، ما تخمین می‌زنیم که قیمت‌های نفت برنت در سه ماهه چهارم ۲۰۲۱ همچنان به ۸۰ دلار در هر بشکه برسد.»