رییس اتحادیه واردکنندگان دارو از نهایی شدن خرید و واردات واکسن کرونا توسط بخش خصوصی خبر داد. ناصر ریاحی، رییس اتحادیه واردکنندگان دارو در مصاحبه با خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) گفت:

«خوشبختانه با پیگیری‌های انجام شده، سرانجام سازمان غذا و دارو، نامه مجوز لازم برای واردات واکسن کرونا از سوی بخش خصوصی را صادر کرد و به این ترتیب شرکت دریافت‌کننده مجوز از روز دوشنبه نسبت به گشایش ال سی و انتقال منابع مالی برای واردات این واکسن اقدام خواهد کرد تا در کوتاه‌ترین زمان ممکن به کشور برسد.»

پس از آن‌که رهبر جمهوری اسلامی با واردات واکسن‌های آمریکایی و بریتانیایی به کشور مخالفت کرد و همزمان با بالا گرفتن شیوع ویروس کرونا در موج چهارم، حسن روحانی رئیس‌جمهوری اسلامی اعلام کرد که شرکت‌های خصوصی می‌توانند  با برخورداری از ارز نیمایی واکسن وارد کنند. اما به‌زودی معلوم شد که شرکت‌های آمریکایی فقط با دولت‌ها معامله می‌کنند. محمدرضا شانه‌ساز، رئیس سازمان غذا و دارو وابسته به وزارت بهداشت  یکشنبه ۹ خرداد گفت:

«شرکت‌های بزرگ واکسن‌سازی در دنیا، حتی فایزر، اعلام کرده‌اند که ما با دولت‌ها کار می‌کنیم و تا حالا به هیچ عنوان واکسن به بخش خصوصی ارائه و فروخته نشده است و این مسئله برای سایر واکسن‌سازهای دنیا هم مطرح است.»

همزمان، شنبه گذشته حسن روحانی، رئیس جمهوری نیز در ستاد مقابله با کرونا  اعلام کرد تاکنون ۵ میلیون دوز واکسن در اختیار دانشگاه‌های علوم پزشکی قرار گرفته و حدود ۳ میلیون دوز واکسن تزریق شده است. روحانی گفت:

«بخش خصوصی برغم اخذ مجوز‌های لازم برای واردات واکسن، تاکنون موفق نبوده است و این نشان می‌دهد که برخلاف تصورها، واکسن در جهان فراوان نیست و تهیه آن با مشکلات و موانعی مواجه است.»

گشایش ناگهانی برای واردات واکسن توسط بخش خصوصی

ناصر ریاحی، رییس اتحادیه واردکنندگان دارو در ادامه مصاحبه با ایسنا درباره زمان‌بندی واردات واکسن به ایران گفت:

«آمادگی داریم که تمام یک میلیون دوز واکسن آسترازنکا را به شکل یک جا به کشور وارد کنیم، اما این بسته به ظرفیت و شرایط وزارت بهداشت خواهد بود. در صورتی که شرایط برای دریافت چند مرحله‌ای فراهم باشد نیز ما در ابتدا ۱۰۰ هزار دوز و سپس در قالب محموله‌های ۲۰۰ تا ۲۵۰ هزار دوزی این واکسن‌ها را وارد خواهیم کرد.»

در اثر خاموشی‌های مکرر در روزهای گذشته و قطع برق در مراگز نگهداری واکسن، برخی از محموله‌ها در خطر قرار گرفته بودند. مسئولان با ارسال بسته‌های یخ تلاش کردند مانع شوند از اینکه زنجیره دمای لازم برای نگهداری واکسن‌ها شکسته شود.

روز گذشته رئیس مرکز اطلاع‌رسانی ستاد اجرایی فرمان امام در توئیتی نوشته بود که ظاهراً قرار است تا پایان شهریور بیش از ۵۰ میلیون دوز واکسن تولید شود.  

ناصر ریاحی، عضو هیئت رییسه اتاق بازرگانی تهران در ادامه مصاحبه با ایسنا افزود:

«با توجه به اینکه احتمالا در آینده نزدیک واکسن ایرانی کرونا نیز عرضه خواهد شد، ما این شرط را برای واکسن چینی گذاشتیم تا در صورتی که دولت تغییر نظر داد یا سیاست دیگری اجرایی شد، تمام این واکسن بالاجبار به کشور وارد نشود و فقط بخشی از آن را وارد کنیم.»

 مسئولان اتاق بازرگانی پیشنهاد کرده بودند که واکسن‌هایی که بخش خصوصی وارد ایران می‌کند در اختیار کارگران و فعالان خط تولید کشور قرار بگیرد. ریاحی در این‌باره سکوت کرد.