آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد جمعه ۱۱ ژوئن/۲۱ خرداد از افزایش هزینه کشورهای ثروتمند جهان در دوران همه‌گیری کووید-۱۹ در زمینه سوخت‌های فسیلی ابراز نگرانی کرد. او گفت: بحران اقلیمی به نقطه بی‌بازگشت نزدیک شده است.

گوترش پیش از دیدار با رهبران گروه جی-هفت به روزنامه گاردین گفت اگر کشورهای ثروتمند با سرمایه‌گذاری در اقتصاد سبز به منظور مبارزه با بحران آب و هوایی از بحران همه گیبری خارج نشوند، با خطر «نابخشودنی از دست دادن فرصت‌ها» مواجهه خواهند شد.

دبیرکل سازمان ملل متحد افزود: «به رغم تعهداتی که کشورهای ثروتمند برای تولید انرژی‌های پاک داده‌اند نگران میلیاردها دلار هزینه این کشورها برای سوخت‌های فسیلی است.»

او گفت:

«بیش از پیش ناامید شده‌ام و نگران تبعات چنین اقداماتی هستم. لازم است مطمئن شویم این روند به عقب بازمی‌گردد. اکنون به روشنی می‌گویم ما به نقطه بدون بازگشت نزدیک می‌شویم.»

گوترش سرمایه‌گذاری چندین میلیارد دلار برای تولید انرژی‌های فسیلی و خودداری کشورهای ثروتمند از بهره‌گیری از فرصت همه‌گیری کرونا برای معکوس کردن روند کنونی و سرمایه‌گذاری کلان برای اقتصاد سبز را «یک فرصت از دست رفته نابخشودنی» دانست.

نتایج یک بررسی که گاردین به آن استناد کرده نشان می‌دهد کشورهای بریتانیا، آمریکا، کانادا، ایتالیا، فرانسه، آلمان و ژاپن ۱۸۹ میلیارد دلار برای حمایت از نفت و گاز، زغال سنگ و همچنین برنامه‌های حمایتی از صنایع هواپیمایی و خودروسازی متعهد شده‌اند که این مبلغ، ۴۰ میلیارد دلار بالاتر از هزینه این کشورها برای انرژی تجدید شدنی است.

تعدادی از رهبران جهان از جمله بوریس جانسون، نخست وزیر انگلیس و آنگلا مرکل، صدر اعظم آلمان تاکید دارند که بحران آب و هوایی باید در روند خروج از بحران کرونا محوریت داشته باشد. تاکید آنها به این دلیل است که همه‌گیری باعث شده در بسیاری از شهرهای جهان دوچرخه‌سواران و افراد پیاده حضور بیشتری در خیابان =‌هایی داشته باشند که قبلا تحت سلطه خودروها بود.

اگرچه کشورهای گروه ۷ پیشتر در زمینه توقف اختصاص منابع مالی در زمینه زغال سنگ توافق کرده‌اند، کشورهای غیرثروتمند یا جنوب جهانی میلیاردها دلار صرف توسعه گاز، یعنی یکی دیگر از سوخت های فسیلی کرده‌اند که چهار برابر منابع مالی لازم برای پروژه‌های بادی و خورشیدی است.

دبیرکل سازمان ملل گفت از تعهد کشورهای عضو جی-هفت استقبال می‌کند زیرا بسیاری از کشورها هنوز به زغال سنگ معتاد هستند. اما کارهای بیشتری در باره سال «ساخت یا شکست» و برای گفت‌وگوهای مهم سازمان ملل در اسکاتلند که نوامبر ۲۰۲۱ برگزار خواهد شد، باید صورت بگیرد.

او گفت:

«ما باید یارانه سوخت‌های فسیلی را لغو کنیم، این یک سوال اساسی است. باید هزینه‌های واقعی اقتصاد را نگاه کنیم. اگر این کار را انجام بدهیم آن‌وقت بسیاری از سرمایه‌گذاری‌های انجام شده برای سوخت‌های فسیلی سودآوری نخواهد داشت.»

اولویت اصلی دبیرکل سازمان ملل در اجلاس جی-هفت فشار بر رهبران در مورد حمایت مالی از برنامه‌های اقلیمی خواهد بود. در توافق‌نامه اقلیمی پاریس سال ۲۰۱۵ کشورهای ثروتمند توافق کردند سالانه ۱۰۰ میلیون دلار به کشورهای در حال توسعه برای مقابله با سیل‌های خسارت‌بار، خشک‌سالی، گرما و سایر تغییرات اقلیمی کمک کنند.

این کمک‌های تعهدشده اما هرگز به صورت کامل پرداخت نشده است. گوترش گفت مقابله موثر با تغییرات اقلیمی بدون کمک به کشورهای فقیر غیرممکن است. و جی-هفت برای اعتمادسازی دوباره با کشورهای در حال توسعه باید این پول را بپردازد.

او ابراز امیدواری کرد جو بایدن پس از بازگشت به آمریکا به توافقنامه اقلیمی پاریس بتواند سایر کشورها را برای انجام تعهدات در زمینه کمک به تغییرات اقلیمی بسیج کند. آمریکا در دوره ریاست‌جمهوری دونالد ترامپ از توافقنامه اقلیمی پاریس خارج شد. بایدن پس از پیروزی در انتخابات به عنوان اولین اقدام اعلام کرد ایالات متحده به این توافق بازمی‌گردد.

اجلاس گروه جی-هفت از روز جمعه ۱۰ اکتبر / ​۲۰ خرداد در بریتانیا آغاز شده است.