چین صبح امروز (۱۷ ژوئن/۲۷ خرداد) یک فضاپیما را از صحرای گوبی به فضا پرتاب کرد که حامل ۳ فضانورد و بخش آخر ایستگاه فضایی‌اش بود.

آخرین ماموریت فضانوردان چینی پیش از پرتاب امروز به پنج سال پیش باز می‌گردد. این سه فضانورد به سمت ایستگاه فضایی جدید تیانگونگ پرتاب شدند.

این مأموریت فضایی با استفاده از فضاپیمای «شنژو-۱۲» و موشک «لانگ مارچ-۲ اف» انجام شد. زمان سفر از زمین به ایستگاه فضایی چین ۶ تا ۸ ساعت است.

نی هایشنگ ۵۶ ساله، لیو بومینگ ۵۴ ساله و تانگ هونگبو ۴۵ ساله سه فضانورد چینی هستند که در این ماموریت شرکت داشتند. آن‌ها طولانی‌ترین دوران ماموریت فضانوردان چینی را خواهند داشت و به مدت سه ماه در ایستگاه تیانگونگ باقی خواهند ماند.

ساخت ایستگاه فضایی تیانگونگ در ماه آوریل و با راه‌اندازی اولین ماژول آن به نام تیانهه آغاز شد. این سه فضانورد در سه ماه آینده درون یک ماژول استاوانه‌ای به ابعاد ۱۶٫۶ متر در ۴٫۲ متر خواهند بود که اصلی‌ترین بخش ایستگاه فضایی چینی است.

این ماژول برای هر یک از دانشمندان چینی، فضای زندگی جداگانه، تردمیل برای ورزش و یک مرکز ارتباطی برای دریافت ایمیل‌ها و تماس‌های ویدیویی از مرکز کنترل زمینی خواهد بود.

این ماموریت فضایی در آستانه صدمین سالگرد تاسیس حزب کمونیست چین، در روز ۱ ژوئیه و با یک کارزار تبلیغی گسترده انجام شد.

مدت زمان سفر فضانوردان تا رسیدن به ایستگاه فضایی از طریق رسانه‌های دولتی به صورت کامل پوشش داده شد. تصاویر زنده از داخل فضا پیما و تصاویر معلق شدن فضانوردان در جاذبه سفر بخشی از پوشش رسانه‌ای در چین بود.

در طول دوره مأموریت، فضانوردان دو پیاده‌روی فضایی -‌بیش از هر مأموریت قبلی‌- انجام می‌دهند و آزمایش‌های مختلفی از جمله آزمایش بازوی رباتیک جدید و سیستم‌های پشتیبانی را انجام می‌دهند.

فضانوردان برای آماده شدن برای این مأموریت بیش از ۶ هزار ساعت آموزش دیده‌اند.

چرا چین ایستگاه فضایی ساخت؟

ایستگاه فضایی بین‌المللی (ISS) با مشارکت روسیه، آمریکا، اتحادیه اروپا، کانادا و ژاپن ساخته شده است. براساس قوانین آمریکا، سازمان فضایی این کشور اجازه ندارد با چین همکاری کند. همین موضوع سبب شده است که فضانوردان چینی نتوانند در ایستگاه فضایی بین‌المللی حضور داشته باشند.

ساخت این ایستگاه فضایی، یک فرصت تبلیغی گسترده به چین داده است. آن‌ها اعلام کرده‌اند که در ایستگاه فضایی‌شان پذیرای فضانوردانی از همه کشورهای دنیا خواهند بود. چین گفته است که برخلاف ایستگاه فضایی بین‌المللی که حضور در آنجا باید براساس روابط سیاسی کشورها تعیین شود، حضور در ایستگاهشان منوط به وابستگی، اتحاد یا توافق سیاسی نیست.

ایستگاه فضایی چین در حالی تکمیل می‌شود که ایستگاه فضایی بین‌المللی در سال ۲۰۲۴ بازنشسته خواهد شد. ناسا گفته است که ممکن است ماموریت ایستگاه را تا سال ۲۰۲۸ تمدید کنند.

ایستگاه فضایی تیانگونگ چین بسیار کوچک‌تر از ایستگاه فضایی بین‌المللی است و انتظار می‌رود تا سال ۲۰۳۱ فعال باشد.