در هفته‌ای که گذشت, شمار مبتلایان به ویروس کرونا در سراسر جهان از مرز ۱۷۶ میلیون نفر گذشت و تعداد موارد تأیید شده تلفات این بیماری به ۴ میلیون نفر نزدیک شد.

همزمان با ادامه گسترش بیماری، جهش ویروس و بروز تیره‌های جدیدی از کووید-۱۹، واکسیناسیون در جهان پیش می‌رود. در برخی کشورهای ثروتمند روند واکسیناسیون سریع‌تر است ، در حالیکه در برخی از کشورهای فقیر اکثریت مردم حتی انتظار واکسینه شدن  در آینده‌ای نزدیک را ندارند.

در حال حاضر کمتر از یک درصد مردمی که در کشورهای فقیر زندگی می‌کنند واکسن کرونا زده‌اند، و این در مقایسه با آمار ۲۱ درصد واکسیناسیون در سراسر جهان نه تنها شکاف و بی‌عدالتی واکسنی بلکه شکست اخلاقی‌ای را نشان می‌دهد که رییس سازمان جهانی بهداشت درباره آن هشدار داده است.

تا  پایان نیمه ماه ژوئن بیش از یک پنجم مردم جهان واکسن کرونا را دریافت کردند. در هفته‌ای که گذشت در اجلاس سران گروه هفت مسأله برنامه واکسیناسیون جهانی مورد بحث رهبران ۷ کشور صنعتی جهان قرار گرفت. هرچند در این ۷ کشورهای ثروتمند واکسیناسیون به خوبی و با سرعت پیش می ‌رود، رهبران نسبت به کندی نرخ واکسیناسیون در سراسر جهان هشدار دادند و در پایان متعهد شدند تا ظرف یک سال آینده ۱ میلیارد واحد برای کشورهای فقیر جهان تهیه کنند. نیمی از این واکسن‌‌ها در حقیقت همان ۵۰۰ میلیون واحد واکسن فایزری است که جو بایدن، رییس جمهوری آمریکا به کواکس(نهاد هماهنگ کننده تهیه واکسن زیر نظر سازمان بهداشت جهانی) اهدا کرده است.

 البته هر چند این اقدام ضروری است اما بسیاری معتقدند که باید زودتر از این صورت می‌گرفت.

رییس سازمان جهانی بهداشت پیش‌تر گفته بود که جهان در زمینه توزیع واکسن کووید-۱۹ در آستانه «فاجعه شکست اخلاقی‌» است. 

در حال حاضر کمتر از یک درصد مردمی که در کشورهای فقیر زندگی می‌کنند واکسن کرونا زده‌اند، و این در مقایسه با آمار ۲۱ درصد واکسیناسیون در سراسر جهان نه تنها شکاف و بی‌عدالتی واکسنی بلکه شکست اخلاقی‌ای را نشان می‌دهد که رییس سازمان جهانی بهداشت درباره آن هشدار داده است.

بر اساس آماری که خبرگزاری بلومبرگ با استناد به منابع محلی و سازمان‌های جهانی تهیه کرده، در بزرگترین تلاش واکسیناسیون جهانی بیش از ۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون واحد واکسن در ۱۸۰ کشور جهان تزریق شده است. نرخ واکسیناسیون روزانه جهانی به ۳۷ میلیون واحد در روز رسیده است.

نقشه توزیع جهانی واکسن (منبع:https://ourworldindata.org)

حدود یک پنجم مردم جهان دستکم ۱ واحد واکسن دریافت کرده و حدود ۱۶ درصد مردم جهان به طور کامل علیه بیماری کووید-۱۹ واکسینه شده‌اند.

در میان کشورهایی که بالاترین نرخ واکسیناسیون را دارند می‌توان به اوروگوئه (۶۰ درصد)، شیلی (۶۱ درصد)، بریتانیا ( ۶۱ درصد)، اسرائیل (۶۳ درصد)، کانادا (۶۵ درصد) و کویت (۶۷ درصد) اشاره کرد.

۳۵ کشور اغلب در آفریقا و آسیا تا کنون توانسته‌اند تنها کمتر از ۲ درصد شهروندانشان را واکسینه کنند. جمهوری دموکراتیک کنگو ( ۴ دهم درصد)، ویتنام ( ۱.۶ درصد)، و اتیوپی ( ۱.۶۵ درصد) از جمله کشورهای پرجمعیت این فهرست هستند.

در ایران وضعیت چندان امیدبخش نیست. نزدیک به ۵ میلیون واکسن به ایرانی‌ها تزریق شده که نزدیک به ۳ درصد جمعیت را پوشش می‌دهد.

در حال حاضر یکی از نگرانی‌هایی که به کمبود عمومی واکسن در ایران اضافه شده نرسیدن واحد های دوم واکسن‌های خارجی است، مسولان بهداشت ایرانی توصیه کرده‌اند که مردم برای واحد دوم از واکسن ایرانی استفاده کنند که این موضوع سبب سردرگمی، نگرانی و اضطراب بسیاری شده است.

وضعیت ایران در منطقه و در میان همسایگان تقریبا مشابه است و تنها از ترکمنستان ( چهاردهم درصد)، افغانستان( نه دهم درصد) و عراق (۱.۲ درصد) اندکی بهتر است.

کی به وضعیت عادی بر می‌گردیم؟

بهترین واکسن‌‌های موجود ۹۵ درصد اثربخشی دارند. متخصصان می‌گویند که وقتی ۷۰ تا ۸۵ درصد افراد جامعه واکسینه شده باشند می توان انتظار داشت که به حالت عادی بازگشته باشیم.

اگر روند واکسیناسیون جهانی با همین نرخ ۳۷ میلیون واحد در روز جلو رود حدود یکسال دیگر لازم است تا به سطح بالای ایمنی جهانی برسیم.

 اما خبر خوب این است که این نرخ روند صعودی دارد و هر روز هم واکسن‌های جدیدی تولید، تایید و وارد بازار مصرف می‌شوند.