فیصل بن فرحان، وزیر امور خارجه عربستان سعودی سه‌شنبه یکم تیر / ۲۲ ژوئن در یک کنفرانس مطبوعاتی مشترک با همتای اتریشی خود الکساندر شالنبرگ گفت:

«درباره انتخاب رئیس‌جمهوری جدید [در ایران] باید گفت از دیدگاه ما، سیاست خارجی ایران در هر حال توسط رهبر آن تعیین می‌شود و ما باید تعاملات و رویکرد خود نسبت به ایران را بر اساس واقعیت موجود بنا کنیم.»

ابراهیم رئیسی (عضو هیئت مرگ) و از عاملان اصلی کشتار زندانیان سیاسی در ایران جمعه گذشته به‌عنوان رئیس‌جمهوری اسلامی ایران معرفی شد. او روز دوشنبه گفت می‌خواهد روابط خود را با همسایگان عرب خلیج فارس بهبود بخشد در حالی که از عربستان سعودی رقیب منطقه‌ای خواست تا فوراً مداخله خود در یمن را متوقف کند.

پس از شش سال جنگ، ریاض نتوانسته است جنبش حوثی‌ها در یمن را که ایران از آن پشتیبانی می‌کند، شکست دهد. عربستان سعودی همچنین با توافق هسته‌ای ایران که تهران و واشنگتن در مذاکرات غیرمستقیم وین سعی در احیای آن دارند مخالف است.

فیصل بن فرحان همچنین گفت نسبت به سئوالات بی‌پاسخ در مورد برنامه هسته‌ای ایران «بسیار نگران» است. او تأکید کرد که نقش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در پرونده هسته‌ای ایران بسیار مهم است.

عربستان سعودی و متحدانش در خلیج فارس همچنان بر سر برنامه هسته‌ای ایران که به‌گفته تهران کاملاً صلح‌آمیز است، و همچنین برنامه موشک‌های بالستیک، ایران را تحت فشار قرار می‌دهند. دستگاه‌های اطلاعاتی آمریکا و نیز آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بر این باورند که ایران تا سال ۲۰۰۳ برای ساخت سلاح اتمی یک برنامه مخفی داشت که از آن تاریخ آن را متوقف کرده است.

در ماه‌های اخیر عربستان سعودی و ایران مذاکراتی را با میانجی‌گری عراق به‌منظور کاهش تنش‌های خود آغاز کرده‌اند. محور اصلی این گفت‌وگوها جنگ یمن است.

درباره ترکیب ابراهیم رئیسی (عضو هیئت مرگ) بنگرید به این اطلاعیه تحریریه زمانه