دادستانی شهر نیویورک پنج شنبه ۱ ژوئيه/ ۱۰ تیر سازمان ترامپ، متعلق به دونالد ترامپ، رئیس جمهوری پیشین ایالات متحده آمریکا، و مدیران آن به‌ویژه آلن وایسلبرگ، مدیر ارشد مالی این سازمان را به جرائم مالیاتی و پرداخت‌های غیرقانونی متهم کرد.

طبق کیفرخواست صادرشده، سازمان دونالد ترامپ از سال ۲۰۰۵ تاکنون به‌صورت عامدانه و حساب‌شده از ثبت پرداخت‌ها خودداری کرده و دست به تقلب مالیاتی زده است. به گفته دادستان‌ها ، این سازمان بدون اعلام صحیح، اجاره، قبض‌های آب و برق، هزینه گاراژ، شهریه مدرسه و سایر هزینه‌های زندگی کارکنان را پرداخت می کند و «تا بتوانند مالیات های فدرال، ایالتی و محلی را به میزان قابل توجهی کمتر از مبالغی که باید، پرداخت کنند و این کار را کرده‌اند».

برهمین اساس شرکت پرداخت حقوق سازمان ترامپ هزینه‌‌های یک آپارتمان در بلوار ریورساید نیویورک را که وایسلبرگ و همسرش در آن ساکن شده‌اند، پرداخت کرده است. وایسلبرگ متهم است که هزینه‌های فوق و همچنین دریافت نزدیک به  ۱,۷۶ میلیون دلار از سازمان ترامپ، بهای اتوموبیل‌ها و شهریه‌هایی که برای اعضای خانواده خود دریافت کرده را اعلام نکرده است. دادستان‌ها می‌گویند وایسلبرگ با آگاهی قبلی سازمان ترامپ تلاش کرده مشارکت خود را در این تخلفات پنهان کند.

همه متهمان این اتهامات را رد کرده‌اند. دونالد ترامپ با انتشار بیانیه‌ای از مدیر ارشد مالی سازمانش دفاع کرد و صدور کیفرخواست علیه سازمان ترامپ و مدیران آن را اقدامی «سیاسی» خواند. او مدعی شد اعلام جرم دادستانی نیویورک علیه او بیش از همیشه کشور را دوپاره خواهد کرد.

لتیسیا جیمز، دادستان کل نیویورک اما روز پنج‌شنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد تحقیقات درباره تخلفات سازمان ترامپ با شفافیت ادامه خواهد یافت و تنها شروع ماجراست. او کیفرخواست علیه سازمان ترامپ و وایسلبرگ را «نشانگر مهمی در تحقیقات جنایی درحال‌ انجام» خواند و افزود: از جمله موارد مطرح، تخلفات مالی‌ست که به‌موجب آن سازمان ترامپ برای جلوگیری از پرداخت مالیات برای جبران خسارت خاصی، با آقای وایسلبرگ درگیر طرح تخلف شده است.