بوریس جانسون، نخست‌وزیر بریتانیا، اعلام کرد که از ۲۸ تیر / ۱۹ ژوئیه دیگر استفاده از ماسک و حفظ فاصله اجتماعی (فیزیکی) در مکان‌های عمومی بسته اجباری نخواهد بود. او قصد دارد آخرین محدودیت‌های مربوط به کرونا را در آن تاریخ لغو کند. دولت قرار است تصمیم در این‌باره را ۲۱ تیر / ۱۲ ژوئیه بگیرد.

جانسونِ محافظه‌کار در یک نشست خبری با اعلام این‌که «ما به اجبار قانونی استفاده از ماسک پایان خواهیم داد»، گفت اقدامات مربوط به حفظ فاصله اجتماعی (فیزیکی) نیز کنار گذاشته خواهد شد.

همچنین حضور حداکثر شش نفر در یک خانه و اجبار به دورکاری لغو و محدودیت حضور در مدارس، مسافرت و قرنطینه خانگی نیز اعلام خواهد شد.

کاهش چنین محدودیت‌هایی به دلیل شیوع شدید گونه دلتای ویروس کرونا در بریتانیا اعتراضاتی را برانگیخته است.

دانشمندان و پزشکان به پایان استفاده اجباری از ماسک اعتراض کرده‌اند. بوریس جانسون توضیح داد که او می‌خواهد «محدودیت‌های قانونی» را کنار بگذارد و به مردم اجازه دهد «خود تصمیم‌های آگاهانه را در مورد نحوه مدیریت کرونا» بگیرند. او اما ضمن تأکید بر «مسئولت فردی»، خواستار حفظ احتیاط از سوی مردم شد و گفت خود در مکان‌های شلوغ ماسک خواهد زد.

رفع محدودیت‌ها ابتدا برای ۳۱ خرداد / ۲۱ ژوئن برنامه‌ریزی شده بود، به دلیل شیوع گونه بسیار مسری دلتا، رفع محدودیت‌های به مدت یک ماه به تعویق افتاد و به ۲۸ تیر / ۱۹ ژوئیه موکول شد.

گونه دلتا که ابتدا در هند کشف شد، اکنون تقریباً در سراسر بریتانیا شیوع یافته ودر روزهای اخیر ابتلای روزانه به ۳۰  هزار مورد رسیده است. بریتانیا با ۱۲۸ هزار نفر جان‌باخته بر اثر کرونا پس از روسیه (۱۲۸۰۰۰ نفر) بیشترین قربانی را در اروپا داشته است.

بریتانیا با ۶۶ میلیون نفر جمعیت به تدریج با بازگشایی رستوران‌ها، مغازه‌ها و مکان‌های فرهنگی از محدودیت‌های دور سوم خارج شد.

از چندین روز پیش دولت بریتانیا درباره تصمیم‌های جدید در لغو محدودیت‌ها و سپردن رعایت آن‌ها به تصمیم خود مردم سخن می‌گوید. این برنامه‌ریزی به شدت مورد انتقاد برخی از دانشگاهیان که به مقام‌های اجرایی مشاوره می‌دهند قرار گرفته است.

دیپتی گورداسانی، متخصص اپیدمیولوژی و مدرس ارشد دانشگاه كوئین مری لندن گفت تصمیم دولت افزون بر این‌كه افراد بیشتری را در معرض کرونا قرار می‌دهد، فشارهای زیادی را هم به بیمارستان‌ها وارد خواهد كرد.

گورداسانی به شبکه سی‌ان‌ان گفت:

«دولت به‌طور مداوم توصیه‌ها را نادیده گرفته و سود اقتصادی کوتاه‌مدت را در اولویت قرار داده است. حتی با آمار فعلی ما دچار مشکل هستیم و البته گشایش بیشتر خطرات را به شدت افزایش می‌دهد. نه تنها تا زمانی که افراد بیشتری را واکسینه نکرده‌ایم باید در مورد لغو محدودیت‌ها بیشتر تأمل کنیم، بلکه همچنین باید با موج کنونی نیز مقابله کنیم.»

براساس آمارهای دولت، حدود ۸۶ درصد از جمعیت بزرگسال بریتانیا دوز اول و بیش از ۶۳ درصد دوز دوم واکسن کرونا را دریافت کرده‌اند.

در آخر هفته گذشته، انجمن پزشکی بریتانیا از دولت خواست که به‌دلیل افزایش «نگران‌کننده» موارد ابتلا برخی محدودیت‌ها را حفظ کند. سندیکای «یونیت» (Unite) که نماینده ده‌ها هزار کارگر بخش حمل و نقل عمومی است خواستار حفظ قانون اجباری استفاده از ماسک شد.