یونیسف در گزارشی با عنوان «اختلال در آموزش: تأثیر جنگ بر تحصیل کودکان در یمن»، اعلام کرد که در این کشور فقیر بیش از دو میلیون کودک به دلیل جنگ طولانی‌مدت و فقر شدید دیگر به مدرسه نمی‌روند.

در این گزارش آمده است:

«کودکان قربانیان اصلی این بحران وحشتناک هستند و ۱۱,۳ میلیون نفر به نوعی کمک بشردوستانه یا کمک حفاظتی نیاز دارند.»

در گزارش یونیسف گفته‌شده که حدود ۸,۱ میلیون کودک در سراسر یمن به کمک اضطراری در آموزش احتیاج دارند که نسبت به ۱,۱ میلیون نفر قبل از آغاز جنگ افزایش قابل توجهی داشته است.

در سال ۲۰۱۴، گروه مسلح حوثی‌های مورد حمایت ایران مناطق وسیعی از یمن، از جمله صنعا، پایتخت این کشور را تحت کنترل خود گرفت. جنگ یمن در مارس ۲۰۱۵ هنگامی شدت گرفت که ائتلاف نظامی کشورهای منطقه، به رهبری عربستان سعودی و امارات متحده عربی برای دفاع از دولت عبد ربه منصور هادی، رئیس جمهوری یمن مداخله کرد.

به‌گفته سازمان ملل، جنگ در یمن منجر به بدترین بحران انسانی در جهان شده است: ده‌ها هزار نفر کشته، میلیون‌ها نفر آواره و دو سوم جمعیت ۳۰ میلیون نفری این کشور به کمک‌های ارسالی وابسته شده‌اند.

فیلیپ دوامِل، نماینده یونیسف در یمن گفت:

«این جنگ بر هر جنبه‌ای از زندگی کودکان تأثیرات دلخراشی داشته است، با وجود این دسترسی به آموزش حتی در ناامیدکننده‌ترین شرایط نیز احساس عادی بودن به کودکان می‌دهد و آن‌ها را در مقابل انواع مختلف استثمار محافظت می‌کند. رفتن کودکان به مدرسه برای آینده آن‌ها و آینده یمن بسیار مهم است.»

براساس گزارش یونیسف، از مارس ۲۰۱۵ تاکنون ۲۳۱ حمله به مدارس در یمن صورت گرفته است. همچنین در حالی که بیش از ۱۷۰ هزار معلم در یمن وجود دارد، دو سوم آن‌ها از چهار سال گذشته به‌طور مداوم حقوقی دریافت نکرده‌اند.

در گزارش آمده است:

«این امر باعث می‌شود که همزمان با دست کشیدن معلمان بی‌مزد از تدریس و یافتن راه‌های دیگر برای تأمین هزینه‌های خانواده خود، حدود چهار میلیون کودک دیگر در معرض خطر دور ماندن از تحصیلات قرار می‌گیرند.»

فیلیپ دوامِل در این‌باره می‌گوید:

«آن‌ها [معلمان] باید به دنبال شغل جایگزین باشند، بنابراین کشور به تدریج معلمان خود را از دست می‌دهد، و وضعیت اضطراری‌تر می‌شود.»

در گزارش یونیسف آمده است که بسیاری از دختران مدرسه‌ای مجبور به ازدواج زودهنگام می‌شوند، دختران و پسران مجبور به کار و یا شرکت در جنگ می‌شوند. در شش سال گذشته بیش از ۳۶۰۰ کودک در یمن جذب جنگ شده‌اند.

دوامِل افزود:

«آموزش از چند طریق در جنگ یمن زیر ضرب است. جنگ حضور در مدارس را محدود می‌کند، موجب تخریب مدارس می‌شود و یا مدارس توسط آوارگان و گروه‌های مسلح اشغال می‌شوند. این مسائل موجب می‌شود که رفتن به مدرسه برای کودکان بسیار دشوار شود. مدرسه نه تنها آموزش و مهارت‌های مهم را برای کودکان فراهم می‌کند، بلکه آن‌ها را از کار، ازدواج زودهنگام و سایر خطرات نیز محافظت می‌کند.»

در این گزارش بر پیامدهای وحشتناک نرفتن کودکان به مدرسه تأکید شده است. دوامِل می‌گوید:

«آن‌چه امروز در یمن می‌بینیم این است که آینده میلیون‌ها کودک به‌شدت تحت تأثیر [چنین شرایطی] قرار گرفته است. بیش از دو میلیون کودک به مدرسه نمی‌روند. این تعداد دو برابر شمار کودکان محروم از تحصیل در آغاز جنگ در یمن است.»

در این گزارش همچنین گفته شده که بیش از ۵۲۳ هزار کودک آواره که در سن رفتن به مدرسه هستند برای دسترسی به آموزش تلاش می‌کنند زیرا فضای کافی در کلاس‌های موجود وجود ندارد.»

به‌گفته دوامِل اگر صلح پایدار در یمن برقرار شود، در آموزش کودکان و در نهایت آینده آن‌ها تفاوت عمده‌ای ایجاد می‌کند.

او از همه طرف‌های جنگ خواست تا برای دستیابی به صلح پایدار و فراگیر با هم همکاری کنند و از اهداکنندگان بین‌المللی کمک‌ها خواست تا از برنامه‌های آموزشی با بودجه طولانی‌مدت حمایت کنند.

نماینده یونیسف در یمن گفت:

«اگر امروز نظام آموزشی در یمن نابود شود، در دراز‌مدت، ما با نسل جدیدی از بزرگسالان روبه‌رو خواهیم شد که به‌درستی آموزش ندیده‌اند.»