محمد نوری‌زاد، کارگردان، روزنامه‌نگار و فعال سیاسی که دوران محکومیت خود را در زندان اوین سپری می‌کرد، امروز پنج‌شنبه ۱۷ تیر با تودیع قرار کفالت ۸۰۰ میلیون تومانی به مرخصی درمانی اعزام شد.

محمدحسین آقاسی، وکیل محمد نوری‌زاد در حساب کاربری توییتر خود ضمن اعلام این خبر نوشت:

«محمد نوری‌زاد با ۸،۰۰۰،۰۰۰،۰۰۰ ریال وجه الکفاله امروز به مرخصی آمد، جالب اینجاست که کفالت یک نفر را کافی ندانستند بنابراین اینجانب و برادر موکل کفالت او را برعهده گرفتیم. روز شنبه درمان و معالجاتش را باید شروع کند.»

محمد نوری‌زاد در تاریخ ۱۹ تیرماه ۱۳۹۸ توسط نیروهای امنیتی بازداشت شد. او به‌دلیل فعالیت‌های مدنی و امضای بیانیه ۱۴ نفر، در تاریخ ۱۳ بهمن‌ ۱۳۹۸ از سوی شعبه چهار دادگاه انقلاب مشهد به ۱۵ سال زندان، سه سال تبعید به ایذه و سه سال ممنوعیت خروج از کشور محکوم شد.

اتهاماتی که بر پایه آنها محمد نوری‌زاد به ۱۵ سال زندان محکوم شد شامل: «عضویت در گروه‌های مخالف نظام به قصد برهم زدن امنیت کشور»، «فعالیت تبلیغی علیه نظام» و «تأسیس و اداره کانال تلگرامی به قصد برهم زدن امنیت کشور» است.

این زندانی سیاسی همچنین در اواسط مرداد ۱۳۹۸ در شعبه یک دادگاه انقلاب گرگان بابت اتهامات «توهین به رهبری» و «تبلیغ گسترده علیه نظام جمهوری اسلامی» محاکمه شده بود.

بیانیه ۱۴ نفر نام بیانیه‌ای است که در خردادماه سال ۱۳۹۸ و هم‌زمان با سالگرد انتخابات مناقشه برانگیز ۱۳۸۸ ایران، توسط ۱۴ تن از فعالان مدنی و کنشگران سیاسی داخل ایران با طرح درخواست استعفای علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی و گذار از حکومت جمهوری اسلامی صادر شد.

محمد نوری‌زاد به بیماری قلبی مبتلاست و تاکنون چندین بار در زندان به دلیل اعتراض به شرایط نامناسب زندان، عدم رسیدگی پزشکی و محرومیت از حقوق دست به اعتصاب غذا زده است. بنا به تأیید خانواده نوری‌زاد پزشکی قانونی ماه‌ها برای او رأی «عدم تحمل کیفر» صادر کرده بود، اما دستگاه‌های قضایی و امنیتی جمهوری اسلامی همچنان او را در زندان نگه داشتند.

محمد نوری‌زاد در اسفند ماه ۱۳۹۹، با نوشتن نامه‌ای خطاب به وزارت اطلاعات و سپاه پاسداران اعلام کرد که در اعتراض به زندانی شدن و بی‌اعتنایی به وضعیت سلامتش با توجه به موج شدید کرونا دست به خودکشی اعتراضی می‌زند. او سال گذشته گفته بود مأموران امنیتی زندان اوین او را «تلویحاً و با اشاره» به «سر به نیست شدن» تهدید کردند.

در تاریخ ۴ مه/۱۴ اردیبهشت سال جاری جمعی از کارشناسان سازمان ملل متحد از جمله جاوید رحمان، گزارشگر ویژه وضعیت حقوق بشر در ایران، طی بیانیه‌ای نسبت به وضعیت محمد نوری‌زاد ابراز نگرانی کرده و خواستار آزادی فوری او شده بودند.

علاوه بر این در تاریخ ۱۷ مه/۲۷ اردیبهشت هفت تن از نمایندگان پارلمان اروپا در ارتباط با وضعیت وخیم محمد نوری‌زاد با انتشار بیانیه‌ای خواستار آزادی فوری او شده بودند.

محمد نوری‌زاد ۶۹ سال سن دارد.