بابک دین‌پرست، معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منطقه‌ای وزیر کشور که برای ارزیابی وضعیت استان سیستان و بلوچستان به این منطقه سفر کرده بود، گفت: برای کنترل همه‌گیری کرونا در این استان باید ۶۰ درصد مردم واکسینه شوند.

واکسینه شدن ۶۰ درصد ساکنان سیستان و بلوچستان در شرایطی که کمتر از سه درصد جمعیت ایران حداقل یک دوز واکسن کرونا را دریافت کرده‌اند، یک برنامه بلندمدت است که احتمالا تا پایان سال نیز محقق نخواهد شد.

در این شرایط به گفته مسئولان محلی شمار بیماران روز به روز افزایش می‌یابد. هادی میرزایی، رئیس دانشگاه علوم پزشکی زابل شنبه ۱۹ تیر در توصیف وضعیت این استان گفت: «از تست‌های کرونا که در منطقه سیستان انجام می‌شود حدود ۵۵ درصد آنها مثبت می‌شود.»

محمد شهرکی، پرستار  در بیمارستان «علی ابن ابیطالب» زابل نیز از تکمیل شدن ظرفیت تخت‌های بیمارستانی خبر داد و افزود:

اگر تعداد بیماران زیاد شوند با مشکل مواجه خواهیم شد بخاطر اینکه همکاران ما در بیمارستان به خاطر شیفت‌های فشرده کاری واقعا باتوجه به حجم زیاد بیماران، خسته شده‌اند.

شمار بیماران همچنان رو به افزایش است. در برخی مناطق که فاصله بیماران با مراکز درمانی و بیمارستان‌ها طولانی است، آمار مرگ بیشتر از آنچه که در رسانه‌های دولتی گزارش می‌شود، افزایش یافته است.

مهدی شمس‌آبادی، دادستان عمومی و انقلاب مرکز سیستان و بلوچستان به صورت ضمنی افزایش آمار مرگ در این استان را تایید کرد. او شنبه ۱۹ تیر خطاب به وزیر بهداشت و درمان گفت: «سردخانه ها از جنازه پر شده و واقعیتی است که نمی‌توان انکار کرد.»

او ادعای مسئولان وزارت بهداشت و درمان مبنی بر خالی بودن تخت‌های بیمارستانی را هم رد کرد و خطاب به وزیر بهداشت و درمان گفت: «آیا واقعا تخت‌های بیمارستانی خالی است؟ اگر تخت‌ها خالی است چرا بیماران کرونایی در بیمارستان‌ها در اورژانس بستری هستند؟».

ایرج حریرچی، معاون وزیر بهداشت و درمان یک هفته قبل مدعی شده بود وضعیت در استان سیستان و بلوچستان آنطور که رسانه‌ها گزارش می‌کنند، «سیاه» نیست. سعید نمکی، وزیر بهداشت و درمان نیز تکمیل شدن ظرفیت تخت‌های بیمارستانی در سیستان و بلوچستان را رد کرده بود.

شمس‌‎آبادی اما تایید کرد «تخت خالی وجود ندارد». او گفت:

 هجمه بیماران زیاد است و افراد حتی به دادستان مراجعه می کنند که بیمارشان را می خواهند بستری کنند و بیمارستان ها تخت خالی ندارند.

در بلوچستان فقط یک متخصص بیماری‌های عفونی وجود دارد

مسئولان وزارت بهداشت و درمان یک هفته قبل به استان سیستان و بلوچستان سفر کردند و مدعی شدند که امکانات لازم برای بستری بیماران و مقابله با همه‌گیری کرونا در این استان را فراهم کرده‌اند. معین‌الدین سعیدی، نماینده چابهار در مجلس شورای اسلامی اما ادعای مسئولان وزارت بهداشت و درمان را رد کرد. او گفت:

سرانه تخت بیمارستانی در کشور به ازای هر هزار نفر ۱,۸ است، بر این مبنا باید در سواحل مکران از پهنه جاسک تا راسک هزار و ۸۰۰ تخت بیمارستانی باید می‌داشتیم اما چیزی حدود ۳۰۰ تخت داریم، آیا این کمبود بلوا‌ست؟ این که در جنوب استان فقط یک متخصص عفونی فعالیت دارد، یا بخش عفونی وجود ندارد در حالی که خط مقدمه جبهه بهداشتی هستیم، سیاه نمایی است؟

منطقه جنوبی استان سیستان و بلوچستان که جمعیت غالب آن را بلوچ‌ها تشکیل می‌دهند، از محروم‌ترین مناطق در ایران است. به گفته مسئولان استانی در برخی مناطق این استان کیت تشخیص بیماری نیز وجود ندارد و به دلیل فاصله زیاد بیماران به مراکز درمانی، برخی از آنها پیش از آنکه به مرکز درمانی برسند یا حتی تست کرونا بدهند، جان می‌دهند.

نماینده چابهار در مجلس شورای اسلامی ضمن تایید این موضوع گفت:

در خیلی از روستاهای جنوب سیستان و بلوچستان کیت تشخیص کرونا وجود ندارد، مردم از دنیا می‌روند بدون این که مشخص شود دلیل آن کرونا بوده است. با یک مقایسه بین آمار متوفیان این روزها و سال گذشته مشخص می‌شود که چه تعدادی به خاطر کرونا جان خود را از دست می‌دهند، هیچ خانواده ای در قصرقند، تلنگ و دشتیاری و زرآباد و چابهار و نیکشهر و کنارک و نگور و … نیست که یک بیمار نداشته باشند، آمار آقایان دروغ بوده و واقعی نیست و  برای این متاسفم.

بر اساس اعلام وزارت بهداشت و درمان وضعیت در ۱۰ شهرستان استان سیستان و بلوچستان قرمز است. مدیرکل ستاد بحران این استان یک روز قبل گفته بود سویه کرونا در سیستان و بلوچستان بر اساس مشاهدات، دارای جهش داخلی بوده و در داخل کشور در حال جابه‌جایی است و با ویروس کرونای هندی در هندوستان متفاوت است و این جهش دلتا از نوع آفریقایی آن است.