دولت سوریه برای مقابله با بحران اقتصادی و تنگناهای مالی از افزایش چشمگیر قیمت نان و سوخت خبر داد.

به گزارش خبرگزاری سانا، خبرگزاری رسمی جمهوری عربی سوریه قیمت نان از یکشنبه ۱۱ ژوئیه/ ۲۰ تیر در مناطق تحت کنترل بشار اسد دو برابر و قیمت سوخت حدود سه برابر شد.

چندی پیش دولت سوریه اعلام کرده بود که قیمت بنزین ۲۵ درصد افزایش می‌یابد.

دولت اسد در طی چند سال گذشته با هدف مهار بحران اقتصادی چندین بار قیمت سوخت را افزایش داده است. سوریه تحت تحریم‌های ایالات متحده آمریکا و اتحادیه اروپا قرار دارد. این تحریم‌ها همراه با پیامدهای جنگ ویرانگر اقتصاد سوریه را زمینگیر کرده است.

یک مرد چهل و یک ساله سوری به نام وائل حمود که در دمشق زندگی می‌کند به خبرنگار خبرگزاری فرانسه گفته است:

«از این به بعد می‌توان انتظار همه چیز را داشت. ما نگران افزایش قیمت سایر اقلام غذایی و همینطور دارو هستیم.»  

خبرگزاری فرانسه می‌نویسد وائل حمود این سخنان را در حالی گفت که بیش از نیم ساعت در انتظار تاکسی بود تا خود را به محل کارش برساند.

افزایش حقوق کارکنان نظامی و غیر نظامی

همزمان با افزایش قیمت نان و سوخت، بشار اسد، رئیس جمهوری عربی سوریه روز یکشنبه با یک فرمان اجرایی (قانون شماره ۱۹ سال ۲۰۲۱) حقوق کارکنان نظامی و غیر نظامی را ۵۰ درصد افزایش داد. بر اساس این قانون حداقل دستمزد هم از ۴۷ هزار پوند سوریه (معادل ۱۸ دلار) به ۷۱ هزار و ۵۱۵ پوند سوریه در ماه (معادل ۲۸ دلار) افزایش پیدا کرد.

اسد در یک فرمان اجرایی دوم (قانون شماره ۲۰ سال ۲۰۲۱) حقوق بازنشستگان نظامی و غیرنظامی را ۴۰ درصد افزایش داد.

بر اساس فهرست قیمت‌ها که شنبه گذشته از تلویزیون سوریه به اطلاع عموم رسید، قیمت یک لیتر گازوئیل از ۱۸۰ پوند به ۵۰۰ پوند رسیده است.

به گفته مصطفی حصویه، یکی از مسئولان شرکت دولتی سوریه برای ذخیره و توزیع فرآورده‌‌های نفتی ۸۰ درصد از سوخت‌ مورد نیاز سوریه از خارج از آن کشور و به دلار تهیه می‌شود. سانا به نقل از این مقام مسئول می‌نویسد به همین سبب افزایش قیمت سوخت اجتناب‌ناپذیر بود.

قیمت نان که در سوریه از یارانه دولتی برخوردار است به ۲۰۰ پوند سوریه رسیده استو اتحادیه نانوایی‌های سوریه اعلام کرده است که افزایش قیمت سوخت بر قیمت نان نیز تأثیرگذار بوده است.