همه‌گیری ویروس کرونا یک‌سال و نیم است که بر زندگی همه ما تاثیر گذاشته و اقتصاد را در هر گوشه جهان دچار بحران کرده است. بیش از ۱۸۶ میلیون نفر در سراسر جهان به این ویروس مبتلا شده‌اند. بیماری کووید-۱۹ دست‌کم چهار میلیون قربانی برجای گذاشته است.

موج سوم درراه است

سومین موج جهانی کرونا احتمالا بین ماه‌های اکتبر و نوامبر (مهر و آبان) خواهد آمد.

تدروس آدهانوم، رییس سازمان جهانی بهداشت درحالی‌که جهان درگیر انتشار سویه دلتای ویروس کرونا است نسبت به موج سوم هشدار داد و گفت که اکنون در مراحل اولیه ورود به موج سوم هستیم. به گفته رئیس سازمان جهانی بهداشت ویروس کرونا در حال تحول است و سو‌یه‌های مسری‌تری در راه هستند.

آدهانوم تایید کرد که در بیش از ۱۱۱ کشور جهان  سویه دلتا مشاهده شده و گفت انتظار می‌رود که این سویه سراسر جهان را پیموده و تبدیل به منشا اصلی بروز موج سوم شود.

از واکسن‌های جدید چه خبر؟

در حالی که کشورهای ثروتمند بین یک چهارم تا نیمی از شهروندان خود را با یکی از هشت واکسن‌ تایید شده واکسینه کرده‌اند، ساخت واکسن‌‌های جدید در سراسر جهان متوقف نشده و همچنان دانشمندان در پی یافتن واکسن‌های دیگری برای مقابله با ویروس کرونا هستند.

۹۷ واکسن مراحل بالینی آزمایش بر روی انسان را می‌گذراند و ۳۲ واکسن به مراحل نهایی آزمایش رسیده‌اند. دستکم ۷۷ واکسن در مرحله پیش بالینی و آزمایش بر روی حیوانات هستند. هشت واکسن تا کنون تاییدیه کامل گرفته‌اند.

داروهای کرونا

هنوز درمانی برای کووید-۱۹ پیدا نشده است. اما پزشکان و دانشمندان در ده‌ها مرکز در حال تلاش برای یافتن دارو یا درمانی برای این بیماری هستند.

نام ۲۴ دارو در محافل پزشکی و بیمارستانی در حال حاضر مطرح است. یکی از این داروها تاییدیه اداره دارو و غذای آمریکا را گرفته، سه دارو به صورت گسترده مصرف می‌شود و بقیه در حال بررسی هستند و مراحل تحقیق را می‌گذرانند یا به عنوان داروی غیر موثر از سوی پزشکان رد شده‌اند.

  اداره غذا و داروی آمریکا (FDA) داروی ضد ویروس وکلیوری (رمدسیویر) را برای درمان موارد وخیم و بیمارستانی کووید-۱۹ در بیماران بزرگسال و کودکان بالای ۱۲ سال  که حداقل ۴۰ کیلوگرم وزن داشته باشند، تایید کرده است.

بر اساس دستورالعمل اداره غذا و داروی آمریکا این دارو تنها در بیمارستان می‌تواند برای بیمار تجویز و مورد استفاده قرار گیرد.

المپیک در عصر کرونا

در آستانه آغاز بازی‌های المپیک تابستانی توکیو قرار داریم که با یکسال تاخیر برگزار می‌شود. المپیک امسال در‌حالی برگزار می‌شود که ورزشکاران در انزوا در دهکده المپیک اقامت دارند. شهر میزبان در وضعیت اضطراری بسر می‌برد . جایگاه‌های تماشاچیان خالی خواهد بود و ورزشکاران برنده بدون تماشاچی مدال‌ بر گردن می‌آویزند.

برگزارکنندگان رقابت‌‌ها مقررات شدیدی را اعمال کرده‌اند. اغلب بازی‌ها بدون تماشاچی برگزار می‌شود، کارمندان و پرسنل المپیک در ژاپن دایم تست کرونا می‌شوند.

شمار موارد بیماران مبتلا به کووید-۱۹ در توکیو رو به افزایش است و بیشترین جهش ۶ ماه گذشته را در روزهای اخیر شاهد بوده است. حدود ۲۰ درصد جمعیت ۱۲۶ میلیون نفری ژاپن تا کنون هر دو دوز واکسن خود را دریافت کرده‌اند که از بسیاری از کشورهای غربی کمتر است.

نقشه موارد تایید شده کووید-۱۹

واکسیناسیون در آفریقا

در حالی که ویروس کرونا قاره آفریقا را می‌پیماید و این قاره اکنون مرگبار ترین مراحل شیوع بیماری را طی می‌کند روند واکسیناسون بسیار کند پیش می‌رود و به عبارتی واکسن کالایی است کمیاب.

سویه دلتای کرونا اکنون به آفریقا رسیده و در حال گسترش است. بیشترین نرخ مرگ بر اثر ویروس کرونا در دو کشور نامیبیا (جنوب قاره) و تونس (شمال قاره) گزارش شده است.

بیمارستان‌‌ها پر شده‌اند، ذخایر اکسیژن پزشکی رو به اتمام است و پرسنل بخش درمان فرسوده و خسته شده‌اند.

تنها حدود یک درصد از مردم قاره به طور کامل واکسن زده‌اند. وعده‌های جامعه جهانی و کشورهای ثروتمند برای تامین واکسن این قاره عملی نشده است.

نقشه واکسیناسیون جهانی کرونا ( کسانی که دستکم یک واحد واکسن را دریافت کرده‌اند)

تا ایمنی گله‌ای چقدر فاصله داریم؟

دانشمندان در ابتدای همه‌گیری می‌گفتند وقتی که ۶۰ تا ۷۰ درصد مردم جامعه نسبت به بیماری مقاوم باشند می‌توان گفت که نسبت به ویروس کرونا ایمنی جمعی پیدا کرده‌ایم. اینک در محافل پزشکی سخن از ارقامی بالاتر از ۷۰ درصد به میان آمده است. با روند فعلی واکسیناسیون رسیدن به وضعیت عادی پیش از کرونا را دستکم تا یک سال آینده نباید انتظار داشت.   

تا نیمه ژوئیه ۲۰۲۱ (نیمه دوم تیر۱۴۰۰) بیش از  ۱۸۸ میلیون و ۱۲۸ هزار نفر به کووید-۱۹ مبتلا و بیش از چهار میلیون نفر بر اثر این بیماری جان باخته‌اند. در بزرگترین تلاش جمعی واکسیناسیون بیش از ۳ میلیارد و ۵۴۰ واحد واکسن در ۱۸۰ کشور جهان تزریق شده است. نرخ واکسیناسیون در جهان در حال حاضر ۳۱ میلیون واحد در روز است.