عالیه مطلب‌زاده زندانی سیاسی، از داخل زندان اوین در فایلی صوتی گزارش داد که با شیوع کرونا در زندان اوین، هرج‌ومرج شده، مسئولان زندان زندانی‌های کرونا گرفته را در قرنطینه بدون حمایت‌های بهداشتی لازم رها کرده‌ و زندانی‌های که علائم کرونا دارند را رسیدگی نمی‌کنند. نظافت و بهداشت در بند مختل شده و وضعیت روحی زندانی‌ها مناسب نیست.

عالیه مطلب‌زاده، فعال حقوق زنان و نایب‌رئیس انجمن دفاع از آزادی مطبوعات، از داخل زندان اوین با همسرش صدرا عبداللهی در مورد شیوع کرونا در بند زنان زندان اوین، روحیه و وضعیت سلامتی زندانی‌ها، عدم رسیدگی مسئولان زندان گزارش داد.

صدرا عبداللهی فایل صوتی گفت‌وگو با همسرش در داخل زندان را روز ۲۶ تیر/۱۷ ژوئن در توئیتر منتشر کرد. مطلب‌زاده در گفت‌وگوی صوتی با همسرش می‌گوید که مسئولان زندان اوین در شرایط شیوع کرونا حاضر نیستند به زندانی‌ها مرخصی بدهند؛ حاضر نیستند حتی به زندانی‌های که حال روحی‌شان بد است و یا کرونا گرفته‌اند، حق استفاده از تلفن بدهند. سیاست زندان این است که همه را در بی‌خبری نگه دارد. مطلب‌زاده می‌گوید: «ما از خانواده‌ها بی‌خبر. خانواده‌ها از ما بی‌خبر.»

◾️ صحبت‌های عالیه مطلب‌زاده از زندان اوین درباره شرایط زندان اوین و شیوع کرونا را بشنوید:

از جمله زندانی‌هایی که به کرونا میتلا شدند و اکنون در قرنطینه زندان اوین به سر می‌برد، سپیده کاشانی، فعال محیط‌زیست و از زندانی‌های مربوط به پرونده محیط‌زیستی‌هاست که از زمستان سال ۹۶ در زندان است.

به گفته مطلب‌زاده، سپیده کاشانی را در قرنطینه در شرایطی نگه‌داشته‌اند که وضعیت روحی مناسبی ندارد. کاشانی بی‌قرار است، نمی‌تواند حتی بنشیند و به او اجازه تلفن به خانواده هم نمی‌دادند:

«الان سه چهار روز است که بچه‌ها در قرنطینه در روی‌شان قفل است. مگر ما چیزی بپزم بدهیم. سپیده (کاشانی) له‌له می‌زد، دو دقیقه تلفن بدهند با شوهرش صحبت کند. تلفن نمی‌دادند. تازه امروز دادند.»

عالیه مطلب‌زاده به معاون زندان در مورد این وضعیت شکایت کرده است و معاون زندان در پاسخ گفته که بیرون از زندان هم مردم در حال مُردن هستند:

«معاون زندان امروز آمده بود، به او گفتم انگار اینجا درها را بستید و یک عده را ریختید که بمیرند. گفت که “خانم بیرون هم همین” است. خیلی راحت گفت “بیرون هم مردم دارند می‌میرند”. یعنی فرقی ندارد. شما هم بمیرید. همین. به همین سادگی.»

علائم ویروس کرونا در میان تعدادی دیگر از زندانیان بند زنان زندان اوین هم دیده شده، اما مسئولان زندان رسیدگی نمی‌کنند. مطلب‌زاده در توضیح وضعیت نگهداری از زندانی‌هایی که به کرونا مبتلا شده‌اند یا علائم کرونا دارند، می‌گوید:

«الان سه نفر [تست] کرونایشان مثبت شده. آنها را انداختن تو قرنطینه در را قفل کردند. سه نفر در بند حالشان بد است. آرزو و زهرا جمالی که می‌گویند تست گرفتیم و تست‌شان منفی است، ولی معلومه کروناست. امروز دکتر آمد، این دو تا را برد. مژگان کاووسی هم. چند نفر هم در بند سرفه می‌کنند. اما اهمیت داده نمی‌شود. واقعاً همه قاطی کردند.»

او در مورد زندانی‌های مبتلا به کرونا هم می‌گوید وضعیت نگهداری مناسب نیست. آنها را در قرنطینه و بدون حمایت پزشکی نگه داشتند، درحالی‌که زندانی‌ها نیاز به مراقبت پزشکی و حمایت خانواده دارند. مطلب‌زاده می‌گوید نهایت کاری که برای زندانی‌های بیمار می‌کنند آنها را به بهداری زندان برده و سِرُم می‌زنند.

زمانی که صدرا عبداللهی و عالیه مطلب‌زاده در مورد وضعیت زندان گفت‌وگو می‌کردند، صدای گریه و ضجه‌های راحله احمدی، زندانی سیاسی و مادر صبا کُرد افشاری زندانی معترض به حجاب اجباری از دور شنیده می‌شود. راحله احمدی در داخل زندان بود که مادرش در بیرون از زندان درگذشت. مسئولان قضایی و مقام‌های زندان نه به او مرخصی دادند که به دیدار مادرش برود و نه به او اجازه تماس تلفنی با مادرش را دادند. راحله احمدی گریه می‌کند و به بازجو لعنت می‌فرستد. مطلب‌زاده چنین توضیح می‌دهد:

«الان هم این بنده خدا چند روزیست می‌دانست حال مادرش بد است. هر چقدر گفت به من تلفن بدهید که حداقل تلفنی حالش را بپرسم. مرخصی هیچی. تلفنی هم نتوانست با مادرش حرف بزند. در این شرایط به‌جای اینکه کمی شرایط را باز کنند.»

مادر راحله احمدی روز پنج‌شنبه ۲۴ تیر ۱۴۰۰ چشم از دنیا فرو بست. سوگند کُردافشاری، دختر راحله احمدی و خواهر صبا کردافشاری با انتشار عکس مادر و مادربزرگش در حساب توییتر خود نوشت:

«چشم به راه دخترت راحله چشم از این دنیا فروبستی با وجود نامه پزشک قانونی که تحویل زندان اوین دادم به دخترت اجازه ندادن که بیاد بالا سرت حالا که دیگه نیستی اگر مرخصی بدن میاد سردخونه برای خداحافظی.»

به گزارش هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشردر ایران، تلاش خانواده راحله احمدی از روز سه‌شنبه ۲۲ تیرماه، برای اعزام او به مرخصی و دیدار آخر با مادر سالخورده‌اش بی‌نتیجه مانده و پس از فوت نیز علی‌رغم ارائه گواهی فوت به دادستانی، با مرخصی راحله احمدی جهت شرکت در مراسم سوگواری موافقت نشده است. این موضوع به دلیل افزایش فشار عصبی، وضعیت بیماری او را به شدت تحت تاثیر قرار داده و توان راه رفتن بدون کمک را از او گرفته است.

زندانیان و خانواده‌های آنها نگران‌اند کرونا در زندان شیوع پیدا کند و تعداد بیشتری از زندانیان به این بیماری مبتلا شوند. در زندان امکانات و تدابیر لازم برای مقابله با همه‌گیری ویروس کرونا نیست. با شیوع کرونا در زندان، وضعیت روحی زندانی هم به‌هم‌ریخته است.

هفته گذشته، زینب همرنگ سیدبگلو، زندانی سیاسی و فعال صنفی معلمان و سپیده کاشانی، فعال محیط‌زیست که هر دو در زندان اوین دوران حبس خود را می‌گذرانند، کرونا گرفته‌اند. چند روز بعد تست کرونای یک زندانی سیاسی دیگر به نام مهیزاد پشت‌پناه (با نام مستعار شاپرک پناه) مثبت شد. تعداد زندانی‌هایی که علائم کرونا دارند بیشتر هم شده است. یک ماه پیش در تاریخ ۱۲ خرداد ۱۴۰۰ نیز تست کرونای ناهید فتحعلیان، فعال صنفی معلمان در زندان اوین مثبت شد.